Hvad ved din arbejdsplads egentlig om dig? ”Vi har ikke taget det her område alvorligt”

Mandag var Finansforbundet med til at lancere nye anbefalinger til ansvarlig håndtering af medarbejderdata. ”Vi skal udvikle et fælles sprog og kultur for at tale om data i arbejdslivet,” siger næstformand Steen Lund Olsen.

5. dec. 2023
Dansk / English

Mandag lancerede Finansforbundet, i samarbejde med centrale aktører på arbejdsmarkedet, fire anbefalinger til ansvarlig indsamling og brug af medarbejderdata.

Anbefalingerne blev præsenteret ved et arrangement i Børsen, København, med deltagelse af blandt andre Dataetisk Råd, IDA Dansk Erhverv, Forsikringsforbundet og Finansforbundet.

Næstformand Steen Lund Olsen, der deltog i en afsluttende paneldebat, understreger vigtigheden af emnet.

”Det afgørende er, hvordan man som leder tilgår spørgsmålet om data – respekterer man den enkeltes frihed, privatliv og den tillidsrelation, der er mellem parterne?”

80 procent ved ikke, hvad data bruges til

Mange ledere tror, at de har informeret deres medarbejdere om databrugen. Flere analyser peger dog på, at det ikke nødvendigvis er tilfældet.

En undersøgelse fra Finansforbundet, hvor over 80 procent svarer, at de faktisk ikke ved hvad data, der bruges, hvordan, af hvem og med hvilket formål.

Der er altså en klar diskrepans mellem, hvad lederne oplever, de har talt med deres medarbejdere om, og hvad medarbejderne oplever, de har talt med deres leder om.

”Sagens kerne er, at vi ikke har taget det her område alvorligt. Vi har ikke tilpasset os den del af den teknologiske virkelighed. Vi har ikke udviklet sprog, procedurer eller taget reel stilling til data i en arbejdskontekst,” pointerer han.

Til paneldebatten pointerede han, at Finansforbundet længe og så sent som i seneste overenskomstforhandling har talt for, at ansvarlig brug af medarbejderdata skal på agendaen.

En bredere samfundsdebat om emnet kan skubbe på for den ambition, lød det fra Steen Lund Olsen, der var glad for at præsentere anbefalingerne sammen med både arbejdsgiver- og medarbejdersiden.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

4 ud af 5 virksomheder indsamler data om deres ansatte

Mange virksomheder står overfor tekniske, etiske og juridiske udfordringer i forhold til en stadig mere udbredt indsamling og brug af medarbejderdata.

Der indsamles data om alt fra alt fra medarbejdernes trivsel, sundhed, lokation og meget mere via apps, software, surveys og andre digitale værktøjer.

Godt og vel 4 ud af 5 arbejdspladser i Danmark indsamler og bruger i dag medarbejderdata ifølge undersøgelsen Digital dataindsamling på arbejdspladsen, udarbejdet af tænketanken Mandag Morgen i samarbejdet med bl.a. Finansforbundet.

Data om de ansatte kan positivt understøtte fx effektivitet, trivsel, kompetenceudvikling og innovation eller forbedre arbejdsmiljø eller forebygge stress.

Men brugen af data rejser også etiske og juridiske spørgsmål i forhold fx til personlige eller følsomme oplysninger om den enkelte, herunder overvågning.

”Der er behov for, at arbejdspladserne faciliterer en åben, konstruktiv og fyldestgørende dialog om indsamling og brug af medarbejderdata,” siger Steen Lund Olsen.

”Vi skal udvikle et fælles sprog og kultur for at tale om data i arbejdslivet.”

Hvis potentialerne ved at anvende medarbejderdata skal indfries, er det nødvendigt at sætte fokus på, hvordan medarbejderdata forvaltes på en ansvarlig måde, som både ledere og medarbejdere på arbejdspladserne kan se sig selv i, fortsatte Steen Lund Olsen.

Sådan er anbefalingerne blevet til

Anbefalingerne er blevet til gennem en workshop afholdt med udvalgte aktører på området herunder repræsentanter fra arbejdsmarkedets parter samt drøftelser i projektets partnergruppe, hvor forskellige perspektiver er blevet bragt i spil for at sikre en bred og nuanceret tilgang til emnet.

Anbefalingerne tager også udgangspunkt i undersøgelsesresultater fra to undersøgelser om indsamling og brug af medarbejderdata gennemført i 2022 og 2023, hvor både medarbejdernes og ledernes perspektiv på brugen af medarbejderdata er blevet belyst.

Læs mere om anbefalingerne her.

Fire konkrete anbefalinger

Anbefalingerne sigter mod at støtte arbejdspladser i digitalisering og datahåndtering, og at klæde både ledere og medarbejderes på til at træffe oplyste beslutninger om data.

De er inspirerende, ikke juridisk bindende, og fokuserer på transparens, kompetencer, kommunikation og dataetik.

Bag anbefalingerne står ADD-projektet, Tænketanken Mandag Morgen, IDA og andre relevante organisationer. De understreger vigtigheden af ansvarlighed og transparens i datahåndtering.

Her er de fire anbefalinger:

Anbefaling 1. Styrk tillid og transparens gennem klar ansvarsfordeling og dataforståelse på arbejdspladsen.

• Arbejdspladsen sikrer, at ledere og medarbejdere har relevant information om funktioner og begrænsninger i de anvendte systemer til indsamling og brug af medarbejderdata.
  • Arbejdspladsen sikrer, at ledere og medarbejdere går i dialog om indsamling og brug af medarbejderdata når relevant. Det kunne f.eks. være ved indkøb og implementering af nye systemer, eller hvis allerede implementerede systemer ændres eller udvides til at registrere flere eller nye medarbejdere
  • Arbejdspladsen etablerer og kommunikerer klare retningslinjer for ansvarsfordelingen i forbindelse med dataindsamlingen

Anbefaling 2. Styrk de digitale kompetencer på arbejdspladsen. Det anbefales at:

• Arbejdspladsen udvikler eller opsøger målrettede uddannelsesprogrammer for ledere, der fokuserer på best practice dataindsamling, kritisk datadrevet ledelse samt de juridiske og etiske aspekter ved dataindsamling.
  • Arbejdspladsen kan udvikle eller tilkøbe relevante kompetenceudviklingsforløb til udvalgte medarbejdere.

Anbefaling 3. Brug eksisterende muligheder til at facilitere dialogen om indsamling og brug af medarbejderdata på arbejdspladsen. Det anbefales at:

• Arbejdspladsen aktivt bruger eksisterende muligheder og processer som personalemøder, samarbejdsudvalg, ”town halls”, APV’er osv. til at tage dialogen om indsamling og brug af medarbejderdata. Det gælder også ansættelses- og onboardingforløb samt MU-samtaler, når medarbejderdata spiller en væsentlig rolle f.eks. ift. den enkeltes aflønning.
  • Arbejdspladsen internt drøfter, hvordan man bedst muligt kommunikerer om indsamling- og brug af medarbejderdata på et ikke-juridisk og ikke-teknisk sprog.

Anbefaling 4. Bliv inspireret af eksisterende dataetiske retningslinjer for brug og indsamling af medarbejderdata.

• Arbejdspladsen lader sig inspirere af eksisterende dateetiske retningslinjer rettet mod kunder, klienter og medlemmer, samt guides og retningslinjer for dataetik, som kan findes hos f.eks. Dataetisk Råd, Erhvervsstyrelsen og Finansforbundet ved udarbejdelse dataetiske retningslinjer.
  • Arbejdspladsen har en åben samtale om proportionalitet, formål og dataminimering med relevante ledere og medarbejdere på baggrund af nye eller eksisterende dataetiske retningslinjer.

Her kan du se en detaljeret gennemgang af de fire anbefalinger.

Sammen om dataetik

I et digitaliseret samfund gemmes flere tusinde dataspor hver eneste dag. Hvordan skaber vi gennemsigtighed omkring, hvilke data der gemmes på arbejdspladsen? Og hvad disse data bruges til? Få viden og inspiration her.