2.391 fik ændret lønnen 1. juli

Den største lønændring i banken siden 2012 blev gennemført 1. juli, hvor jobløn trådte i kraft i kølvandet på den seneste overenskomst.

26. aug. 2021

”Det har været det største projekt i mit arbejdsliv”, konstaterer Kirsten Lund fra Finansforbundet i Danske Bank, som de sidste godt 13 måneder har haft hænderne fulde med at få jobløn kommunikeret og debatteret og implementeret i Danske Bank.
2.391 medarbejdere fik ændret deres løn 1. juli, fordi de befandt sig på et løntrin, hvor månedslønnen overstiger 53.000 kroner, og deres jobfunktion indebærer, at de kan have selvstændig arbejdstilrettelæggelse fremover. Det sker som en konsekvens af den overenskomst, Finansforbundet og Finanssektorens Arbejdsgiverforening, forhandlede på plads i det tidlige forår i 2020.
Jobløn er blevet mødt med mistro og modstand fra mange og i særdeleshed i it-organisationen, hvor det i lang tid har været en pligt såvel som en ret at registrere alle opgaver og arbejdstider minutiøst. Baggrunden for det nye løn- og arbejdstidssystem, som Finansforbundet har ønsket at indføre, er, at medarbejdere med selvledelse er mindre stressede og har langt højere arbejdsglæde.

”I 13 uger i træk har vi hver onsdag formiddag arrangeret spørgetime for tillidsrepræsentanter, hvor de har kunnet stille spørgsmål til kredsens jurist Peter Schlütter og mig om jobløn”, fortæller Kirsten Lund.
Derudover har de tilbudt 1:1 møder med tillidsrepræsentanterne om ændringerne, modtaget et utal af telefonopkald og e-mails om emnet. Samtidig har de haft 20 møder med HR Legal om overgangsordningerne og implementeringen.
”Jeg forventer, at der nu kommer lidt ro på i forhold til implementeringen af jobløn. I september planlægger vi en afsluttende spørgetime med tillidsrepræsentanterne”, siger Kirsten Lund.