Uforklarlige lønforskelle: Vi skal skabe en reel og gennemsigtig ligelønspolitik

En ny analyse viser uforklarlige forskelle, når det kommer til løn blandt mænd og kvinder i finanssektoren. Finansforbundet foreslår en transparent ligelønspolitik for at bekæmpe uligheden.

Kvinder får ikke det samme i løn som mænd - også selvom de har det samme job.

HBS Economics har udarbejdet en analyse på vegne af Finansforbundet, som viser, at kvinder tjener gennemsnitligt 15,8 pct. mindre end mænd blandt ansatte i bank og realkreditinstitutter. Nogle af disse forskelle kan forklares via uddannelsesbaggrund, stillingstype og ledelsesansvar. Men selv efter at have taget disse faktorer i betragtning, er der stadig en uforklarlig forskel på 7,1 pct.

For et fagforbund som Finansforbundet er disse tal uacceptable og til trods for, at vi befinder os i 2024, så halter vi stadigvæk efter, når det kommer til ligestilling mellem kønnene.

(u)lige løn

Det må aldrig blive den enkeltes kvindes eller mands problem at løse udfordringerne med ulige løn.

Ligeløn er et strukturelt og kulturelt problem, som virksomhederne har et ansvar for at gøre noget ved – fx via en entydig, objektiv og kønsneutral lønpolitik. Det er muligt at gøre op med ulige løn, for der er virksomheder, der med succes har arbejdet på at bringe løngabet ned. Forskningen viser, at et af de vigtigste greb i den forbindelse er øget løntransparens.

Finansforbundet vil bekæmpe uforklarlige lønforskelle, og stiller sig til rådighed med viden, dialog og redskaber for at sikre lige løn uanset køn. Den politiske indsats omfatter blandt andet:

• at fremme kvinder i ledelse
  • at sikre en mere ligelig fordeling af barslen
  • at sikre en rapportering på løn, der kan synliggøre og bekæmpe forskellene
  • at sikre en reel løngennemsigtighed

Finansforbundet har sammen med Forsikringsforbundet og Finans Danmark udarbejdet en guide til arbejdet med ligeløn.

Finansforbundet arbejder for

Mere åbenhed om løn
  • At have lønåbenhed gør det synligt, hvad andre får i løn og samtidig stiller krav til ledelsen om at kunne argumentere for den løn, der bliver udbetalt.
  • At forbedre rapportering om løn kan synliggøre og dermed bekæmpe forskellene.
  • En væsentlig del af det at skabe ligeløn, handler om at turde tale åbent om løn på arbejdspladserne  men også skabe større løngennemsigtighed på ledelsesplan.
At mænd tager mere barsel
  • I Finansforbundet tror vi på, at øget ligestilling og herunder ligeløn også går hånd i hånd med en mere ligestillet barsel mellem kønnene.
  • I 2022 fik Danmark nye barselsregler med øremærket barsel til mænd. Ved overenskomsten i 2023 sikrede Finansforbundet og Finanssektorens Arbejdsgiverforening ligestillede barselsvilkår med 26 ugers barsel med løn.
Flere kvinder i ledelse
  • Lukning af løngabet kræver også flere kvinder i ledende positioner. Forskelle i repræsentation af køn på ledelseshierarkierne har markant betydning for lønforskellen.
  • Derfor er Finansforbundet optaget af at få flere kvinder i ledelse - både i toppen og i bunden af ledelseslagene.