Løn: Få svar på de otte mest stillede spørgsmål om individuelt tillæg

Som noget nyt er der i denne overenskomstperiode afsat en pulje til individuelle lønstigninger. Få svar på de otte mest stillede spørgsmål og bliv klogere på, hvordan du kan forberede dig til lønsamtalen med chefen.

15. nov. 2023
Sker det hvert år, at der er en pulje i overenskomsten til individuelle lønstigninger?

Nej, det er faktisk første gang i seks år, at der er afsat en pulje til individuelle stigninger i tillæg. Det sker som følge af overenskomstforhandlingerne tidligere på året.

Hvor stor er puljen?

Den er på 0,66 % af den samlede lønsum.

Er det alle afdelinger i banken, der får del i stigningerne?

Alle business units har fået tildelt midler svarende til 0,66 % af lønsummen. Vi har aftalt med koncernen, at pengene skal fordeles bredt, så vi forventer, at alle bør kende en kollega, der får del i puljen.

Hvorfor får alle ikke bare 0,66 % mere i løn?

Fordi det ved overenskomstforhandlingerne i foråret 2023 blev aftalt, at 0,66 % af lønsummen denne gang skulle gå til individuelle lønstigninger.

Læs mere om resultaterne fra overenskomsten, der blev indgået med virkning fra 1. april 2023.

Gør det samme gældende for os, der er på jobløn?

Joblønnere kan få del i puljen på samme vilkår som dem uden jobløn. De vil bare få en kr./øre stigning i deres månedsløn, hvor en ikke-joblønner vil kunne se et nyt procenttillæg på lønseddlen.

Hvordan fortæller jeg min chef, at jeg gerne vil komme i betragtning til en stigning i mit tillæg?

Det vil være oplagt at bruge den Review-samtale, du i forvejen skal afholde med din chef til at tale løn. Men du er altid velkommen til at indkalde din chef til en egentlig lønsamtale.

Hvornår bliver det afgjort, om og i givet fald hvornår jeg får en lønstigning?

Det skal være afgjort 31. marts 2024, og alle vil få besked i april 2024.

Hvornår vil det den i givet fald gælde fra?

Stigningen i det individuelle tillæg vil være gældende fra 1. juli 2024.

Kilde:
Kirsten Hjelm Lund, overenskomstansvarlig i Finansforbundet i Danske Bank

Sådan kommer du i betragtning til en lønstigning

Du kan gøre rigtig meget for at forberede dig til en lønsamtale med chefen. Heldigvis har Finansforbundet i Danske Bank en række gode råd til dig, der gerne vil forberede dig dig til lønsamtalen.

Lønforhandling i Danske Bank

Video: Sådan forbereder du dig til din næste lønforhandling i Danske Bank (with English subtitles)

Alt om løn

Læs alle de gode råd om løn og lønforhandling, som Finansforbundet har samlet her