Vi kan alle gøre noget for klimaet og miljøet

Ny guide inspirerer til, hvordan man kan bidrage til den grønne omstilling på arbejdspladsen. Start stille og roligt med ét punkt. Genbesøg det og mål resultatet, opfordrer Finansforbundets tidligere næstformand Michael Budolfsen.

Af Helle Sindal
hsi@finansforbundet.dk

Finanssektoren spiller en central rolle i den grønne omstilling. Klima og bæredygtighed er rykket ind i forretningen og præger alt fra rådgivning til regnskaber.

Finansforbundet arbejder også med grøn omstilling inden for finans. Men der er mere i det, fremhæver tidligere næstformand Michael Budolfsen:

”Vi kan også selv gøre noget – hver især, sammen med vores kolleger og som borgere samlet i et fagforbund.”

”Det handler om samfundsansvarlighed og omtanke for, hvad vi overlader til næste generation,” uddyber han.

Den grønne omstilling ligger Finansforbundets medlemmer på sinde. I en medlemsundersøgelse fra 2021 svarer 76 procent, at det er et emne, som optager dem personligt.

Finansforbundet anbefaler guiden ’Grøn omstilling på arbejdspladsen’, hvis man savner inspiration til at gøre gavn for klima og miljø.

”Ud over at bidrage til den grønne omstilling pynter mange af ideerne også på den økonomiske bundlinje”
- Michael Budolfsen

Guiden lægger op til overvejelser og håndgribelige handlinger inden for områder som indkøbsvaner, genbrug, energibesparelser, transport og madvaner.

Der er forslag til forandringer, som kan sættes i gang her og nu, og tiltag, som kræver mere forberedelse. Der er bl.a. fokus på at mindske spild og reparere frem for at kassere.

”Ud over at bidrage til den grønne omstilling pynter mange af ideerne også på den økonomiske bundlinje,” siger Michael Budolfsen.

Ingen løftede pegefingre

Guidens afsender er ’Broen til fremtiden’ – et netværk bestående af en bred vifte af organisationer og fagforeninger – heriblandt Finansforbundet. Netværket blev etableret i 2019 og tager udgangspunkt i FN’s verdensmål.

”Det er et godt fællesskab, som samler meget forskellig viden. Så anbefalingerne har et bredt afsæt,” siger Michael Budolfsen.

Han opfordrer medlemmer og tillidsrepræsentanter m.fl. til at lade sig inspirere af guiden. Nogle tiltag kan søsættes ’på gulvet’ sammen med kollegerne. Andre kan måske komme på dagsordenen i samarbejdsudvalget eller arbejdsmiljøudvalget.

”Start stille og roligt med ét punkt. Genbesøg det og mål resultatet,” lyder den tidligere næstformands anbefaling til at komme i gang.

Han understreger, at guiden ikke kommer som en løftet klimapegefinger eller et forsøg på at kapre virksomhedernes ESG-dagsordener.

”Det handler om at inspirere og øge bevidstheden om, at vi selv kan gøre noget – på jobbet, i foreningslivet og derhjemme,” siger Michael Budolfsen, som selv agter at udbrede nogle af guidens indsigter og ideer til familie og venner.

Find guiden Grøn omstilling på arbejdspladsen her

Få inspiration til grøn omstilling på arbejdspladsen

Finansforbundet har bidraget til en guide om grøn omstilling, der henvender sig til arbejdspladsen som helhed, dvs. både medarbejdere, tillidsrepræsentanter og ledelse.

Læs mere og find guiden her: Grøn omstilling på arbejdspladsen (finansforbundet.dk)