Flest lederstillinger skal besættes af kvinder

Danske Bank har for få kvindelige ledere og vil nu rette op. Næstformand i Finansforbundet Steen Lund Olsen glæder sig til at se udmeldingen omsat til handling.

16. jun. 2020

Mere end halvdelen af lederstillingerne i Danske Bank skal de næste tre år gå til kvinder. Det lovede bankens bestyrelsesformand, Karsten Dybvad, ved bankens generalforsamling i sidste uge. Målet er at rette op på ligestillingens slagside i banken.

På trods af, at det er et årti siden, at banken underskrev Charter for flere kvinder i ledelse, er det i dag mindre end hver fjerde leder, der er kvinde, nemlig 23 procent. Helt på topplan, i direktionen, sidder en enkelt kvinde. Det skal holdes op mod, at der totalt er lige mange mænd og kvinder ansat i banken.

Derfor går banken nu mere målrettet til værks og vil op på 35 procent kvinder i højere lederstillinger i 2023. Højere lederstillinger skal forstås som ledere med personaleansvar. HR-chef i banken, Karsten Breum kalder det i et skriftligt svar til Nyhedsbrevet Finans et ’ambitiøst mål’:

”Fordi vi er bagud på det her område, svarer 35 procent i 2023 faktisk til en 50 procent stigning i forhold til i dag. Det vil konkret betyde, at mere end hver anden leder, vi skal ansætte frem mod 2023, skal være en kvinde”.

Han tilføjer, at banken på den anden side af 2023 vil gå efter at få endnu flere kvinder i ledelsen.

Mindst en kvindelig kandidat

For at nå i mål, skal der være mindst en kvindelig kandidat til samtale, når et job skal besættes. De nuværende ledere skal også uddannes i at skabe en såkaldt inkluderende kultur:

”Samtidig sender vi et tydeligt signal til alle vores medarbejdere om, at ledelsen har forpligtet sig til og ønsker en øget mangfoldighed i alle led af banken. Det betyder også, at vi skal arbejde strategisk for at løfte den samlede opgave med mangfoldighed og inklusion”, forklarer Karsten Breum.

Flere kvinder i ledelsen giver god mening på flere måder, mener han:

”Vi er overbeviste om, at en mangfoldig og inkluderende arbejdsplads giver bedre resultater. Hvis man lykkes med at få flere kvinder i ledelse, så er det også en driver for øvrige områder af diversitet”.

Der skal mere til

Næstformand i Finansforbundet, Steen Lund Olsen, glæder sig over, at Danske Bank nu vil øge sin indsats for at få flere kvinder i ledelsen.

”Vi hilser bestemt initiativerne og ambitionerne velkommen, for der er behov for, at der sættes den nødvendige strøm til konkrete handlinger.  Der er brug for, at mål på ligestillingsområdet får forretningsstrategisk forankring gennem forpligtende måltal, hvis vi skal skridtet videre med flere kvinder i topledelserne – og det skal vi”, siger Steen Lund Olsen og fortsætter:

”Der er blevet talt om området i mange år, og høje ambitioner er det rigtige afsæt. Vi kan løse mange ting selv i virksomhederne og som arbejdsmarkedets parter, men der er også brug for handling fra Christiansborg og større politisk prioritet af ligestillingsområdet med de rigtige greb, hvis vi skal rykke for alvor. Det arbejde følger vi naturligvis tæt, for der er brug for, at mangfoldigheden er til stede hele vejen og naturligvis derfor også på den øverste ledelsesgang”.
Se Finansforbundets kortlægning af kvinder i ledelse i finanssektoren og anbefalinger her.