Banken skal være åben for naboerne

Danske Bank og Nykredit vil med deres nye domiciler på Posthusgrunden og Svanemøllehavnen i København åbne banken mere op mod samfundet. Banken skal være mere tilgængelig og integreret i lokalmiljøet og i øjenhøjde med kunderne.

8. dec. 2020

I 2023 åbner Danske Bank og Nykredit nye domiciler på henholdsvis Posthusgrunden og Svanemøllehavnen i København. Bankerne er begge lejere i de nye bygninger, som er ejet af henholdsvis Danica Pension og AP Pension.

Lejerne ønsker med deres nye domiciler at åbne banken mere op for det omkringliggende samfund. Banken skal være mere tilgængelig og integreret i lokalmiljøet og mere i øjenhøjde med kunderne, lyder det fra bankerne.

Nykredit har valgt at have en offentlig cafe inde i huset og en restaurant, der om dagen fungerer som kantine for en del af huset, og om aftenen er offentlig. Et klubhus på havnekajen skal understøtte vinterbadning og kajak til gavn for medarbejderne, og Martin von Horsten forventer, at klubhuset også bliver åbent for andre.

Hvorfor er det vigtigt at blive integreret i lokalmiljøet?

”Vi kommer til at ligge for enden af Nordhavn, så hvis der skal være liv derude, skal vi selv gøre noget for at trække det derud. Derudover er det attraktivt både for os og omgivelser, at der er en form for samspil. Vi kan let blive en lidt særlig lukket verden, hvis vi ikke får åbnet den op”, siger Martin von Horsten, vicedirektør for procurement og facility management i Nykredit.

Nykredit deler grunden med AP Pension, som også bygger hovedsæde på Svanemøllehavnen. Nykredit bliver samtidig en del af et flerbrugerhus, som skal huse flere forskellige virksomheder, herunder en socialøkonomisk virksomhed, som blandt andet får favorabel husleje og adgang til Nykredit og AP Pensions services som fx kantine, rengøring, medarbejderservice m.m. Alt sammen for at ”skabe et andet liv i huset, end når vi bare er os selv”, siger Martin von Horsten.

Vi skal lette medarbejdernes hverdag

Danske Bank har endnu ikke endelig fastlagt, hvilke faciliteter det nye domicil på Posthusgrunden i København skal indeholde. De lange bordopsætninger med 7-8 borde på række vil være fortid, fortæller Morten Reuber Nielsen. Indretningen vil i stedet blive mere tilpasset det aktivitetsbaserede arbejde. Folk vil sidde sammen i øer. Der vil være flere stillerum, samarbejdszoner og agile miljøer, hvor medarbejderne har en hjemmezone, hvor de opholder sig i.

En lokal cafe og fitnesslokaler er eftertragtede faciliteter blandt medarbejderne, så det kommer den nye bygning til at rumme samt en række servicetilbud, der skal lette medarbejdernes hverdag. Massage, frisørbesøg samt cykel- og bilservice, er nogle af de services, som banken tidligere har tilbudt medarbejderne, så det kan måske også komme i spil.

”Vi prøver ligesom at samle det hele omkring vores bygning, så folk ikke skal til at tage fri fra arbejde eller måske komme senere for at nå de her ting. Det hele skal være i nærheden af dem for at give medarbejderne den størst mulige fleksibilitet i hverdagen, ligesom vi også giver dem muligheden for at arbejde hjemmefra, så de ikke kommer bagud, fordi de skal have et privatliv til at fungere med fx at aflevere eller hente børn,” siger Morten Reuber Nielsen.

Tag en lur på jobbet

Første gang Danske Bank eksperimenterede med andet end almindelige kontorrum var i indretningen af bankens Pier-bygning i Litauens hovedstad Vilnius, som åbnede i slutningen af 2017. Bygningen er på 12.000 kvm og har 850 arbejdspladser. Gaming lokale, fitnesslokale, konferencelokaler, agile rum og hvilerum er nogle af de ting, banken har testet i bygningen.

Feedbacken fra medarbejderne har banken efterfølgende benyttet blandt andet i bankens Valley-bygning i Vilnius, som åbnede i forsommeren i år. Bygningen er på 14.500 kvm og har 1.050 arbejdspladser.

Der er kantine, cafe, gaming lokale med playstation og et børneområde, hvis medarbejderne fx har brug for at have deres børn med på kontoret nogle timer. Derudover har banken agile mødelokaler og tre hvilerum med senge, som medarbejderne kan forhåndsbooke.

”Vores hvilerum giver medarbejderne mulighed for at få et afbræk fra en travl hverdag til at læse en bog i stilhed, meditere eller tage sig en lur. Medarbejderne er rigtig glade for rummene og den tillid, vi viser dem, ved at have dem”, siger Morten Reuber Nielsen, Head of Real Estate Strategy i Danske Bank.

Denne artikel er den fjerde af fem artikler om fremtidens arbejdsplads.

Læs også:
Farvel til banken på gågaden

Kontorfællesskaber hitter hos bankerne

Antallet af kontorer er vokset under Covid-19