Her er Finans Danmarks plan som arbejdsgiverforening

Direktør hos Finans Danmark Ulrik Nødgaard sætter ord på den nye rolle som arbejdsgiverforening. Ambitionen er, at finanssektoren skal fortsætte med at være et godt sted at arbejde, pointerer han.

6. maj 2024
5 min

”Det afgørende nye i vores strategi er, at vi har fået et sjette ben, en ny arbejdsgiverdimension ind i vores arbejde. Det er vi meget optaget af. Der ligger mange spændende arbejdsopgaver foran os."

Sådan siger Ulrik Nødgaard, direktør hos Finans Danmark.

Han har indvilget i at fortælle om Finans Danmarks ambitioner for sektoren og de mange ansatte nu, hvor Finans Danmark har overtaget arbejdsgiverfunktionen og nøglerne til forhandlingslokalerne, når overenskomsten skal forhandles på plads til næste år.

Nærmest som det første indskyder direktør Ulrik Nødgaard, at finanssektoren står et rigtig godt sted.

Det er en god overenskomst, der i 2025 skal op til forhandling, og det afspejles også i de ambitioner og visioner, som Finans Danmark har.

”I det omfang politikerne måtte have en definition af det gode job med højt vidensindhold, som skaber værdi, har gode vilkår og et godt arbejdsmiljø, har vi i fællesskab med Finansforbundet noget at vise frem,” siger han.

Han nævner hele efteruddannelsesindsatsen, gode vilkår for barselsorlov, høj trivsel, et godt arbejdsmiljø og en indsats i forhold til diversitet som nogle af de fornemme resultater, der er blevet skabt.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
Ulrik Nødgaard, direktør hos Finans Danmark.

Det bæredygtige arbejdsliv

Udover det klassiske virke som interesseorganisation har Finans Danmark siden 1. januar 2024 altså været ny bred arbejdsgiverorganisation.

Funktionen er beskrevet nærmere i Finans Danmarks strategi. Her lyder det bl.a., at fokus er et bæredygtigt arbejdsliv og at sikre fleksibilitet og gode ansættelsesvilkår.

Ifølge Ulrik Nødgaard er det et udtryk for, at sektoren er helt afhængig af dygtige, kvalificerede og motiverede medarbejdere, som også har gode vilkår at arbejde under.

”Det bæredygtige arbejdsliv handler helt generelt om et arbejdsmarked, hvor der er den nødvendige arbejdskraft. Det handler om at holde fast i et fornuftigt arbejdsmiljø for medarbejderne,” siger han.

Folk skal have lyst til at arbejde i finanssektoren

De gode arbejdsvilkår har den ekstra dimension, pointerer Ulrik Nødgaard, at der fortsat er knaphed på kvalificeret arbejdskraft.

”Intet tyder på, at der ændrer sig lige foreløbig. Vores opgave går fra, hvad vi kan gøre i samarbejde med Finansforbundet i forhold til at sikre overenskomster, til de store linjer omkring universitetsreformer, arbejdsmarkedspolitik osv.”

”Vi skal sikre, at folk har lyst til at arbejde i den finansielle sektor. En forudsætning for det er, at det helt generelt er et fornuftigt sted at arbejde,” siger han videre.

Udgangspunktet slår Ulrik Nødgaard fast er, at ”det begynder og slutter med gode, dygtige og engagerede medarbejdere.”

Finans Danmark som arbejdsgiverforening

I Finans Danmarks strategi kan man under kerneområde 6. ’Et arbejdsmarkeds i balance’ læse mere om Finans Danmarks visioner for rollen som arbejdsgiver:

Finans Danmark skriver bl.a., at organisationen vil arbejde for:

• Attraktive arbejdspladser, der kan tiltrække og fastholde arbejdskraft fra ind- og udland og styrke medarbejdernes motivation og arbejdsglæde.
  • Et rummeligt arbejdsmarked.
  • Fleksibilitet og gode ansættelsesforhold.
  • Gode rammer for løbende kompetenceudvikling og et sund og sikkert arbejdsmiljø i forhold til mental sundhed, fleksibel arbejdstid, hjemmearbejde og tilbagetrækning.
  • En arbejdsmarkedspolitik, der understøtter arbejdsudbud, vækst og udvikling.
  • Uddannelser af høj kvalitet og attraktive vilkår for at tage fleksible efter- og videreuddannelser.

De andre kerneområder i Finans Danmarks strategi er:

1. Vækst og udvikling
  2. Bæredygtig finans
  3. Digitalisering
  4. Sikkerhed og tryghed
  5. Finansiel læring og inklusion

Finans Danmarks strategi 2024 - 2026.

Forberedelser til overenskomstforhandlinger

Det er på tredje sal i Finans Danmarks ejendom i Amaliegade i København, at arbejdsgiverforeningen er ved at tage form. Her er det direktør for arbejdsgiverbenet Morten Schønning Madsen, der i samarbejde med sin afdeling er i færd med at bygge motoren.

”Vi har kun været i gang i fire måneder. De gode folk, vi har fået om bord, og dem vi havde i forvejen, bruger lige nu al deres tid på at få kerneydelserne fuldstændig på plads og få maskinen 100 % op at køre og gerne på et højere niveau end tidligere,” siger Ulrik Nødgaard.

Det handler især, siger Ulrik Nødgaard, om at få ydelserne fuldstændig på plads i forhold til at kunne udøve juridisk ansættelsesretlig rådgivning over for bankerne.

Når det kommer til de forestående overenskomstforhandlinger i 2025, drejer det sig for nuværende om de indledende øvelser omkring forberedelse af forhandlingsforløbet med Finansforbundet, siger han.

Kompetenceudvikling er et fokuspunkt for Finans Danmark - navnlig i forhold til den rivende udvikling inden for AI, som man også hos Finans Danmark har store forventninger til.

”AI kan rigtig meget, men man skal også være klædt på til at bruge det på en god måde. Det er dog også vigtigt at sige, at vi allerede kan være stolte af, at vi ligger i toppen af tabellen, når vi sammenligner os med andre sektorer i forhold til kompetenceudvikling,” siger han.

"Det er vores ambition, at folk tænker, at den finansielle sektor er et godt sted at arbejde med gode og fornuftige vilkår.”
- Ulrik Nødgaard, direktør hos Finans Danmark.

"Vi er en sektor, der tilbyder rigtig gode arbejdsvilkår"

Hvad Finans Danmark konkret tager med sig til de forestående forhandlinger med Finansforbundet, er for tidligt at tale ind i, siger han.

”Men jeg vil godt sige, at det er vores ambition, at folk tænker, at den finansielle sektor er et godt sted at arbejde med gode og fornuftige vilkår.”

”Det er vores udgangspunkt. Men vi synes også, at vi starter et rigtig godt sted. Det må jeg sige. Vi er en sektor, der tilbyder rigtig gode arbejdsvilkår med spændende jobmuligheder, men også fornuftige arbejdsvilkår til at folde sig ud i. Det skal vi selvfølgelig bygge videre på, vi har ingen agenda om andet.”

Har I nogle visioner for fremtidens arbejdsliv, som I tager med jer til overenskomstforhandlingerne?

”Hvis vi taler fleksible arbejdsvilkår, er vores grundsynspunkt, at det gerne skal gå begge veje. Der skal være en balance mellem rettigheder og pligter.”

”Men der er ingen emner, vi ikke vil tale om. Hvad det konkret bliver, hører til i forhandlingslokalet,” slutter Ulrik Nødgaard.