Her er hver tredje ansat plus 55 år

Fortsætte arbejdet i Spar Nord eller tidlig pension? Banken ønsker, at mange vælger det første, og det er der mange gode grunde til. Især en er afgørende.

15. apr. 2024

Hvis de erfarne medarbejdere i Spar Nord bliver fristet af tidlig tilbagetrækning i større antal, har banken et problem – et stort et af slagsen.

For godt tredive procent, næsten hver tredje af de ansatte, er over 55 år.

”De har solid erfaring, faglighed og viden, som er opbygget over mange år. De har også ofte en bred kundekreds, og de er en del af den vigtige diversitet i banken. Men når det er sagt, at det også pinedød nødvendigt for banken at få mange af dem til at blive, fordi der ellers mangler arbejdskraft,” siger Jannie Skovsen, formand for Finansforbundet Spar Nord Kreds.

I en længere periode ansatte banken ikke i nævneværdigt omfang, tværtimod.

”Vi havde den tradition i vores bank, at vi prøvede at afbøde afskedigelser, og det har betydet, at der i en del år næsten ikke kom nye ind. Da vi efterfølgende er gået mod strømmen og åbnet flere afdelinger, har vi ansat flere unge. Men der er opstået et hul, der mangler nogen i midten mellem de ældste og de yngste ansatte.”

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Mange overvejer tidlig pension

Blandt finansansatte er det generelt 60 pct. af de +55-årige, der  forventer at gå på pension mindst ét år før folkepensionsalderen. Heraf forventer 12 pct. at gå mere end 5 år før tid.

At føle sig værdsat af arbejdsgiveren, fleksibilitet og at have det godt mentalt er afgørende for, om at bliver på jobbet længere.

Det viser en undersøgelse blandt Finansforbundets medlemmer.

Sig det bare

Derfor arbejder banken særligt opmærksomt med at fastholde de erfarne medarbejdere og det er fast procedure, at man ved 55-års alderen bliver spurgt af sin leder, om man har gjort sig tanker om sin seniorkarriere, fortæller HR-direktør i Spar Nord, Kim Kastrupsen:

”Hvis man så slet ikke synes, det er relevant for en selv på det tidspunkt, tager man bare snakken, når det bliver relevant. Målet er at sikre, at man i tide får taget snakken og gør den enkelte opmærksom på, at vi har en seniorpolitik og gerne så vidt muligt vil komme forskellige ønsker – fx om nedsat tid – i møde."

Psykologisk tryghed

Jannie Skovsen er glad for, at ønsker afdækkes, men hun peger på, at det er en sårbar samtale, som kan være svær for lederen at tage hul på.

Jannie Skovsen og Kim Kastrupsen er enige om, at banken skal gøre sig lækker for de erfarne.

En del medarbejdere er ikke nået til så meget som at overveje deres seniorkarriere ved 55-års alderen, så det kan være en balancegang. Og især kræver det, at medarbejderen oplever høj psykologisk tryghed.

”Vi har mange kolleger, der har den totale tryghed og ikke er bange for at tale med deres leder om det. Andre vil være mere forsigtige, for hvad sker der, hvis man har fortalt om et ønske om på et tidspunkt at trappe ned, og der så efterfølgende pludselig skal afskediges i ens afdeling?”

Kim Kastrupsen er enig i, at den psykologiske tryghed er afgørende:

”Jeg mener, psykologisk tryghed ligger i god ledelse, uden at man kan sætte den på formel. Den er vigtig i mange sammenhænge, og vi ville skyde os selv i foden, hvis vi efterfølgende for ud og lavede razzia mod dem, der gav udtryk for, at de gerne ville trappe ned. Så ville vi jo ødelægge den tillid, der er så vigtig – både tillid til leder, direktion og HR.”

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Økonomien på plads

For mange af de erfarne medarbejdere er økonomien på plads, så de kan vælge at stoppe.

”De kan vælge at forlade arbejdsmarkedet, hvis de vil og ikke synes, det er attraktivt at blive ved med at arbejde. Og her skal man være meget opmærksom på, at livet også har mange faser blandt de erfarne, som er lige så forskellige som alle andre,” siger Jannie Skovsen.

Finansforbundet har i en medlemsundersøgelse afdækket, at de erfarne lægger allermest vægt på mentalt helbred og den behandling, de får af ledelse og virksomhed, når de vurderer, om de skal blive ved med at arbejde.

Pensionstrussel: Det skal der til for at holde på erfarne medarbejdere

”Arbejdsgiverne skal virkelig gøre sig umage for at gøre sig endnu mere lækre for de erfarne, hvis de vil holde på dem,” konstaterer kredsformanden.

Kim Kastrupsen er enig i, at det kræver særlige tiltag at holde på de erfarne:

”Det arbejde skal vi fortsætte, jeg synes, vi er godt i gang det. Men det er rigtigt, at vi skal gøre os lækre og attraktive for at holde på dem, og også for at få fat i de unge i det jobmarked, vi har i øjeblikket. Værdier, image og omdømme betyder meget – og det kræver dygtige ledere at tiltrække og fastholde medarbejdere i al almindelighed.”

Sammen om
arbejdslivet

Arbejdslivet er ikke altid snorlige. Forskellige begivenheder kan gøre, at arbejdslivet tager en uventet drejning. Her skal den enkelte mødes med tillid, respekt og fællesskab.