Million-erstatning for uberettiget fyring til fagligt valgt

Usædvanlig stor erstatning tilfalder tillidsrepræsentant, der kæmpede mange kampe for sine kolleger. Hans arbejdsgiver undgik faglig voldgift og indgik forlig med Finansforbundet, som fik alle sine krav indfriet.

22. mar. 2024
Dansk / English

Det er en glad og lettet tidligere tillidsrepræsentant, Nyhedsbrevet Finans møder over en kop kaffe på en cafe.

Efter en benhård og presset periode er han lykkelig for, at han med hjælp fra Finansforbundets advokat Christina Nøhr Lørrits har indgået forlig om erstatning for uberettiget fyring.
En usædvanlig stor erstatning - i million-klassen - for uberettiget fyring.

”Det slogan med, at man ikke er alene, når man har Finansforbundet, kan jeg skrive under på. Jeg har fået helt fantastisk hjælp og støtte,” siger den midaldrende tidligere tillidsrepræsentant.
Som en del af forliget må hverken hans eller arbejdspladsens identitet komme frem - og det eksakte erstatningsbeløb ikke offentliggøres.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
Tillidsrepræsentanten blev uberettiget fyret. Foto: Claus Bech

Tillidsrepræsentanten er i Finansforbundet kendt for sin ildhu og indsats for kollegerne som mangeårig fagligt aktiv.

”Jeg har aldrig kunnet udholde uretfærdighed. Jeg var villig til at kæmpe for kollegerne, jeg gav mig ikke.”

En dedikation, der ikke faldt i god jord hos hans direktør.

I rollen som tillidsrepræsentant førte han nemlig sager for kolleger, der uretmæssigt fik frataget goder, havde arbejdet for meget i en lang årrække eller brød sammen med stress.

”Direktøren kunne ikke skelne mellem mig som person og min rolle som tillidsvalgt. Han begyndte at køre på mig, at chikanere mig på forskellige måder,” fortæller den tidligere tillidsrepræsentant, der på grund af forliget og hensynet til tidligere kolleger, ikke kan komme nærmere ind på hvordan.

Sag på sag

Han var meget glad for sit job, men oplevede samtidig at mange af de medlemmer, han var tillidsrepræsentant for, havde store problemer på arbejdspladsen:

”Jeg kørte syv-otte sager for kolleger og blev stadig mere upopulær hos direktøren”.

Det kulminerede i et langt forløb, hvor virksomheden forsøgte at bruge forskellige argumenter for fyring af tillidsrepræsentanten.

”Allerede dengang fik jeg fantastisk støtte af Finansforbundet. Selv om ingen ønsker sig en proces, hvor en fyring bliver til en bortvisning – uansat, om man er tillidsrepræsentant eller ej – var det godt at vide, at jeg altid havde den støtte.”

Han fik det gradvis dårligere og det fortsatte, efter at han havde mistet sit job:

”Jeg havde det helt elendigt. Over min egen situation, men også over, at den kultur, der var på arbejdspladsen, nu kunne få lov at fortsætte uanfægtet, uden en tillidsrepræsentant til at reagere overfor ledelsen,” siger han.

”Det er vigtigt for mig også at give udtryk for min taknemmelighed overfor andre tillidsrepræsentanter og Finansforbundet. Det er så utroligt vigtigt i en situation som den, jeg havnede i, at man føler, at andre står bag en.”

Og det gjorde altså blandt andet advokat Christina Nøhr Lørrits:

”Jeg var ved at drukne hende i mail ind imellem. Der var så meget, jeg måtte vende med hende, og hun hev mig op og gav mig tro på, at det hele nok skulle lande et godt sted,” fortæller han.

”Direktøren kunne ikke skelne mellem mig som person og min rolle som tillidsvalgt. Han begyndte at køre på mig, at chikanere mig på forskellige måder. "
- Tillidsrepræsentanten, der fik erstatning for uberettiget fyring.

Genstart

Da det endte i et tilbud om forlig i stedet for et møde i faglig voldgift, efter at arbejdsgiveren havde haft flere advokater på sagen, kunne han begynde at genstarte sin tilværelse:

”Indtil da var det jo et konstant pres, og så mange ubesvarede spørgsmål hang i luften. Nu er kræfterne vendt tilbage."

Finansforbundets advokat Christina Nøhr Lørrits siger, at hun er tilfreds med resultatet:

”Sagen viser, at der skal meget til for at afskedige en tillidsrepræsentant i det hele taget – men særligt, når der ikke ligger dokumentation for påstandene. Finansforbundet er altid klar til at kæmpe for de tillidsvalgte, og til at gå hele vejen, når der er belæg for det."

Erfaren tillidsrepræsentant

Han har kørt en stribe sager for medlemmer.