Her har du 5 skarpe it- og tech-nyheder

Danske virksomheder vil bruge flere penge på it-sikkerhed. Microsoft lukkede ned for ansattes brug af ChatGPT. Danske Bank sætter skub på digital investeringsplatform. MobilePay gør klar til e-euro. Storbank ramt af ransomware-angreb.

15. nov. 2023

Velkommen til endnu en spændende omgang af de skarpe it- og tech-nyheder fra Finansforbundet.

I dag tager vi dig endnu en gang med ind i en den digitale verden, hvor arbejdskulturen transformerer sig, cybersikkerhed står i frontlinjen, og politiske initiativer forsøger at tegne grænserne op.

Sæt dig godt til rette - her kommer dine it- og tech-opdateringer.

Danske virksomheder vil bruge flere penge på it-sikkerhed

Vi begynder med en glædelig nyhed, hvis man ellers bekymrer sig om digitale beskyttelsesværn. Danske it-ledere er nemlig klar til at spendere flere penge på it-sikkerhed.

Det viser en ny rapport fra PwC, Cybercrime Survey 2023.

PwC har indhentet svar fra over 500 direktører og fagfolk, hvoraf 67 procent af dem melder tilbage, at de forventer øget budget til cyber- og informationssikkerhed. I 2022 var det 59 procent, der forventet øgede budgetter.

Godt halvdelen vil øge budgettet med mere end 10 procent.

De større budgetter hænger godt sammen med, at hver anden større danske virksomheder fortæller, at de inden for det seneste regnskabsår har været ramt af mindst én sikkerhedshændelse, der har påvirket virksomheden negativt.

Phishing-angreb topper listen over hyppigst oplevede hændelser i virksomhederne.

Du kan dykke ned i alle resultaterne fra undersøgelsen her.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Microsoft lukkede ned for ansattes brug af ChatGPT

Microsoft, der ejer 49 procent af OpenAI, så sig forleden nødsaget til at blokere for medarbejdernes adgang til ChatGPT.

Det skete på grund af bekymringer om sikkerheden, skriver Computerworld.

Selvom Microsoft har investeret i OpenAI, selskabet bag ChatGPT, oplyste Microsoft til sine ansatte, at det stadig en ekstern tredjepartstjeneste, der skal bruges med omtanke.

“Det betyder, at du skal udvise forsigtighed ved at bruge det på grund af risici for privatliv og sikkerhed. Dette gælder også for alle andre eksterne AI-tjenester, såsom Midjourney eller Replika,” meddelte Microsoft de ansatte i en opdatering på en intern hjemmeside.

Microsoft oplyser efterfølgende, at blokeringen af ChatGPT egentlig var en fejl, men opfordrer samtidig ansatte til at bruge tjenester som Bing Chat Enterprise og ChatGPT Enterprise, der kommer med højere privatlivs- og sikkerhedsbeskyttelse.

Danske Bank sætter skub i digital investeringsplatform

I en ny strategi hos landets største bank er det ambitionen, at langt hovedparten af bankens 1,2 millioner kunder i Danmark foretager deres investeringer digitalt.

Det fortæller Anne Buchardt, global chef for private banking og investeringsområdet i Danske Bank, til Finans.

”Investeringsområdet er en vigtig del af bankens nye strategi. Derfor skal vi være konkurrencedygtige på prisen, og vores produkter og platform skal være nemme at bruge. Samtidig skal vi fastholde et højt niveau af rådgivning,” siger Anne Buchardt, der har en fortid som landechef hos Nordnet.

Danske Bank, der som led i satsning nu i gang med at give sine investeringsprodukter et serviceeftersyn, vil tilskynde til, at flere kunder investere i en månedsinvestering eller blandende fonde via digital rådgivning.

MobilePay gør klar til e-euro

Norsk-danske Vipps MobilePay er klar til at understøtte brugen af digitale euro, hvis det skulle blive en realitet i de kommende år.

Det skriver Børsen.

“Får vi lavet en fælles europæisk identitet, kan spillere som os nemmere bevæge os på tværs af landene i Europa og stå imod de amerikanske betalingsselskaber,” siger Kim Fuglsang Kristoffersen, der er chef for betalingsstrategi og strategiske partnerskaber hos Vipps Mobilepay.

Kim Fuglsang Kristoffersen pointerer videre, at der stadig mangler at blive afklaret en række vigtige detaljer om e-euro, herunder kommercielle incitamenter, inden den bør se dagens lys.

4,5 mio. danskere har Mobilepay.

Storbank ramt af ransomware-angreb

Den amerikanske afdeling af en af Kinas største banker, Industrial and Commercial Bank of China (ICBC), blev torsdag i sidste uge ramt af et ransomware-angreb. Det forstyrrede handler i det amerikanske finansministerium.

Det rapporterer Reuters.

Angrebet, antaget at være udført af Lockbit, en aggressiv cyberkriminel gruppe, er blot det seneste i en række hackerangreb hackere i år.

Ekspert Allan Liska fra Recorded Future bemærker, at sådanne angreb på en bank af denne størrelse er usædvanlige og indikerer en stigende dristighed.

Konsekvenserne af angrebet har været begrænset, oplyser kilder til Reuters, men situationen følges tæt.

IT-ansatte

Finansforbundet er også for dig, der arbejder med it i den finansielle sektor. Du får adgang til nogle af Danmarks bedste it-kurser, arrangementer, netværk og nyheder om finans-it, tech og digitalisering.