I vil opleve os som et hold

Det nye formandskab i Finansforbundet blev valgt på landsmødet i dag. De delegerede og medlemmerne blev lovet utrættelig og dedikeret indsats fra det nye hold.

28. sep. 2023
Dansk / English
Foto: Claus Bech

Hatte i mange farver lyste pludselig op i salen, da Dorrit Brandt i dag blev valgt som ny formand for Finansforbundet.

Det var de delegerede fra Finansforbundet i Nordea, der på denne måde – ledsaget af glad hujen – markerede deres hidtidige kredsformands nye position.

Dorrit Brandt lyste op i stort smil gennem rørte tårer og kvitterede ved at forme et hjerte med hænderne mod salen, hvor alle rejste sig og gav applaus.

Den nye formand erklærede rørt, at dette var et af de øjeblikke, hun ville drysse glimmer på og stille på kaminhylden - som forfatteren Hella Joof anbefaler i sin bog Papmaché-reglen.

Fra flinkeskole til formand

Dorrit Brandt lovede, at hun ville passe godt på det, ”Vi sammen har skabt”, og fortalte, at hun har brugt de seneste ti år til at finde ud af, hvilken leder, hun vil være.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

”Jeg var den stille, pæne pige, gjort lidt tavs af flinkeskolen. Indeni var der masser af ord, men de kom først for alvor ud, da der blev behov for at fortælle en chef eller to, hvad jeg mente”.

I øvrigt lærte formanden at tage bladet fra munden på et kursus i Finansforbunds-regi:

”Siden har munden ikke stået stille.”

Hun fortalte, at det er på det strategiske niveau, hendes interesse ligger:

”Men jeg ved også, når diplomatiet stopper og kampen begynder. Det er bare ikke mit første greb.”

Videre sagde formanden, at hun tror på, at ”Talenter vinder kampe, teams vinder mesterskaber.”

Formandskabet vil delegerede og medlemmer opleve som et team, lovede hun, og de vil arbejde for at binde det centrale og det lokale i Finansforbundet.

Den afgående formand, Kent Petersen, ønskede sin efterfølger tillykke:

”Kære Dorrit – jeg er ikke i tvivl om, at du har det, der skal til for at udfylde rollen. Du har været en god kredsformand og en slagfærdig stemme, som også har været god til at påpege, hvis jeg ikke har gjort, som du synes. Du har gode stærke værdier og er et ordentligt menneske. Pas rigtig godt på Finansforbundet.”

"Jeg ved også, når diplomatiet stopper og kampen begynder. Det er bare ikke mit første greb."
- Dorrit Brandt, formand for Finansforbundet

Demokrat ind til benet

Ny på næstformandsposten er Jakob Thorgaard, der optrådte i nybarberet udgave efter utallige jokes om hans fremvoksende skæg undervejs i landsmødet. Han lagde ud med at sige, at han er fan af bandet TV-2 og ville vælge sangen ’Kys det nu, det satans liv’ til det øjeblik, han stod i som nyvalgt.

”Jeg er søn af en præst, det ved man jo er nogle af de allerværste, men det betyder, at det med moral og rigtig og forkert altid har betydet meget. Er jeg så en ren engel? Nej, det har min mentor Kent ødelagt. Han har sagt, at flinkeskolen ikke er en mulighed og også prikket til mig her til landsmødet: ’Nu skal du ind og markere.’”

Han fortalte også, at hans far begik selvmord, da Jakob Thorgaard gik i 1. g.

”Jeg er ikke så bange for at dele personlige oplevelser, og det betyder noget for, hvem jeg er. Jeg har en kæmpe virketrang, to universitetsgrader, jeg vil gøre en forskel. Det eneste, der er sikkert her i livet er, at det ender med dødelig udgang.”

Finansforbundet fik i dag et nyt formandskab. Foto: Claus Bech

Han erklærede sig også som demokrat ind til benet – at han kan kæmpe for sine synspunkter, men arbejder efter det vedtagne derefter:

”Jeg arbejder 100 procent efter hvert et bogstav, vi har vedtaget her. Tak for tilliden og tak for vores fantastiske Finansforbund.”

Jeg bliver lidt længere

Den anden næstformand, Steen Lund Olsen, blev genvalgt.

”Jeg kan omskrive et gammelt reklameslogan: Jeg bliver lidt længere,” sagde han og bedyrede, at han vil arbejde videre på det, han har godt gang i.

Det handler blandt andet om inkluderende arbejdspladser, ligeløn, seniorpolitik og digitale kompetencer.

”Vi skal være nysgerrige på, hvad fremtiden vil bringe og træde nye stier. Jeg er parat til at arbejde for jer, medlemmer og det danske samfund. Jeg er klar, hvis I kalder, vi ses.”

(Artiklen fortsætter efter boksen)