Små forandringer fylder mere end store ændringer på jobbet

Mikroforandringer kan have stor symbolsk betydning. Derfor kan en ny kaffeordning gå ud over din arbejdsglæde og motivation, forklarer en ekspert.

12. dec. 2022

Forandringer er en del arbejdslivet. Men hvad fylder mest: den langsigtede, strategiske transformation, som virksomheden er i gang med? Eller at den lækre cappuccino bliver udskiftet med pulverbryg, og de faste pladser bliver afløst af flexible seating?

”Nære forandringer opleves typisk som de mest radikale ændringer. De kan umiddelbart virke små og ubetydelige, men det er dem, der har størst betydning for vores trivsel på jobbet”, svarer Signe Bruskin.

Hun driver firmaet Enlighten og er forfatter til bogen ’Mikroforandringer - et medarbejderblik på organisationsforandringer’, som er baseret på hendes erhvervs-ph.d. om forandringer.

Små ting med stor symbolsk betydning

I sin research til den begyndte hun hos ledelsen i en stor nordisk bank, som havde fokus på en omfattende digital transformation. Senere konstaterede hun, at det ikke var så soleklart for medarbejderne, hvad den store igangværende forandring gik ud på. I deres hverdag fyldte ændringer i kaffeordningen, kantinen og kontorindretningen betydeligt mere.

Signe Bruskin. Foto: Thomas Tholstrup

”Mikroforandringer bliver ofte tiet ihjel, fordi de opfattes som ligegyldige i forhold til det store billede. Men for mange medarbejdere har små forandringer i hverdagens rutiner og relationer stor symbolsk betydning. Derfor er det vigtigt, at de kommer frem i lyset”, siger Signe Bruskin.

For mange medarbejdere har små forandringer i hverdagens rutiner og relationer stor symbolsk betydning.
- Signe Bruskin, ph.d., forfatter og CEO i Enlighten.

Når en populær kaffeordning forsvinder, føler man sig mindre værdsat, og det kan gå ud over arbejdsglæden og motivationen. Et mistet fast skrivebord kan få tvivl og usikkerhed til at forplante sig: Bliver vi færre i fremtiden, og er der overhovedet plads til mig og mine kolleger?

Et skulderklap til ’brokkehovederne’

Hun sender et skulderklap til ’brokkehovederne’, som sætter ord på det, når små ændringer har betydning, for det kan være sin sag at klage over kaffen, når andre taler om kriser, krig og store transformationer.

Ud over at ramme medarbejdernes motivation og trivsel kan mikroforandringer overskygge og spænde ben for større forandringer.

"Omvendt kan man bruge dem strategisk ved at få konkrete, nære forandringer til at spille sammen med de store linjer”, pointerer Signe Bruskin.

Signe Bruskin fortæller mere om mikroforandringer, når Finansforbundet holder Nytårskur 2023 onsdag 11. januar. Læs mere om arrangementet og tilmeld dig her.

Gode råd om mikroforandringer

Lad være med at bagatellisere mikroforandringer. Anerkend, at de betyder noget for arbejdsglæden og motivationen.

Gør det legitimt at tale om mikroforandringer. Ellers vokser problemerne og bliver noget, man kun taler om over kaffen.

Vær imødekommende og se det som interesse og bekymring for trivslen på arbejdspladsen, hvis nogen brokker sig eller viser modstand over for forandringer.

Lyt til kollegerne – hvilke forandringer fylder hos dem? Mikroforandringer påvirker os vidt forskelligt. For nogle kan det være en stor forandring at sige farvel til en kollega, mens det for andre er en voldsom ændring, at bakkerne bliver fjernet fra kantinen.

Husk, at forandringer er flydende. Det, som fylder nu, kan være anderledes om nogle uger eller måneder. Tal om tingene, mens de er aktuelle.

Vær proaktiv og arbejd med små løsninger og justeringer, så I kan støtte hinanden i at trives. Det er ikke modstand mod forandringer at ville finde en bedre løsning – f.eks. i forhold til støj eller for kolleger, som gerne vil sidde i nærheden af hinanden.

Kilde: Signe Bruskin, ph.d., forfatter og CEO i Enlighten.