Ingen unge skal havne i Luksusfælden

26-årige Mathias Tvenstrup fra Danske Bank i Randers har sammen med Danske Skoleelever været med til at udvikle bankens gratis undervisningsmateriale PengPong, der skal træne unge i hverdagsøkonomi. Det gør ham stolt og vækker glæde hos de kunder i banken, der selv er forældre.

14. mar. 2022
4 min

Allerede som 17-årig fik Mathias Tvenstrup en stor artikel i Randers Amts Avis om, at der skulle mere fokus på hverdagsøkonomi i folkeskolen, og at det var en samfundsopgave, for han havde blandt kammeraterne oplevet nogle, der havde et overforbrug, var forgældede og sågar nogle, der ikke anede, hvad man skulle stille op med et girokort.

Dengang havde han ikke forstillet sig at han knapt ni år efter skulle sidde som personlig rådgiver og onlineambassadør i Danske Bank Randers og udvikle gratis undervisningsmateriale til elever i folkeskolens mellemtrin. 4.-6.klasse sammen med eleverne gennem deres organisation Danske Skoleelever (DSE).

”Jeg har været heldig som barn, min mor var bogholder og nu regnskabschef, så jeg kunne altid spørge hende til råds om penge. Det har været godt, men jeg synes også, at alle andre uanset social baggrund skal have samme mulighed for at lære at styre deres egen økonomi”.

- Mathias Tvenstrup fra filialen i Randers

Styr på pengene – giver frihed

Det er nok en underdrivelse af de store at kalde 26-årige Mathias eget forhold til penge for bare godt. Han var kun 15 år, da han startede egen virksomhed med iPad-covers under farens cvr-nummer. Han fortsatte sidenhed med en softwarevirksomhed, han solgte for fire år siden.

Desuden har han været aktiv i Venstres Ungdoms landsledelse og siddet i bestyrelsen for Randers Herrehåndbold sammen med erhvervskundechefen i Danske Bank Randers, hvor han blev ansat for 2 ½ år siden. Efter bare et år i filialen blev han kontaktet af den tidligere filialchef, der spurgte, om det ikke var noget for ham at deltage i arbejdet med udvikling af PengPong.

”Jeg blev grebet med det samme. Ligesom mange andre har jeg også fulgt med i tv-programmet Luksusfælden og tænkt, at der er forfærdelige skæbner, der aldrig burde være havnet der. Men også tænkt, at det kan vi ikke være bekendt som samfund, og at luksusfælden kan undgås, hvis vi bare giver unge en grundlæggende viden og forståelse om økonomi”, siger han og uddyber:

”Unge der har styr på deres økonomi, har langt større frihed i livet. For eksempel i valg af bolig eller job, hvor de kan gå efter det, de brænder for, uden at skulle være tvunget til at vælge på lønnen”.

Allerede som 17-årig fik Mathias Tvenstrup en stor artikel i Randers Amts Avis om, at der skulle mere fokus på hverdagsøkonomi i folkeskolen. Foto: Martin Dam Kristensen

Fantastiske elever

Undervisningsmaterialet PengPong som blev færdigt sidste sommer, udfordrer eleverne med opgaver som for eksempel køb af køleskab. Skal man vælge det billigste eller gå efter det bedste energimærke, som bruger mindst strøm? Hvad koster det at oplade sin mobiltelefon? Spare op eller låne? Sikker internethandel, valutafinder osv.

”Det har været et fantastisk forløb i en vildt god stemning med eleverne fra DSE lige fra den første brainstorm, til finjustering af indholdet og de mange testforløb ude i skolerne. De har været virkeligt skarpe og har bidraget med en masse kreative ideer, og de er i kraft af deres alder betydeligt tættere på målgruppen end os”.

Et samarbejde, der har gjort det muligt at skabe et materiale der ifølge Mathias virkelig har fanget ”den unge stemme”. Noget der ellers ikke er let, i en tid hvor alt foregår i et højt tempo:

”Jeg har selv været vikar på en skole i et halvt år og lærte her, hvor let det er at tabe sit publikum. Børn og unge i dag er vant til tempo, YouTube, TikTok og 15 sekunders snap-snap, så det skal både være sjovt, relevant og ramme præcist”.

Her er PengPong’s styrke, ifølge Mathias, at hverdagsøkonomi med praktiske opgaver er så brugbart for eleverne i deres egen hverdag. I modsætning til den traditionelle matematikundervisning, hvor eleverne godt nok lærer at lave kolonner, løse ligninger og beregne procenter, men ofte bagefter spørger sig selv, hvad skal jeg bruge det til?

”Vi har også kun fået positive tilbagemeldinger fra lærere og elever, hvor nogle fortæller, at de så lige var hjemme og tjekke energimærket på deres køleskab og fik en snak med forældrene om det”.
Det gratis undervisningsmateriale PengPong som lærerne kan downloade og supplere med besøg af gæsteunderviser fra Danske Bank, har fra start også fået betydelig medieopmærksom og er sammen med de øvrige indsatser overfor børn og unge uden tvivl med til at forbedre Danske Banks image, mener Mathias:

”For mig personligt er det en gammel drøm, der er gået i opfyldelse, og jeg bliver da vanvittig stolt, når vi har været i Godmorgen-TV og i de mange andre medier. Det viser jo, at vi er en bank, der tør gå forrest og viser samfundsansvar”.