Spørgsmål + Svar om Danske Friends

Få fakta om Danske Friends og svar på fire af de mest stillede spørgsmål. Svarene leverer Henriette Romme fra HR.

31. mar. 2022
Hvorfor har HR søsat Danske Friends, og hvad vil koncernen opnå?

Vi introducerede Danske Friends i december 2019, idet vi oplevede et behov hos vores internationale medarbejdere i Danmark. Ambitionen var og er fortsat, at nye internationale medarbejdere skal falde til i Danmark, føle sig velkomne og ikke mindst blive i Danmark. Vi har brug for deres talent og kompetencer både nu og i fremtiden.

Vi vidste fra Time2Give-initiativet, at vores medarbejdere har stort mod på at melde sig frivilligt til at gøre en forskel for andre. Derfor besluttede vi os for at opfordre alle kolleger i DK, såvel danske som internationale, til at melde sig som frivillig til Danske Friends med det formål at blive tilknyttet en ny international medarbejder/kollega i koncernen. Formålet er, at begge parter skal få noget ud af relationen.

Er der nogle findings, der er interessante at viderebringe?

Koncernen opfordrer fortsat kolleger til at melde sig som frivillige for at nyde godt af nye relationer, og få oplevelsen af at kunne være med til at gøre en stor forskel for en ny kollega menneske til menneske.

Det er tanken, at den nye kollega og den der melder sig frivilligt, selv sætter rammerne for deres relation. Erfaringen viser, at nogle par har knyttet meget tætte bånd med begge familier og opbygget traditioner sammen, hvorimod andre har en kortvarig relation, der ophører naturligt efterhånden som den nye kollega er faldet til i Danmark.

Vi stiller fra HR ikke særlige krav til baggrund, kompetencer eller antal samtaler/møder, da vores ønske blot er, at der skabes menneskelige relationer på tværs af afdelinger og baggrund.

Søger I lige nu kolleger til ordningen? Hvad skal man gøre, hvis man er interesseret i at blive en del af ordningen?

Ja, vi søger fortsat nye kolleger, der melder sig frivilligt. Den nemmeste måde er at sende en mail med navn og arbejdssted til global.mobility@danskebank.dk. Vi matcher frivillige med nye kolleger løbende.

Vi har heldigvis fortsat en række frivillige på listen, der endnu ikke har fået en Friend, så har man meldt sig, behøver man ikke at gøre det igen.

• Husk, at Finanskompetencepuljen, som du har adgang til som medlem af Finansforbundet, jævnligt tilbyder kurser i både engelsk og dansk, hvis du vil opgradere dine sprogkompetencer.

• Danske Bank tilbyder medfølgende partnere til ansatte fra udlandet medlemskab af Danske Expat Employees Partners Club og International Dual Career Network (IDCN). Skriv navn og kontaktdetaljer på din partner til mobility@danskebank.dk.