Landsmøde 2023: Finansforbundet i Danske Bank holder hånden under ledige

Læs, hvordan Finansforbundets i Danske Banks delegation satte sit præg på landsmødet, og hvordan det var at være delegeret.

29. sep. 2023

Er du interesseret i den politiske og strategiske retning for Finansforbundet, fulgte du formentlig interesseret med i sidste uge, hvor Finansforbundet holdt landsmøde.

De store overskrifter var naturligvis, at Dorrit Brandt efterfølger Kent Petersen om formand. Derudover erstatter Jakob Thorgaard Michael Budolfsen som næstformand, mens Steen Lund Olsen fortsætter som næstformand.

Men bag overskrifterne gemte der sig fire dage med intense debatter, videndeling og et markant aftryk på Finansforbundets retning de kommende tre år.

Forslag om forhøjelse af kontingentet for ledige blev nedstemt

Finansforbundet i Danske Bank havde en delegation på 32 afsted, og delegationen satte et markant aftryk på debatterne. Det kom blandt andet til udtryk, da forslaget om en forhøjelse af kontingentet til ledige skulle debatteres.

Hovedbestyrelsen i Finansforbundet havde foreslået, at kontingentet for ledige skulle stige 25 kroner pr. måned.

Det fik Steffen Hjelm Lund på talerstolen, hvor han på vegne af delegationen fra Finansforbundet i Danske Bank sagde:

”For mig har en fagforening altid været forbundet med solidaritet. Vi står sammen i et fællesskab, netop for at stå stærkere. Men i vores fællesskab er der også nogen, som står lidt udenfor. Det er de ledige.

I Finansforbundet i Danske Bank mener vi, at vi bør udvise solidaritet, og ikke lægge yderligere byrde på dem, der allerede er tynget – vi vil gerne friholde de ledige fra kontingentstigning”.

Da salen skulle stemme om ændringsforslaget, var det med en markant tilslutning til Finansforbundet i Danske Banks forslag: 149 stemte for og 36 imod.

Steffen Hjelm Lund fra Finansforbundet i Danske Bank på talerstolen: ”Vi står sammen i et fællesskab, netop for at stå stærkere. Men i vores fællesskab er der også nogen, som står lidt udenfor. Det er de ledige.

Delegeret: Sådan var det at være afsted

Overordnet bestod landsmødet af tre dele:

• Møder i den store sal, hvor alle knap 200 delegerede var til stede.
  • Møder i egen delegation.
  • Såkaldte zoner, hvor delegerede blev blandet på kryds og tværs med udgangspunkt i de tre overordnede emner: Samfund & Arbejdsmarked samt Teknologi & Arbejdsliv og Mennesker & Organisering.

Læs, hvordan områdetillidsrepræsentant og Senior Operation Officer i Estate Services i Odense, Tove Klampe, oplevede at være med som delegeret for Finansforbundet i Danske Bank.

Delegationen fra Finansforbundet i Danske Bank til landsmødet