Lønforhandlinger: Derfor er det nu, du skal gå til chefen

Lige nu er et godt tidspunkt at forhandle løn med chefen, lyder rådet fra seniorkonsulent i Finansforbundet.

4. sep. 2023
Dansk / English
”Der er penge derude i øjeblikket, som medlemmerne lige så godt kan forsøge at få kloen i,” siger seniorkonsulent i Finansforbundet, Rasmus Nørgaard Høgh. Foto: Maria Niaraki Jensen

Er det nu, jeg skal bede om mere i løn? Eller er det måske bedre at vente?

Det kan være svært at finde det rigtige tidspunkt for en lønforhandling med chefen.

Men faktisk er lige nu et rigtig godt tidspunkt. Det fortæller Rasmus Nørgaard Høgh, der er seniorkonsulent i Finansforbundet.

”Der er penge derude i øjeblikket, som medlemmerne lige så godt kan forsøge at få kloen i,” siger han og peger på, at en del pengeinstitutter den seneste tid har præsenteret det ene rekordregnskab efter det andet og opjusteret deres forventninger til året.

LÆS OGSÅ: Rekordår: Disse banker har opjusteret

Mere at hente under højkonjunktur

Finansforbundet og Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) blev i foråret enige om en ny standardoverenskomst, der blandt andet sikrede finansansatte en lønstigning på 4,50 procent i år.

Men derfor kan der stadig være penge at hente, forklarer Rasmus Nørgaard Høgh med henvisning til den såkaldte lønglidning, der er en betegnelse for den lønudvikling finanssektorens virksomheder har - udover de lønstigninger, der bliver aftalt ved forhandlingsbordet.

Ser man på en statistik over lønglidningen i finanssektoren siden 1991, er der nemlig en klar tendens.

”Ikke overraskende viser vores analyser, at lønglidningen er højere i perioder med højkonjunktur ligesom nu. Det vil sige, at der er penge at forhandle om i virksomhederne, og derfor skal den enkelte ikke holde sig tilbage med at forsøge at få mere i løn,” siger Rasmus Nørgaard Høgh.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Lønforhandlinger er ikke venstrehåndsarbejde

Han har også et par gode råd til, hvordan man kan gribe det an, når man vil have flere lønkroner ud af chefen.

”Det handler om at forberede sig grundigt. En lønforhandling er ikke noget, man kan klare med venstre hånd.”

Han anbefaler blandt andet, at man orienterer sig i Finansforbundets lønberegner.

Tjek dit lønniveau

Derudover er det en god idé løbende at forberede chefen på sine krav og forventninger til lønforhandlingen, så den ikke bliver et overraskelsesangreb.

”Der er ikke noget quickfix i lønforhandling. Det er ofte en proces, der tager lang tid! Derfor skal du søge nogle uformelle anledninger til at plante nogle frø og gøre opmærksom på det, du ønsker at forhandle om. Herefter skal du komme med nogle ambitiøse krav,” siger Rasmus Nørgaard Høgh.

"Stort set alle medarbejdere i finanssektoren har ret til en årlig løndialog med chefen, så det er bare om at komme i gang."
- Rasmus Nørgaard Høgh, seniorkonsulent i Finansforbundet

Lønforhandling er en proces

Ved selve forhandlingen er det vigtig, at det er dig og ikke chefen, der kommer med et udspil, så det er dine ønsker og krav, der bliver udgangspunktet for forhandlingen, forklarer seniorkonsulenten.

Han opfordrer samtidig til, at du forbereder sig på, at alle forhandlinger starter med et nej.

”Men man må ikke tro, at et nej er definitivt og ikke står til at ændre. Det er vigtigt, at du er optimistisk og vedholdende, og at du holder dig fra at blive personlig fx ved at udtrykke indignation eller frustration. Vær hård ved problemet og ikke ved chefen og vær god til at undersøgende, hvad der skal til, for at du kan få dine ønsker opfyldt,” siger Rasmus Nørgaard Høgh.

Og så må du endelig ikke blive frustreret, hvis du ikke går ud fra chefens kontor med udsigt til flere lønkroner, første gang du forsøger.

”Husk på at lønforhandling er en proces, der tager tid. Det vil sige, at du vil ofte opleve at få nej en række gange, før der bliver sagt ja. Og får du et ja fra starten, så har du måske solgt dig selv for billigt, fastslår Rasmus Nørgaard Høgh og afslutter med en opfordring:

”Stort set alle medarbejdere i finanssektoren har ret til en årlig løndialog med chefen, så det er bare om at komme i gang.”