Menu luk

Samtalen tog kun 8 minutter – men den er en af de vigtigste i Mads Skovlunds karriere

Som studentermedhjælper havde Mads Skovlund Pedersen en samtale med sin daværende chef. Den var kort, men er i dag en af de vigtigste i Nordea-direktørens karriere.

26. feb. 2024
9 min
Som studentermedhjælper lavede Mads Skovlund Pedersen en stor fejl, der kostede banken dyrt, og han betegner i dag sin daværende chefs håndtering som fremragende. Pressefoto Nordea

Han husker ikke, hvad der præcis blev sagt. Kun de overordnede linjer og følelsen i kroppen står tilbage.

Alligevel er Mads Skovlund Pedersen, bankdirektør med ansvar for privatkunder i Nordea, ikke bleg for at betegne samtalen, der fandt sted for 23 år siden, da han som ung studentermedhjælper i Nordea begik en stor fejl, som ”en af de vigtigste i min karriere.”

Det fortæller han i Henrik Ørholsts nye bog ”Byggesten til godt lederskab”, og han uddyber over for Nyhedsbrevet Finans, hvad samtalen har betydet for ham, hans karriere og hans lederskab.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

En dyr fejl

Samtalen, der ikke tog mere end 7-8 minutter, drejede sig om en fejl, som den unge Mads Skovlund Pedersen havde lavet.

Dengang handlede man aktier ved at råbe til en dealer, om der skulle købes eller sælges, mens man samtidig krydsede af i et skema, om en aktie var købt eller solgt. Og det var her, fejlen skete. For mens den nyligt ansatte studentermedhjælper Mads Skovlund Pedersen råbte, at dealeren skulle købe, satte han kryds i ”solgt”.

Dermed blev aktien bogført forkert. Og det endte med at blive en fejltagelse, der kostede et tab på omkring 150.000 kr., da aktien steg, og banken var nødt til at købe den tilbage til en væsentlig dyrere pris.

For Mads Skovlund Pedersen fremstår hans daværende chefs håndtering som ”fremragende”, og det er derfor den korte samtale stadig betyder noget for ham den dag i dag.

”Jeg kan ikke huske præcis, hvad han sagde, men jeg kan huske følelsen. Jeg var superked af det, da jeg skulle fortælle ham om det, og jeg var superlettet bagefter, da vi havde snakket om det,” siger han og fortæller, at det for ham især var vigtigt, at han fik lov til at beholde følelsen af, at det var hans fejl.

”Hvis han havde taget for meget ansvar på sig, ville det ikke være det samme. Jeg fik lov til at beholde følelsen af, at det var min fejl, men på en ordentlig måde. Det er, ligesom når man laver noget godt, så skal man også have lov til at blive i det. Og selvom det kan være hårdt, når man laver noget, der er skidt, så skal der være en psykologisk tryghed i, at det er ok,” fortæller Mads Skovlund Pedersen.

"Jeg tror, at tryghed er langt vigtigere for mennesker, end mange tør at sige højt. Det er i hvert fald ekstremt vigtigt for mig."
- Mads Skovlund Pedersen, bankdirektør med ansvar for privatkunder i Nordea

Tryghed er essentielt

Han vender undervejs i samtalen hele tiden tilbage til begrebet psykologisk tryghed, der for ham er utrolig vigtigt.

”Alle mennesker kan lave fejl. Men, jeg synes, at den store forskel er, om man er i en organisation, hvor man har plads til at sige, 'det var min skyld' uden at blive banket ned.”

Og derfor har hans daværende chefs håndtering gjort et varigt indtryk.

”Han sagde aldrig, at det var dårligt. Han pegede aldrig fingre. Og det var slet ikke nødvendigt, for han kunne godt se, at jeg var drønked af det,” siger Nordea-direktøren, der derfor også selv stræber efter at skabe en kultur, hvor der er den samme tryghed. Det kan nemlig omvendt også give gevinster.

”Psykologisk tryghed betyder både, at man har lov til at tage nogle chancer og vinde og få ros, men også at det kan gå galt, og det faktisk er okay, hvis man samtidig lærer af det,” siger Mads Skovlund Pedersen.

For hvis man tvivler på sig selv og ikke tør gribe chancer, så går man måske glip af de muligheder, der faktisk er, mener han.

”Jeg tror, at tryghed er langt vigtigere for mennesker, end mange tør at sige højt. Det er i hvert fald ekstremt vigtigt for mig,” siger han og fortæller, at han ofte oplever ikke at tage de rigtige beslutninger i de perioder, hvor han føler sig utryg.

”For mig er tryghed ligesom at spise. Jeg kan ikke lide at være sulten, og jeg kan ikke lide at fryse, men det kan jeg gøre noget ved. Problemet er, at det er rigtig svært at gøre noget ved, hvis man er utryg. For tryghed skabes ikke af dig selv alene, men i høj grad af dem omkring dig.”

I hans optik er det bedste værn mod utryghed dialog.

”Jeg har altid behov for at drøfte ting på kryds og tværs med mine kolleger. Og det er altid i dialogen, at vi finder den fede løsning. Og i dialogen ligger en masse tryghed,” understreger han.

Mads Skovlund Pedersen

  • Bankdirektør med ansvar for privatkunder i Nordea
  • 46 år
  • Uddannet cand.polit. (Københavns Universitet), MBA (Henley Business School)
  • Har arbejdet det meste af sin karriere i Nordea med en enkelt afstikker til Nykredit på syv måneder

Ingen er perfekt

Som leder går han derfor meget op i, at der skal være plads til hele spektret lige fra succeser til fejl.

”Jeg vil hellere fokusere på det totale billede. Der skal være plads til - ikke at være selvfed - men til at være stolt af det, man leverer. Men der skal også være plads til, at man siger, ”her var jeg ikke god nok”, uden at man bliver dunket oven i hovedet med det,” siger Mads Skovlund Pedersen.

For alle laver fejl, understreger han.

”Jeg er realist. Det er supervigtigt for mig at huske på, at ingen er perfekt. Og hvis man tror, at man er perfekt, så fejler man. Man skal altid være nysgerrig og ydmyg. Og når man er det, så accepterer man implicit, at fejl sker. Og når man har accepteret det, så håndterer man dem også ordentligt,” siger han.

Han afviser dog, at man skal fokusere på fejl.

”Fejl skal selvfølgelig undgås. Vi må aldrig få sådan en kultur, hvor vi skal jagte fejl.”

Mads Skovlund Pedersen giver derfor heller ikke meget for teorier om, at hvis man bare laver mange fejl, så vil der også være nogle gevinster.

”Den køber jeg ikke helt, fordi når man laver fejl, så risikerer det også at gå ud over kunderne. Og jeg synes aldrig, at kunderne skal være et eksperiment,” siger han og fortæller, at han heller ikke går ind for en kultur, hvor man fejrer sine fejl med klapsalver og kage.

”For så får man ikke lov til at sidde tilbage med ansvaret og dermed få den refleksion og læring, som, jeg mener, er virkelig vigtig, når man har begået en fejl.”

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Mads Skovlund Pedersens gode råd til ledelse

Der følger en disclaimer med til Mads Skovlund Pedersens gode råd til ledelse. Det er nemlig vigtigt for ham at understrege, at det, han kommer med, er observationer på, hvad der virker for ham. Og det er ikke nødvendigvis det samme, der virker for andre.

”Det er faktisk det allervigtigste råd, jeg engang selv har fået. Lad være med at lytte til nogen som helst råd. Tag dem ind og vurder, hvordan de passer til dig,” siger han.

Dialog

”Der er ikke nogen silver bullet til verden udover dialog. Hver gang man er uvenner, hvis man er gode venner, hvis man har et problem, hvis man skal fejre en succes, så kan man altid starte med at tale om det,” siger Mads Skovlund Pedersen.

Derfor er han også modstander af, hvis man eksempelvis holder formøder før et ledermøde og gennemgår noget materiale, for så har man netop ikke dialogen.

”Der er jo en grund til, at det hedder ledermøde og ikke ledertilbagemelding,” siger han.

Samtidig handler dialog for ham også om at være nysgerrig på andres perspektiver.

Ærlighed

Også ærlighed er vigtigt for Mads Skovlund Pedersen.

”Man skylder folk ikke at holde dem hen med alt muligt,” siger Nordea-direktøren.

Selv prøver han at være transparant og sige tingene direkte.

”Det giver nogle gange udfordringer, fordi jeg kan sige noget, der bliver opfattet helt anderledes, end jeg mener det,” forklarer Mads Skovlund Pedersen.

Han understreger dog, at det altid er afsenderen, der har ansvaret for, at budskabet bliver opfattet som det skal.

”Det prøver jeg at arbejde med. Og hvis man har en tryg organisation, så tør folk også godt komme til en og sige, hvis de er blevet utrygge over noget, man har sagt,” siger han.

Anerkendelse fremfor fejring

Samtidig vil han også langt hellere anerkende løbende og direkte i hverdagen end at holde skåltaler og give kage, når nogen har gjort noget godt.

”Jeg vil meget hellere sige direkte til en kollega, at ”det var pissegodt gået” end jeg vil stå nede for bordenden med et glas i hånden,” siger han og understreger, at han dermed ikke forsøger at tale fejring ned, men derimod anerkendelse op.

Derudover lægger han også stor vægt på ærlighed.

”Nogle gange kan ærlighed være hårdt,” siger han og eksemplificerer med, når man skal give feedback på noget, man ikke synes er godt. Her vender han igen tilbage til den psykologiske tryghed, der for ham er alfa og omega.

”Hvis der er tryghed til stede, så bilder jeg mig også ind, at det er rarere for folk at få at vide, når de nogle gange ikke gør det godt – ligesom de får at vide, når de gør det godt. Ellers ved de jo ikke, om de er købt eller solgt,” siger han og peger igen på den ærlighed, der også var en del af hans daværende chefs håndtering af episoden med den dyrt købte aktie.

Mads Skovlund Pedersen har haft det meste af sit arbejdsliv i Nordea med undtagelse af en kort afstikker til Nykredit. Pressefoto Nordea

Giver ikke meget for karriereplaner

Siden jobbet som studentermedhjælper har Mads Skovlund Pedersen haft forskellige stillinger i Nordeas organisation og med undtagelse af en syv måneders afstikker til Nykredit har han haft hele sit arbejdsliv i banken.

”Det, jeg er mest stolt af, er, at jeg har fået lov til at være her i 23 år, og har fået lov til at prøve så mange forskellige ting. Det må jo betyde, at jeg har betydet et eller andet for nogen undervejs,” siger han og fortæller, at han har udviklet en aversion mod karriereplaner.

”Jeg kan huske, at et af mine første spørgsmål til min chef, da jeg startede, var, om man skulle have skjorte og slips på. Det var min begrebsramme dengang – og nu er jeg bankdirektør og landechef. Det havde jeg ikke forestillet mig dengang, og det skal man heller ikke kunne tænke sig til. Stort set hvert et skridt, jeg har taget, har været en overraskelse, siger Mads Skovlund Pedersen, der oprindeligt drømte om at komme til London og blive porteføljemanager.

Da han først prøvede kræfter med jobbet som porteføljemanager fandt han dog ud af, at det var alt for specialiseret og slet ikke ham. Tilfældighedernes spil gjorde, at han på et tidspunkt kom til at arbejde med forretningsudvikling og ledelse, og han dermed fandt sin rette hylde.


Emner

Seneste nyt