Lærepladser i banken holder unge i mindre byer

De danske pengeinstitutter optager i år flere elever og trainees, end de har gjort i lang tid. Og særligt for bankerne uden for de store byer har eleverne stor betydning.

26. sep. 2022

Der er flere helt unge mennesker i bankerne, end der har været i årevis. Det skriver Finanssektorens Uddannelsescenter (FU) i en pressemeddelelse.

Helt konkret er 275 elever og trainees startet op i år. I 2021 lå tallet på 173.

Det glæder de sig over i Ringkjøbing Landbobank, hvor særligt finanseleverne er med til at holde bankerne i live.

”Vi kæmper en kamp politisk for at bevare finanselevuddannelsen, og derfor er det meget positivt, at der både på forsikringsområdet, men også i pengeinstitutterne, igen er stigende optag af den her type, fordi det er med til at understøtte det behov, vi mener, der er,” siger Mogens Olesen, der underdirektør i Ringkjøbing Landbobank.

Godt at tage ansvar

Hos Finanssektorens Uddannelsescenter (FU), er de også glade for udviklingen.

”Vi er glade for, at så mange unge mennesker vælger at følge rådgivervejen – enten som finanselev, trainee eller bachelor-trainee. For mange af dem handler det om, at de gerne vil ud og møde og hjælpe nogle mennesker, men jobsikkerheden kan også have noget at sige,” siger Mariann Fuglbjerg Bjerre, afdelingschef for uddannelsesafdelingen i Finanssektorens Uddannelsescenter.

- Mogens Olesen, underdirektør i Ringkjøbing Landbobank.

Ifølge hende er finansuddannelsen, hvor elever bliver optaget i pengeinstitutterne efter en gymnasial uddannelse, et godt alternativ til et fuldtidsstudie.

”For finansuddannelsen gælder det også, at det ikke er alle, der har mod på at starte på et fuldtidsstudie, men som gerne vil uddanne sig, mens de arbejder. Der er det dejligt at se, at de her pengeinstitutter tager ansvar for at uddanne nogle dygtige rådgivere,” siger hun.

Vil fastholde unge i lokalområdet

På trods af, at antallet af elever overordnet set har været dalene de seneste år, har Ringkjøbing Landbobank altid haft et højt antal elever, trainees og bachelorer.

”Det er en del af den strategi, vi har for at fastholde de unge mennesker i lokalområdet. Mange vil gerne til de større byer, så det er også et konkurrenceparameter for os,” siger Mogens Olesen.

Ifølge ham svarer et elevforløb til en bacheloruddannelse, og det kan man ellers ikke tage i de mindre byer.

”Det, at vi kan tilbyde en bacheloruddannelse, er med til at fastholde de unge i et lokalområde, som de i forvejen er en del af. Det kommer også lokalområderne til gode, at vi kan tage nogle elever ind.”

”Vi håber på, at man fra politisk hold vil anderkende, fordi der er nogle pengeinstitutter i nogle lidt mere tyndtbefolkede områder, som faktisk har finansuddannelsen som en livsnerve og rekrutteringsgrundlag,” siger Mogens Olesen.

Et vigtigt rekrutteringsgrundlag

Helt konkret har de i år taget 22 nye i uddannelse med start 1. september. Heraf er 12 finanselever, 9 finansøkonomer og 1 finansbachelor. I 2021 ansatte de 13 nye i uddannelsesforløb, hvoraf 9 var finanselever og 4 finans trainees.

Og det er ikke kun for at trække unge til lokalområderne, men også en strategi for at kunne finde arbejdskraft.

”Vi håber på, at man fra politisk hold vil anderkende, fordi der er nogle pengeinstitutter i nogle lidt mere tyndtbefolkede områder, som faktisk har finansuddannelsen som en livsnerve og rekrutteringsgrundlag.”

Det skyldes, at de andre veje ind i branchen har udgangspunkt i de byer, hvor uddannelserne ligger.

”Man kan ikke bare per automatik få nok finansøkonomer og -bachelorer, fordi de uddannelser er centreret omkring nogle uddannelsesbyer, og der kan være for langt til nogle af de områder, vi snakker om,” siger Mogens Olesen.

Han håber, at eleverne vil blive i banken, når de er færdiguddannede.

”Det er en relativt stor investering for banken at tage finanselever, fordi vi selv betaler noget af det, andre får gennem deres studie. Men den investering gør vi gerne, fordi vi også har til hensigt at have en længerevarende relation med vores medarbejdere. Det er klart med sigte for, at de medarbejdere er hos os i en årrække. Det er med henblik på at kunne fastholde dem i lang tid.”