Finansforbundet: Styrk gennemsigtighed omkring medarbejderdata

I en ny tværsektoriel lederundersøgelse angiver 79 pct. af lederne, at de anvender medarbejderdata indsamlet via digitale værktøjer i deres ledelsespraksis. Rapporten bekræfter, der er behov for større åbenhed på området, mener Finansforbundet

27. sep. 2023

Som ansat i finanssektoren er det ikke en overraskelse, at indsamling af medarbejderdata via digitale værktøjer er udbredt. Samtidig ved medarbejderne dog sjældent helt præcis hvilke digitale data, der opsamles, hvordan de konkret bruges og med hvilket formål.  Det fremgik klart af Finansforbundets undersøgelse om brugen af medarbejderdata og dataetik fra 2022.

En helt ny analyse, som er udført af Tænketanken Mandag Morgen for Dansk Erhverv, DI, Djøf, DM, FH, Finansforbundet, Forsikringsforbundet og IDA, der er partere i det såkaldte ADD (Algoritme, data og demokrati)-projekt, understreger problematikken.

’Der er lader til at være en ubalance mellem ledere og medarbejdere, når det kommer til medarbejderdata og vidensniveauet om brugen af dem. For at starte den dialog nedsatte vi bl.a. også en arbejdsgruppe i forbindelse med overenskomstforhandlingerne tidligere i år. Der er simpelthen behov for større åbenhed om, hvilke data der indsamles, og hvad de bruges til', mener finansforbundets næstformand Steen Lund Olsen.

Der er simpelthen behov for større åbenhed om, hvilke data, der indsamles, og hvad de bruges til
- Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet

I den nye analyse, som netop er offentliggjort, udtrykker 38% af lederne også en bekymring for, at brugen af data potentielt set kan skade forholdet mellem leder og medarbejder. Der er nemlig heller ikke altid nemt for en leder at gennemskue, hvad der ligger til grund for en algoritmebaseret ledelsesanbefaling.

’Det er i alles interesse, at vi udnytter de teknologiske muligheder, men vi skal også sikre, at det sker ansvarligt, hvis vi skal bevare et stærkt, grundlæggende tillidsforhold mellem arbejdsgivere og medarbejdere. Data spiller så stor en rolle i vores arbejdsliv, at vi er nødt til at sætte bredt ind. Der er brug for konkrete politikker på området, en generelt større transparens og dialog omkring anvendelsen og et solidt løft af kompetenceniveauet omkring etisk brug af medarbejderdata’, siger Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet.