Medarbejdervalgte har en værdifuld viden

Medarbejdere i bestyrelseslokalet kommer ind med en meget brugbar og konkret viden via deres ansættelsesforhold, som er værdifuld for virksomheden, mener Caspar Rose, associate professor ved CBS.

10. dec. 2021

For Caspar Rose, der har forsket en årrække i sammensætningen af bestyrelser, er sagen klar:

Medarbejdere i bestyrelseslokalet kommer ind med en meget brugbar og konkret viden via deres ansættelsesforhold, som er værdifuld for virksomheden. Og det er en viden, som uden de medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer ikke vil tilgå bestyrelsen.

Caspar Rose forsker i, hvordan virksomheder skaber de bedste dynamikker og opnår de bedste resultater i bestyrelsen.

”Det er helt klart, at medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer via deres ofte meget høje anciennitet har et meget omfattende kendskab til virksomheden, som er værdifuld for bestyrelsen. De har en dybdegående viden om virksomhedens forhold, som bestyrelsen har svært ved at få andre steder”, siger Caspar Rose, der er associate professor ved CBS og selvstændig advokat.

”Forskningen viser store fordele ved at inddrage medarbejdere på bestyrelsesniveau”, siger Caspar Rose.

Medarbejdervalgte i bestyrelsen

Ukendt land i England og USA

Traditionen med medarbejdere i bestyrelsen er aldrig nået til fx USA og England, hvor der ikke er tradition for en stærk arbejdstagerside.

Det på trods af, at den forskning, som Caspar Rose selv har bedrevet og læst, konkluderer, at medarbejdere kan bidrage med værdifuld viden til gavn for virksomhedens bundlinje og diversitet.
”Man har ikke set fidusen i medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer, og det kan undre, når forskningen viser store fordele ved at inddrage medarbejdere på bestyrelsesniveau”, siger han.

Ulemper ved at sidde i bestyrelsen?

Ifølge Caspar Rose kan der også være ulemper forbundet ved at hive medarbejdere ind på øverste beslutningsniveau.

”Medarbejdere i bestyrelsen skal være indstillet på at høre tingene råt for usødet i et rum, hvor der bliver talt om ting og taget beslutninger, der kan have store konsekvenser for kollegerne. Der er ikke noget filter på, og samtidig har du et stort ansvar og en tavshedspligt, som gør, at der er meget få, du kan dele din viden med”, siger han.

Derudover skal medarbejderne også vænne sig til en ny rolle, hvor de repræsenterer hele banken og ikke kun medarbejderne.

”Som medlem af bestyrelsen er man en del af en samlet enhed, som repræsenterer banken både internt blandt medarbejdere og eksternt. Det gør, at man kan blive skydeskive for og skal stå som afsender på beslutninger, man ikke er enig i og kan have store konsekvenser for de medarbejdere, man er valgt af”, siger han.