Nets varsler fyringer: Nu går forhandlingerne i gang

”Det er trist, at denne proces uvægerligt vil skabe stor usikkerhed for vores kollegaer,” lyder det fra fællestillidsrepræsentant i Nets, Frank A. Olsen, der netop nu forhandler på medarbejdernes vegne.

1. feb. 2024
Dansk / English

Større fyringsrunde er under opsejling hos Nets, der beskæftiger ca. 1.200 ansatte i Danmark.

Det bekræfter fællestillidsrepræsentant hos Nets Frank A. Olsen.

Antallet af fyringer er endnu ikke fastlagt, men ifølge Frank A. Olsen er der lagt op til en omfattende fyringsrunde.

Forhandlinger er indledt

Udfaldet af forhandlingerne, der vil kunne strække sig over den kommende måned, vil afgøre antallet af berørte stillinger.

Frank A. Olsen møder op med en ambition om at få antallet af fyringer så langt ned som muligt.

”Vi indgår selvfølgelig konstruktivt i forhandlingerne med henblik på at få antallet af opsigelser bragt mest muligt ned, og med henblik på at få de bedst tænkelige fratrædelsesvilkår for de medarbejdere, der desværre kommer til at forlade virksomheden,” siger han.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Derfor vil Nets reducere antallet af medarbejdere

Afskedigelserne sker ifølge ledelsen hos Nets på grund af hård konkurrence og udsigt til lavere vækst.

Det er Nets nødt til at tage højde for bl.a. ved at reducere antallet af ansatte, lyder det i en orientering til Finansforbundet.

”Vi er en del af en branche præget af stærk konkurrence, og da vi forventer en lavere vækst i samfundet omkring os, er vi nødt til at tilpasse og optimere vores forretning for at sikre, at vi står stærkest muligt i forhold til fortsat at levere konkurrencedygtige ydelser til vores kunder.”

Modsat har Frank A. Olsen som medarbejdernes repræsentant svært ved at forstå, hvordan Nets med udsigt til færre ansatte har tænkt sig at forsætte væksten, øge indtjeningen og fastholde service overfor kunderne.

”Jeg synes desuden, det er trist, at denne proces uvægerligt vil skabe stor usikkerhed for vores kollegaer, der lige var ved at finde sig til rette efter store omorganiseringer oven på fusionen med Nexi,” siger han.

"Vi håber på, at processen, omend smertelig, vil kunne foregå på værdig vis og til mindst mulig ulempe."
- Frank A. Olsen., fællestillidsrepræsentant hos Nets.

Klar til at støtte medlemmerne

De præcise tilpasninger vil nu blive fastlagt i de kommende forhandlinger mellem Nets ledelse og Finansforbundets repræsentanter.

Samtidig gør Frank A. Olsen det klart, at tillidsrepræsentanterne med hjælp fra Finansforbundet centralt står klar til at støtte op om medlemmerne i processen. Han oplyser også, at der er et fornuftigt samarbejde med den lokale ledelse og HR i Nets.

”Så vi håber på, at processen, omend smertelig, vil kunne foregå på værdig vis og til mindst mulig ulempe.  Både for de medarbejdere, der kommer til at forlade os, men også for dem, som kommer til at stå tilbage med øget arbejdsmængde og savnet af deres gode kollegaer,” siger Frank A. Olsen.

Opsigelsesregler

Hvordan og hvornår skal du sige op? Hvilke rettigheder har du, hvis dine arbejdsvilkår ændres drastisk? Og hvad er vigtigt at vide om opsigelsesvarsler og fratrædelsesaftaler? Få styr på dine rettigheder og muligheder i forhold til opsigelse.

Få styr på dine rettigheder