Sådan forsøger Lån & Spar at få ansatte til at blive længere

Lån & Spar har indført en række tiltag, der skal hjælpe med at åbne dialogen om den gode senkarriere og knytte seniorer tættere på banken. ”Vores seniorer har supermange dybe og stærke kompetencer, som vi ikke har råd til at miste fra den ene dag til den anden," fortæller HR-partner hos Lån & Spar.

29. apr. 2024
7 min

Igennem de seneste godt 4 år har Lån & Spar arbejdet målrettet med en række initiativer, der skal øge motivationen for seniorer – især ansatte over 50 år. Det er håbet, at flere dermed finder glæde ved at blive på arbejdsmarkedet – måske endda udover folkepensionsalderen.

Det er nemlig afgørende også at have motiverede erfarne ansatte i banken.

Det fortæller Anita Sarah Qvistgaard, der er HR-partner hos Lån & Spar.

”Vi kalder vores koncept og politik for ’det gode seniorliv’. Det handler om, at vi rigtig gerne vil have en god arbejdsplads for alle - lige meget om man er 25 eller 55 år,” siger hun.

Lån & Spars seniorpolitik

En af hjørnestenene i Lån & Spars seniorpolitik er at understøtte samtaler om alder, seniorarbejdslivet og pensionsovergangen tidligere i folks karriere.

Dialogen om senkarrieren forsøger banken i dag at åbne op via en række samtaleværktøjer og workshops.

Det tilbydes aktivt til ansatte, der er plus 50 år, fortæller Anita Qvistgaard.

”Det kan være en svær snak at have både for den ansatte og for lederen. Alder og pension kan godt være tabubelagt, og det kan være et følsomt og meget privat emne for nogle,” siger hun.

”Folk skal have lov til at gå på pension, når de ønsker det. Og vi er også opmærksomme på, at mange af vores ansatte har pensionsformuer til at gøre det. Men vi synes, det er vigtigt, at vi understøtter dialogen tidligt i forløbet, så alle kan få et godt resultat.”

(Artiklen fortsætter efter boksen)
”Vores seniorer har supermange dybe og stærke kompetencer, som vi ikke har råd til at miste fra den ene dag til den anden." Anita Sarah Qvistgaard, HR-partner hos Lån & Spar.

Det gør Lån & Spar

Lån & Spar har flere forskellige tilbud målrettet seniorer.

De inkluderer bl.a. samtaleguides (for medarbejdere og ledere), heldags workshop, og opfølgende workshop for det gode seniorliv, årlig temaworkshop samt muligheden for via Finansforbundets standardoverenskomst at gå på deltid som senior.

I workshoppen det gode seniorliv er formålet at skabe et rum, hvor seniorer møder kolleger, der også er i den sene del af deres arbejdsliv. Deltager får viden og inspiration via faglige oplæg, og der faciliteteres individuel og gruppevis refleksion.

Desuden er der lige så meget fokus på kompetenceudvikling og efteruddannelse for seniorer som for andre aldersgrupper, fremhæver banken.

Værktøj målrettet medarbejderen og lederen

For at støtte overgangen for de erfarne ansatte har Lån & Spar indført to værktøjer, som er blevet udviklet gennem Københavns Universitet-projektet Seniorpraksis. Et forskningsprojekt, som Lån & Spar også har deltaget i, og som har været støttet af Velliv Foreningen.

Værktøjet ’Seniortanker’ er målrettet den enkelte ansat. Det bruges som inspiration og hjælp i forberedelsen af ens senkarriere og pensionsovergang. Det er et privat værktøj, man fx kan bruge forud for en MUS, samtale med sin leder eller nærmeste om pension.

Derudover er der værktøjet ’Seniorsamtaler’ - en ledelsesguide til at inspirere til rammer for det gode seniorarbejdsliv.

De to værktøjer bruges nu aktivt i Lån & Spar til at facilitere en dialog og refleksion om en god senkarriere, fortæller Anita Qvistgaard.

Derfor er det vigtigt at forberede senkarrieren

Ifølge Københavns Universitet peger megen forskning på, at det er vigtigt at forberede, hvordan man vil arbejde i den sidste del af arbejdslivet, og hvordan man forestiller sig overgangen til pensionslivet.

”Forberedelse foregår privat, men tit bliver man også overrasket over, hvad der kan lade sig gøre på ens arbejdsplads, hvis du og din leder formår at indlede en dialog om det. Alt for mange går på pension uden at have afklaret, om de selv og deres arbejdsplads kunne have haft glæde af en anden løsning,” lyder det bl.a. fra forskningsprojektet.

Det er netop den positive tilgang, som Lån & Spar har valgt at tage udgangspunkt i. De erfarne medarbejdere er nemlig en meget vigtigt ressource at holde fast på, siger Anita Qvistgaard videre.

”Vores seniorer har supermange dybe og stærke kompetencer, som vi ikke har råd til at miste fra den ene dag til den anden. Mange er på vej ud af arbejdsmarkedet inden for de næste 10 år samtidig med, at der kommer mange unge ind."

"Der er vi nødt til at sikre en god overgangen og balance ved at have nogle rammer, som kan holde på folk længere,” siger hun.

Pensionstrussel - mange vil gerne tidligt på pension

Flere forventer at gå på pension før tid.

Det viser en undersøgelse blandt Finansforbundets medlemmer. Her svarer 60 % af de +55-årige, at de forventer at gå på pension mindst ét år før folkepensionsalderen.

12 % af dem forventer at gå mere end 5 år før folkepensionen.

Hvordan kan man få finansansatte til at blive længere på arbejdsmarkedet?

Det er især, viser undersøgelsen, forhold omkring det mentale helbred som eksempelvis stress, og hvordan man som medarbejder bliver behandlet af virksomheden, der tæller.

Det er altså forhold, som virksomhederne har mulighed for at gøre noget ved.

Læs mere: Pensionstrussel: Det kræver erfarne medarbejdere for at blive

Belønner loyalitet

Lån & Spar tilskynder også til at blive i banken ved at belønne medarbejdere, der bliver i banken.

Fra 3 års anciennitet får ansatte således en belønning i form af enten en ekstra udbetaling, ferie, uddannelse eller ekstra pensionsopsparing.

”Vi vil gerne anerkende de ansattes loyalitet. Det gælder alle ansatte, men selvfølgelig også vores seniorer. Vi synes, det er enormt vigtigt, at vores medarbejdere bliver i banken  både på grund af kompetencer, kulturen og overfor vores kunder," siger Anita Qvistgaard.

I Finansforbundet er næstformand Steen Lund Olsen meget enig i Lån & Spars tilgang. Han opfordrer samtidig sektoren til aktivt at arbejde for at blive klogere på, hvad der skal til for at holde på de erfarne medarbejdere, så pensionen ikke lokker før tid.

”Det er en god idé at få taget snakken om, hvilke ønsker medarbejderen har til den sene del af arbejdslivet,” siger Steen Lund Olsen og pointerer:

”Drop fordommene om alder, og hold på guldet.”

Lån & Spars seneste senior-workshop, hvor temaet var arbejdsglæde.

Markant skifte

Anita Qvistgaard pointerer, at banken i dag er et sted, hvor man gerne vil åbne dialogen om pension og senkarriere tidligt i stedet for at blive taget på sengen med en ansat, der pludselig går fra 100 til 0.

Det er både for den enkelte medarbejders skyld, men også for banken, forklarer hun.

Der var ikke helt det samme fokus i branchen tidligere, mener Anita Qvistgaard, der har været i banken i en årrække.

”For 20 år siden sad lederne nærmest bare og ventede på, at folk gik på pension. Når man var blevet 50 år, var det svært at skifte job, og man var nærmest færdig i branchen. I dag er der et helt andet fokus på, at mange seniorer har nogle virkelig stærke kompetencer, som man er nødt til at værne om.”

”Det var ikke rigtig noget, man talte om tidligere. I dag, synes jeg, ikke kun hos os, men generelt i branchen, at man favner langt flere medarbejdertyper.”

Enormt loyale ansatte

Det er ifølge Anita Qvistgaard stadig for tidligt at sige noget om, hvorvidt indsatsen overfor de erfarne ansatte i banken har båret frugt i forhold til senere tilbagetrækning.

Foreløbig kan hun fortælle, at Lån & Spar i dag har en gennemsnitsalder på 39 år. Ca. 35 medarbejdere har ind til videre deltaget på de forskellige senior-workshops.

I 2022 og 2023 gik 10 medarbejdere på pension og deres gennemsnitsalder var 63,7 år, fortæller Anita Qvistgaard videre.

Hun er dog ikke i tvivl om, at banken fortsætter med den målrettede indsats.

”Det er vores klare oplevelse, at vores erfarne ansatte, der er motiverede og glade for at gå på arbejde, er enormt loyale og stabile medarbejdere. De vil rigtig gerne arbejde og måske endda nogle år længere, end de havde regnet med,” siger hun og slutter:

”Fordi de blive imødekommet. De føler sig pludselig hørt og set på en anden måde organisatorisk. Det tror jeg er ret vigtigt, så det ikke bare er ens nærmeste ledere og kollegaer.”

Sammen om
arbejdslivet

Arbejdslivet er ikke altid snorlige. Forskellige begivenheder kan gøre, at arbejdslivet tager en uventet drejning. Her skal den enkelte mødes med tillid, respekt og fællesskab.