Ekspert: ”Det meste ledelse er noget opreklameret fis”

Alt for mange gør ledelse kompliceret. Det er det slet ikke, mener Henrik Ørholst, der netop har udgivet en ny bog om ledelse, hvor både Nordeas Mads Skovlund og Danske Banks Carsten Egeriis også bidrager med deres perspektiver.

18. dec. 2023
Henrik Ørholst har netop skrevet bogen "Byggesten til godt lederskab".

Egentlig er det hans tidligere chef Mogens Bruun fra PA Consulting Group, der engang har sagt det. Men pointen er god og holder stadig – og derfor er Henrik Ørholst heller ikke bleg for at gentage den.

”Det meste ledelse er noget opreklameret fis,” lyder det fra forfatteren, der også gør sig som blandt andet kommentator TV 2 News, boganmelder, censor og underviser.

”Der bliver snakket og skrevet utrolig meget om ledelse. Jeg har anmeldt ledelsesbøger i mere end tyve år, og det er ikke blevet bedre. Der kommer stadig masser af uforståeligt vås, som komplicerer ledelse mere end højest nødvendigt,” siger Henrik Ørholst og fortsætter:

”Der er alt for mange, som gør ledelse til noget kompliceret. Det er det ikke. Det handler om at få tingene til at ske.”

Ledelse skal læres i praksis

Han har længe undret sig over, hvorfor meget ledelseslitteratur er skrevet af nogle, der ikke selv bedriver ledelse i det daglige, eller har gjort det tidligere.

”Det er lidt et paradoks,” siger Henrik Ørholst, der derfor til sin nye bog ”Byggesten til godt lederskab” har talt med otte ledere fra forskellige brancher og fået deres perspektiv på ledelse. Det gælder blandt andre CEO i Danske Bank Carsten Egeriis og Mads Skovlund Pedersen, der er bankdirektør i Nordea med ansvar for privatkunder.

Derudover har det altid undret Henrik Ørholst, hvorfor man kan blive ved med at tale om dårlig ledelse.

”Flere tager en lederuddannelse, men dårlig ledelse bliver ved med at være et problem,” siger han.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
”Ledelse er noget, man skal lære i praksis. Det er man nødt til. Du kan godt tage kurser og finde gode redskaber, men der skal være et talent at bygge videre på."
- Henrik Ørholst, forfatter

Og generelt er god ledelse ikke noget, man kan læse sig til, pointerer Henrik Ørholst.

”Ledelse er noget, man skal lære i praksis. Det er man nødt til. Du kan godt tage kurser og finde gode redskaber, men der skal være et talent at bygge videre på,” siger han.

I hans optik er det, der adskiller den gode leder fra den dårlige, deres evne til at skabe langsigtede resultater.

”En dårlig leder kan skabe nogle helt vilde resultater ved at presse citronen helt i bund, men det nytter jo ikke, hvis konsekvensen bliver, at de dygtige medarbejdere brænder ud og man derfor står med huller i organisationsplanen,” forklarer Henrik Ørholst.

Om Henrik Ørholst

• 62 år
  • Cand.oecon fra Aarhus Universitet
  • Har arbejdet i flere virksomheder, blandt andet i PA Consulting som marketingchef.
  • Har tidligere undervist gennem flere år på Finanssektorens Uddannelsescenter i Skanderborg.
  • De seneste år har han levet et freelanceliv som blandt andet erhvervskommentator, boganmelder, Head of Relations hos PFA, underviser, forfatter og censor ved nogle af landets erhvervsøkonomiske uddannelser.

God ledelse kan godt gøre ondt

Han peger dog på, at noget ledelse også kan gøre ondt her og nu, men være godt for organisationen på langt sigt.

”Det er ligesom i fitnesscentret: No pain, no gain,” siger Henrik Ørholst og griner.

Han eksemplificerer sin pointe med, når den amerikanske hær under anden verdenskrig fik soldaterne til at gå i bad, inden de skulle ud at kæmpe mod fjenden.

”Det kunne virke som det rene spild af tid, når de alligevel skulle kravle igennem et mudderhul. Men når de var rene, undgik man infektioner. Noget der før i tiden slog mange flere soldater ihjel end de sår, de fik i krigen.”

Finansielle ledere skal kunne regne rigtigt

Henrik Ørholst har en masse pointer om god ledelse, der gælder på tværs af brancher, men når det handler om ledelse i den finansielle sektor, er der derudover også nogle ekstra elementer, man som leder skal være opmærksom på.

”Det er nødvendigt, at man forstår forretningen. At man kan regne rigtigt. Det lyder banalt, men det er helt afgørende, at man er i stand til at forstå, hvordan tingene hænger sammen i den finansielle sektor,” forklarer han.

Derudover er det i Henrik Ørholsts optik vigtigt både at kunne vække tillid og være ydmyg.

”Kunderne forstår ikke altid de beregninger, der ligger til grund for tingene. Derfor er tillid en helt afgørende faktor. En anden ting, som er afgørende i den sammenhæng, er, at man nogle gange skal dæmpe fagligheden. Uvidenhed om den finansielle sektor er overvældende. Man skal med andre ord være ydmyg,” siger han.

Henrik Ørholst 3 gode råd til nye ledere

1. Stil dig selv spørgsmålet: Er du sikker på, at du virkelig gerne vil være leder? Og har du evnerne, der skal til?

”Det er nok her, problemet med dårlig ledelse opstår. Der er alt for mange, der ikke skulle være ledere, der er blevet det. Og det er med til at ødelægge det for alle de andre. Det er noget, man skal gøre op med sig selv, fordi det at være leder, det er altså hårdt arbejde.”

2. Kan du leve med at være den, som dine kolleger taler om?

”Når du vælger at blive chef, så vælger du også at blive den, man taler om ved kaffemaskinen. Har du lyst til ikke at være med på holdet mere? Det skal man overveje, for det er et meget stort hop at foretage.”

3. Kan du tåle nederlag og ærgrelse igen og igen?

”Det vil tit være en del af et lederjob. Der kan være en bestyrelse, som underkender dig eller kortslutter tingene, så det skal man kunne tåle.”

En ny generation af topledere

Ud af de otte ledere, der medvirker i ”Byggesten til godt lederskab”, kommer to fra den finansielle sektor. Og der er flere grunde til, at Henrik Ørholst har valgt at tage både Danske Banks Carsten Egeriis og Nordeas Mads Skovlund Pedersen med i bogen.

Ud over at stå i spidsen for to af landets største banker peger Henrik Ørholst på, at de begge er mindre formelle end deres forgængere i hjørnekontorerne og repræsenterer en ny generation af topledere i den finansielle sektor.

”De går uden slips – både fysisk og i overført betydning,” forklarer Henrik Ørholst, der samtidig fremhæver 47-årige Carsten Egeriis og 46-årige Mads Skovlund Pedersens alder.

”De kan komme til at være topchefer i mange år. Det betyder, at de kommer til at stå i spidsen for en transformation, som den finansielle sektor er midt i. Digitaliseringen har været i gang i mange år, men den kommer til at fortsætte i et højere gear,” siger Henrik Ørholst.

Vi skal turde tale om fejl

Henrik Ørholst talte med Mads Skovlund Pedersen over en Pepsi Max, som de begge nyder med velbehag. Deres snak handlede blandt andet om fejl.

”Vi skal turde sige, at noget er en fejl, ellers kan vi ikke gøre det bedre. Til gengæld skal trygheden være der først, ellers er der ingen, som tør påpege fejlen,” er Mads Skovlund Pedersen citeret for at sige i bogen.

Henrik Ørholst pointerer, at fejl altid vil ske.

”Men når fejl sker, handler det om at rette dem, lige så snart de kommer til ens kendskab. Som altid gælder det: Store problemer har været små engang. Hvis man griber ind tidligt, vokser problemerne ikke til store udfordringer, som kan være svære at håndtere,” siger han.

I interviewet med Carsten Egeriis er omdrejningspunktet derimod den menneskelige dimension i lederskabet.

”Det vigtigste i ledelse er at skabe relationer mellem mennesker. Kan man ikke det, vil man aldrig kunne fungere som leder,” citerer Henrik Ørholst Danske Bank-direktøren for at sige i bogen.

Og være leder er netop en menneske-disciplin, fremhæver Henrik Ørholst.

”En leder skal kunne lide at være sammen med mennesker og ikke skjule sig bag computeren. Det handler om at være parat til at involvere sig med mennesker på alle måder,” siger han.

(Artiklen fortsætter efter boksen)