Gode historier sætter skub i flere bæredygtige ideer

Bæredygtig kaffe, CO2-mærkning af maden i kantinen og toiletskyl med regnvand. Den bæredygtige bevidsthed breder sig i Nordea. Men det er ikke altid de mest synlige løsninger, der batter mest i klimaregnskabet, siger Senior Business Developer Anne Hodal.

Af Helle Sindal
hsi@finansforbundet.dk

Det var ikke smagen, der havde førsteprioritet, da Nordea for nylig valgte en ny leverandør af kaffe og te til virksomheden.

Bæredygtigheden trumfede alle andre parametre.

”Vi smagte ikke engang på kaffen i forvejen,” fortæller Anne Hodal, Senior Business Developer i Nordeas Workplace Management afdeling.

Nordea valgte et lille dansk risteri, som er B-Corp-certificeret og dermed lever op til en lang række bæredygtighedskrav.

”Der kan være mange meninger om kaffe, men ikke om en virksomhed har styr på bæredygtigheden. Vi ville sikre os, at både kaffebønder og kaffebønner bliver behandlet ordentligt,” fremhæver Anne Hodal.

Som tovholder i Nordeas ESG-forum fornemmer hun tydeligt, at den bæredygtige bevidsthed breder sig hos medarbejderne.

”Da vi fortalte historien om den nye kaffe på vores intranet, kom der straks forslag til, hvordan vi kunne spare på mælken og indføre havremælk,” fortæller hun.

Brugen af papkopper er også en kæmpe torn i øjet på mange medarbejdere, men det er ikke så simpelt at indføre bæredygtig genbrugsservice, når der ikke er opvaskemaskiner i kontorlandskaberne.

Derfor afprøver Nordea i øjeblikket et system fra startup-virksomheden Kleen Hub, hvor man via en app kan låne kopper af stål.

”Vi opfordrer medarbejderne til at bruge den løsning - eller tage deres egen kop med. Og imens arbejder vi videre med nogle mere langsigtede løsninger,” siger Anne Hodal.

Toiletskyl med regnvand er en synlig evergreen

En uge om året sætter hele Nordea ekstra fokus på bæredygtighed - herunder hvordan medarbejderne selv kan gøre en forskel.

Bankens seneste Sustainability Week handlede bl.a. om at spare CO2, når man vælger mad i kantinen.

”Vi satte symboler på retterne - fra 1 til 3 blade alt efter CO2-udledningen. Målt op mod andre uger sparede vi 43 procent CO2 i bæredygtighedsugen i Danmark og 51 procent i Nordea i hele Norden,” fortæller Anne Hodal.

Blad-symbolerne bliver inden længe udrullet som en permanent løsning.

Temaugen byder også på bæredygtighedsbingo, hvor medarbejderne kan klikke deres klimakløgtige handlinger af og vinde præmier.

”I det store CO2-regnskab rykker det ikke så meget, at man har genbrugt sin kaffekop. Men bevidstheden om at kunne gøre en forskel spiller en vigtig rolle,” pointerer hun.

Den bliver styrket af initiativer, som er synlige og konkrete:

I Nordeas hovedkvarter Metro på Amager fortæller ikoner på toiletterne, at der bliver skyllet ud med regnvand fra taget.

”Den historie bliver nævnt igen og igen, selvom det rykker betydeligt mere på vores klimaregnskab, når vi for eksempel slukker alt lys om natten og udskifter ventilationsanlægget med en mere klimaklog løsning. Det er bare ikke så synligt – men begge dele er vigtige,” bemærker Anne Hodal.

Men hvad med smagen af bæredygtighed – hvordan smager den nye kaffe?

”Den er glimrende. Det forventede vi også, selvom smagen ikke kom i første række,” slutter Anne Hodal.

Få inspiration til grøn omstilling på arbejdspladsen

Finansforbundet har bidraget til en guide om grøn omstilling, der henvender sig til arbejdspladsen som helhed, dvs. både medarbejdere, tillidsrepræsentanter og ledelse.

Læs mere og find guiden her: Grøn omstilling på arbejdspladsen (finansforbundet.dk)