Efter OK-gennembrud: Nu er det op til arbejdsgiverne, siger Kent Petersen

Forliget i industrien er ”rigtig fornuftigt” og kan danne grobund for nye forhandlinger i finanssektoren, hvis arbejdsgiverne er klar til at bevæge sig. Det siger Finansforbundets formand.

21. feb. 2023
Dansk / English
Skal Finansforbundet tilbage til forhandlingsbordet, kræver det, at arbejdsgiverne er klar til at bevæge sig, siger formand Kent Kristensen. Foto: Claus Bech

Det overenskomstforlig, der søndag eftermiddag landede på industriens område, kan være med til at sætte skub i de sammenbrudte overenskomstforhandlinger i finanssektoren.

Det vurderer Finansforbundets formand Kent Petersen.

”Det er et rigtig fornuftigt resultat. Det understøtter på mange måder den vurdering, vi har haft af både det private arbejdsmarked og den økonomi, der ligger til grund for den lønudvikling, der skal være de næste par år,” siger han og betegner industriforliget som ”godt håndværk” og ”noget man kan lade sig inspirere af”.

Skal Finansforbundet tilbage til forhandlingsbordet kræver det dog, at arbejdsgiverne er klar til at bevæge sig, slår Kent Petersen fast.

”Det er klart, at hvis jeg kan mærke, at der er bevægelse og forståelse for, hvordan resultatet skal læses, og vi kan finde en fælles idé om, hvor vi skal hen, så er der grobund for, at vi kan gå tilbage til forhandlingerne. Hvis der ikke er signaler om, at arbejdsgiverne ser anderledes på det hele, så er der ingen grund til at gå tilbage,” siger han.

”Det er klart, at vi vil bestræbe os på i videst muligt omfang at sikre så fornuftig og mærkbar en lønstigning som overhovedet muligt."
- Kent Petersen, formand Finansforbundet

Går efter at sikre mærkbar lønstigning

Forhandlingerne i finanssektoren brød sammen for 14 dage siden, og Kent Petersen er sammen med Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) indkaldt til et orienterende møde hos forligsmanden onsdag eftermiddag.

Her vil han og resten af holdet fra Finansforbundet tage bestik af, hvad arbejdsgiverne vil bringe til bordet oven på søndagens resultat i industrien.

I industriforliget er man blandt andet nået til enighed om mindst fire procent mere i lønningsposen fordelt på et øget arbejdsgiverbetalt pensionsbidrag fra 8 til 10 pct samt en stigning i bidraget til fritvalgskontoen. Samtidig er der aftalt, at tillidsrepræsentanterne skal styrkes i de lokale lønforhandlinger, ligesom mindstelønnen skal stige med 9 kroner i timen over to år.

LÆS OGSÅ: Forlig sætter ramme for OK-forhandlinger på resten af arbejdsmarkedet

Kent Petersen understreger dog, at der er tale om to forskellige systemer, og at man derfor ikke kan omsætte industriforliget direkte.

Derfor kan han heller ikke svare entydigt på, hvad forventningerne til lønstigningerne bliver for de finansansatte.

”Det er klart, at vi vil bestræbe os på i videst muligt omfang at sikre så fornuftig og mærkbar en lønstigning som overhovedet muligt,” siger Kent Petersen.

Konflikt eller ej? Det afhænger af arbejdsgiverne

Bliver Finansforbundet ikke enige med arbejdsgiverne, kan det i sidste ende føre til en konflikt. Men på spørgsmålet om, hvorvidt forliget i industrien har gjort sandsynligheden for en strejke blandt de finansansatte mindre, lyder svaret:

”Det ved jeg først på onsdag. Det afhænger af arbejdsgiverne.”

Formanden går dog positivt til onsdagens møde.

”Jeg har store forhåbninger om, at man i FA har regnet sig frem til samme værdi, som vi har regnet os frem til i forhold til industriforliget. Og at man også har en erkendelse af, at det er et godt sted at lade sig inspirere. Og jeg håber, at de kan se, at de skal betale noget mere, end de havde planlagt,” slutter Kent Petersen.

Hvis der ikke er fremdrift i forhandlingerne i Forligsinstitutionen, kan et ekstraordinært landsmøde i Finansforbundet i midten af marts beslutte at sende andet konfliktvarsel. En eventuel konflikt kan tidligst træde i kraft 1. april – og kan inden da udskydes to gange 14 dage af forligsmanden.