Væsentlige vilkårsændringer: Sådan er du stillet

Begrebet væsentlige vilkårsændringer bliver ofte nævnt, når medarbejdere skal flytte arbejdssted. Læs, hvornår der er tale om en væsentlig vilkårsændring, og hvordan du i givet fald er stillet.

4. mar. 2024

I forbindelse med udmeldingerne om, at et stort antal kolleger fremover skal have arbejdssted andre steder end de oprindelige, er begrebet væsentlig vilkårsændring ofte i spil.

Få du en ultrakort gennemgang af væsentlige vilkårsændringer og de mulige konsekvenser for dig.

Husk, at som medlem af Finansforbundet i Danske Bank altid er velkommen til at søge hjælp og rådgivning hos vores jurister. Det opfordrer vi dig til at gøre det, hvis nedenstående omfatter dig.

Hvad er en væsentlig ændring?

En væsentlig vilkårsændring er en ændring af dit ansættelsesforhold, der er så indgribende, at du kan sige nej tak og vælge at se dig selv som opsagt med de vilkår, det medfører i forhold til løn og godtgørelse.

En væsentlig vilkårsændring kan fx være nedsættelse af løn, bortfald af personaleansvar, visse ændringer af arbejdstid og arbejdsopgaver og flytning af arbejdssted. Vi fokuserer her på flytning af arbejdssted.

Væsentlig eller ikke-væsentlig?

Hvis du har fået besked om, at du skal have nyt arbejdssted i Storkøbenhavn, kan det enten være en væsentlig vilkårsændring eller en ikke-væsentlig vilkårsændring.

En ændring, som ikke juridisk er væsentlig, kan sagtens opleves både væsentlig og indgribende i dagligdagen for den enkelte, men dette omhandler de juridisk væsentlige ændringer som følge af øget transporttid og eventuelt deraf følgende øgede transportomkostninger.

Hvis du får mere end 45 minutters ekstra transporttid hver vej fra din bopæl til din nye arbejdsplads i forhold til, hvad du har i dag, kan der være tale om en væsentlig vilkårsændring.

Eksempel: Hvis du i dag har 15 minutters transport fra din bopæl til Høje Taastrup, så skal du efter flytning have mere end 60 minutters transport til din nye arbejdsadresse for at det kan prøves, om flytningen er en væsentlig vilkårsændring.

Hvis det er en ikke-væsentlig vilkårsændring, skal flytningen meddeles med ”et passende varsel”, fx et par uger. Du skal herefter påbegynde dit arbejde på det nye arbejdssted. Du får ikke et individuelt brev med varsling af ændringen, men vil efterfølgende få en bekræftelse af dit nye arbejdssted i din HR mappe.

Hvis der er tale om en væsentlig vilkårsændring, så kan du vælge to muligheder:

1)
Du accepterer ændringen, fordi du gerne vil blive i dit job. Så kan flytningen igen ske med ”et passende varsel”, typisk et par uger. Du kan i den periode, hvor du har flyttet arbejdssted og indtil udløbet af dit individuelle opsigelsesvarsel (max. 6 måneder) kræve kompensation i form af enten reduceret arbejdstid eller honorering af merarbejde svarende til din øgede transporttid, refusion af eventuelt øgede transportomkostninger eller begge dele.

2)
Du siger nej tak til ændringen og vælger at betragte dig som opsagt. At sige nej tak til en væsentlig vilkårsændring får ikke ændringen til at gå væk. Det betyder, at du ved udløbet af dit individuelle opsigelsesvarsel fratræder din stilling.

Indtil flytningen sker fysisk skal du arbejde som hidtil i Høje Taastrup. Når flytningen sker fysisk, er du ikke forpligtet til at flytte med i den resterende del af dit opsigelsesvarsel, medmindre andet aftales.

Der kan som ovenfor aftales kompensation eller andre tiltag herunder hjemmearbejde i den resterende del af dit opsigelsesvarsel og fritstilling er en af disse muligheder, men fritstilling sker ikke automatisk og du kan ikke uden konsekvenser udeblive fra arbejde, hvis der ikke er indgået en aftale. Kontakt altid vores jurister i den situation.

Øget transporttid er ikke den eneste faktor i afvejningen af om en ændring kan betragtes som væsentlig eller ej, og da konsekvensen af at sige nej tak til en varslet ændring er store, vil vi opfordre dig til at kontakte vores jurister og få en individuel vurdering af din situation.

Har du spørgsmål, kan du kontakte os på ffidanskebank@finansforbundet.dk eller 45 14 01 11.