Arbejdsgivere melder klart ud: Det bæredygtige arbejdsliv bliver centralt

"Der er spændende perspektiver i Finans Danmarks udmelding,” siger Finansforbundets formand, Dorrit Brandt.

5. dec. 2023
Dansk / English

”Det bæredygtige arbejdsliv vil være i centrum.”

Det sagde Finans Danmarks afgående formand Carsten Egeriis, da han ridsede linjerne for fremtiden op ved årsmødet i Skuespilhuset i København.

Og det glæder Finansforbundets formand, Dorrit Brandt:

”Jeg er glad for den udmelding. Det åbner nogle spændende perspektiver for vores samarbejde, nu da Finans Danmark også bliver arbejdsgiverforening.”

Hold balancen

Ligeledes hæftede formanden sig ved, at der i flere sammenhænge blev talt om at balancere tingene i sektoren og ruste sig til, at den økonomiske udvikling – og dermed også sektorens udvikling - kan gå begge veje. At der er betydelig usikkerhed om, hvordan det vil gå.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
Finansforbundets formandskab var blandt deltagerne ved Finans Danmarks årsmøde. Foto: Mathias Eis
"Banker er vigtige i såvel mod- som medgang.”
- Dorrit Brandt, Formand i Finansforbundet

”Egeriis talte om, at vi i fællesskab skal finde en god balance i samspillet mellem sektor og samfund, og årsmødet handler jo på mange måder om, hvordan finansielle virksomheder og medarbejderne i dem også udfører en vigtig og grundlæggende samfundsopgave. Det vil vi gerne være med til at arbejde for i Finansforbundet. Banker er vigtige i såvel mod- som medgang,” sagde formanden.

Ros fra ministeren

Hun noterede sig også, at medarbejderne i sektoren fik roser med på vejen af økonomiminister Stephanie Lose (V).

Fra scenen talte ministeren om, at sektoren skaber tryghed for danskerne også via den indsats, ”alle jeres mange dygtige medarbejdere derude yder hver dag.”

Carsten Egeriis talte for sin del også om de vigtige roller, sektoren bidrager med i samfundet – ofte i kulissen, men af stor betydning.

Også heri lå en anerkendelse af medarbejderne i sektoren, påpeger Dorrit Brandt:

”Disse succeser, som udspilles i kulissen, er der mange medarbejdere, der er med til at levere til.”

Ved årsmødet blev Carsten Egeriis, der er administrerende direktør i Danske Bank, som ventet efter tre år afløst på formandsposten i Finans Danmark af Michael Rasmussen, der er koncernchef i Nykredit.

Finans Danmark med ny funktion

På den årlige generalforsamling i Finans Danmark mandag den 4. december 2023 blev der valgt en ny bestyrelse og formand, Michael Rasmussen, koncernchef i Nykredit.

Desuden blev vedtægterne opdateret, så det fremgår, at Finans Danmark fremover også er arbejdsgiverforening.