OK-forhandlinger : Formand vil sende et klart signal til arbejdsgiverne

Finansforbundet kommer til at gøre alt for et godt overenskomstresultat, sagde formand Kent Petersen ved årets nytårskur. Flere tusinde medlemmer fulgte med online.

16. jan. 2023
Finansforbundets formand Kent Petersen meldte klart ud ved årets nytårskur. Foto: Claus Bech

"Der er brug for en balanceret og rimelig løsning i en kompliceret tid. Det betyder også en fornuftig lønudvikling".

Finansforbundets formand Kent Petersen meldte ud i sin tale ved årets nytårskur, der blev fulgt fysisk af et mindre publikum og desuden livestreamet til flere tusinde medlemmer landet over.

Han er ikke i tvivl om, hvad medlemmerne ønsker sig af overenskomsten:

”Der er kun én ting, der har den helt store interesse. Det er lønstigning”.

I sin nytårstale lovede han, at der ved overenskomstforhandlingerne vil blive sendt et klart signal til arbejdsgiverne om at huske på de resultater, der er skabt af medarbejdere i de seneste år, og som stadig leveres over hele linjen.

"Og vi vil selvfølgelig se på den udhuling af købekraften, vi alle oplever i hverdagen", fortsatte han og lovede:

"I kan være helt sikre på én ting: Vi kommer til at gøre alt, hvad vi kan, for at levere et godt resultat".

Vært ved arrangementet, Ida Wohlert, forsøgte at få Kent Petersen til at sætte tal på, hvad en  lønstigning kunne lande på:

”Det får vi se. Det skal være forsvarligt. Vi har også interesse i at bevare arbejdspladserne”, sagde Kent Petersen. Han mener på grund af tidens uforudsigelighed også, at det er nødvendigt med en kort overenskomstperiode, maksimalt to år.

Et andet hedt emne, sløjfning af store bededag, blev også rundet.

Kent Petersen var ikke sikker på, at det var så genial en idé og henviste til, at den diskussion burde tages ved trepartforhandlinger.

”Jeg tror, det er i fællesskabet, vi finder værktøjerne til at gøre forandringer til forbedringer”.
- Kent Petersen, formand for Finansforbundet

Fællesskab og forbedringer

I sin nytårstale talte formanden blandt andet om de mange forandringer, der generelt præger arbejdslivet i sektoren – og om fællesskabets afgørende betydning.

Fællesskab var et af tre temaer for nytårskuren, og der var input fra både eksperter og medlemmer, der har viden og erfaringer på det felt.

Erhvervspsykolog og forfatter Stine Reintoft fortalte, at ensomhed er et udbredt problem – også på arbejde:

”Man kan sagtens sidde i kantinen og føle sig ensom. Det handler om kvaliteten af samværet, at man føler sig accepteret og som en del af det”.

Hun forklarede, hvordan man kan opbygge tillid i et kollegialt arbejdsmiljø. Blandt andet ved både at give og tage hjælp kolleger imellem og være overbærende i forhold til forskelligheder.

Fællesskab kan også hjælpes på vej af netværk, og Christian Hesselbjerg fra Nykredit fortalte om, hvordan de 650 medlemmer i Nykredit Students beriger hinanden.

Se Nytårskuren online

Se hele Finansforbundets nytårskur ved at logge ind her

Mening gør forskellen

Peter Klinke, chief dealer Nordea Markets, fortalte om det fuldstændigt vanvittige 2022, hans afdeling havde gennemlevet.

”Forandringer er daglig kost for os, vi er verdensmestre i det. Alle vil gerne have en mening ud af forandringerne, så det er vigtigt, at de forklares”.

Han konstaterede videre:

”Meget af det kan vi ikke gøre noget ved, men vi kan gøre noget for at være en del af forandringerne. Vi har selv ansvaret for vores liv”.

Han kaldte Finansforbundet et fyrtårn i den storm, forandringerne udgør:

”Der er et væld af ting at melde sig til: foredrag, kurser med mere. Det er et af privilegierne ved at være medlem af Finansforbundet”.

Mikroforandringer

Signe Bruskin, lektor og forfatter, talte om, hvordan også mikroforandringer kan fylde meget og påvirker individuelt på en arbejdsplads:

”For Dorte kan det være det at miste en kollega, hun holdt af, der har størst betydning. For Peter kan det være fleksibel seating. Samtidig kan det ændre sig over tid, hvad der betyder noget for den enkelte”.

De store transformationer kan være svære at påvirke i en virksomhed, sagde hun:

”Men de små justeringer kan gøre, at man bedre kan leve med dem. Jeg kalder dem mikrohandlinger”.

Sanger Mads Langer rundede nytårskuren af. Foto: Claus Bech

Det fysiske møde

For fremtidsforsker Carsten Beck er et af de vigtigste spørgsmål lige nu: Hvad er værdien af det fysiske møde?

”Det digitale vil fylde mere. Hvad skal der til for, at der stadig er et fællesskab på en arbejdsplads? Jeg tror, det fysiske møde er vigtigt og lidt undervurderet”, sagde han og indkasserede klapsalver fra publikum.

Det samme gjorde sanger Mads Langer, der tog imod ønsker fra salen og rundede nytårskuren af til smilende ansigter i salen.

Den populære sangskriver spredte også gode vibes rundt om i landet, hvad enten man fulgte med hjemmefra eller – som man havde valgt på nogle arbejdspladser - valgte at samles i større grupper for at følge eventen på skærmen.