Nykredit indfører 26 ugers fædreorlov med fuld løn

”Ledelsen og vi er enige om at sende et klart signal om, at vi ønsker mere ligestilling mellem forældre der skal på barsel”, siger Kristina Andersen Skiøld, formand for Finansforbundet i Nykredit om aftalen, der fra 1. april giver medforældre mulighed for at tage 10 ugers mere barselsorlov med fuld løn end de gældende regler i sektoren.

8. feb. 2022

I forvejen har fædre, der er ansat i finanssektoren, ret til at holde 16 ugers fædreorlov med fuld løn, hvilket er markant mere end i andre brancher. I Nykredit overgår man fra 1. april øvrige finansvirksomheder, idet man indfører 26 ugers orlov med fuld løn til medforældre i forbindelse med barsel.

”Ledelsen og vi er enige om at sende et klart signal, om at vi ønsker mere ligestilling mellem kønnene”, siger Kristina Andersen Skiøld, formand for Finansforbundet i Nykredit, der er den faglige personalefagforening for ansatte i Nykredit-koncernen.

Aftalen om at øge fædre og medforældres mulighed for at tage mere orlov med fuld løn har været undervejs i nogle måneder, og Kristina Andersen Skiøld er meget tilfreds med, at Nykredits ledelse også ønsker at styrke ligestillingen yderligere.

På LinkedIn skriver Nykredits CEO Michael Rasmussen blandt andet:
”Vi glæder os meget til at sende medarbejdere afsted på barsel med god tid og færre bekymringer, så de kan koncentrere sig om deres nye vigtige rolle”.

Aftalen om den øgede fædreorlov forventes implementeret i den næste virksomhedsoverenskomst i Nykredit i 2023.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at nybagte fædre i finanssektoren for børn født i 2019 holdt 8,7 ugers barsel i gennemsnit mod 6,1 uger for nybagte fædre på det øvrige arbejdsmarked. Derfra er der stadig et spring op til de 16 ugers orlov med fuld løn, som fædre i finanssektoren har ret til i den gældende overenskomst.

Kristina Andersen Skiøld er spændt på, hvor mange der vil udnytte muligheden for 26 ugers orlov med fuld løn i Nykredit i fremtiden.

”Det er naturligvis svært at sige noget om. Først skal man jo gøre sin partner gravid og derefter planlægge fordelingen af barsel. Signalet om at, man nu har ret til 26 ugers fædreorlov med fuld løn er under alle omstændigheder vigtigt at sende”, siger hun.