78 finansansatte har fået anerkendt corona-arbejdsskader

En bestemt dato er central, når det kommer til, om man kan få anerkendt en arbejdsskade relateret til covid-19, forklarer Finansforbundets socialrådgiver.

6. maj 2024
Dansk / English

78 ansatte i pengeinstitutter og finansvirksomheder har fået anerkendt en arbejdsskade relateret til covid-19.

Det viser tal fra Arbejdsmarkeds Erhvervssikring (AES).

I alt er der inden for branchen ”pengeinstitut og finansvirksomhed” registreret 143 sager om arbejdsskader relateret til covid-19 per 5. december 2023.

Udover de anerkendte sager er 55 sager blevet afvist, mens 10 sager er under behandling eller henlagt, oplyser AES til Nyhedsbrevet Finans.

For at få anerkendt en arbejdsskade relateret til covid-19 kræver det først og fremmest, at man er blevet smittet på jobbet, forklarer socialrådgiver hos Finansforbundet Michael Dreyer.

Han peger samtidig på, at meget står og falder med, om man er blevet smittet før eller efter den 1. februar 2022.

Her blev covid-19 ikke længere opfattet som en samfundskritisk sygdom, og de lovbestemte smitteregulerende tiltag i samfundet blev ophævet. Derfor opdaterede Arbejdstilsynet samtidig den vejledning, som skal benyttes i vurderingen af arbejdsskadesager om sygdom med covid-19.

”Lidt hårdt sat op, kan man sige, at hvis man er blevet smittet efter den dato, har man ikke en kinamands chance for at få det anerkendt, og er man blevet smittet før, glider man lige igennem,” siger Michael Dreyer.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
”Nogle har haft neurologiske skader, mens andre lider af tinnitus, træthed, migræne, kognitive vanskeligheder, hukommelsessvigt eller motoriske vanskeligheder."
- Michael Dreyer, socialrådgiver Finansforbundet

Erstatning eller ej

At man har fået anerkendt en arbejdsskade, er ikke ensbetydende med, at man har ret til en erstatning. Når arbejdsskaden er anerkendt, vil AES tage stilling til, om man har fået varige mén. Hvis man har fået permanente helbredsgener på grund af skaden, og det varige mén er på mindst 5 procent, har man ret til erstatning.

Michael Dreyer har siddet med mange af de arbejdsskadesager om smitte med covid-19, som Finansforbundet har haft. Og der er stor forskel på, hvor store konsekvenser sygdommen har haft for de enkelte medlemmer, fortæller han.

For mens nogle slet ingen eller få mén har haft, er andre blevet hårdt ramt af senfølger.

”Nogle har haft neurologiske skader, mens andre lider af tinnitus, træthed, migræne, kognitive vanskeligheder, hukommelsessvigt eller motoriske vanskeligheder,” siger Michael Dreyer.

Han forklarer, at det er vigtigt at få anmeldt en arbejdsskade, hvis man bemærker, at man har udviklet senfølger.

"Du har et år til at anmelde en erhvervssygdom, efter du har bemærket nogle af de ovennævnte symptomer, og det anbefales at det hurtigst muligt efter konstateringen anmeldes af egen læge," siger Michael Dreyer.

Smittet bag kassen eller af en kollega

I første omgang var landets banker ikke omfattet af de tiltag, som statsminister Mette Frederiksen varslede på det nu historiske pressemøde 11. marts 2020 for at begrænse smitten med coronavirus. Alligevel valgte nogle banker at lukke de fysiske filialer, mens andre holdt åbent.

Hos Finansforbundets socialrådgiverteam har man hørt om eksempler på finansansatte, der er blevet smittet bag kassen i filialen, på kurser eller ved at have været i kontakt med en smittet kollega.

”Nogle af dem, der blev smittet under første bølge, blev jo også smittet, fordi man dengang ikke var lige så opmærksom på værnemidler og den slags,” forklarer Michael Dreyer.

Tidslinje: Arbejdsskader relateret til Covid-19

• 1. februar 2020 :
    Covid-19 kan anerkendes som arbejdsskade, hvis diagnosen stilles og det kan sandsynliggøres, at personen har været udsat for en konkret smitte i forbindelse med arbejdet, eller at den smittede er udsat for en særlig risiko i forbindelse med sit arbejde (frontlinjepersonale).
  • Udgangen af januar 2022:
    Covid-19 vil kunne anerkendes på linje med andre infektionssygdomme, hvilket betyder at der skal have været umiskendeligt nær kontakt med en smittet eller overførsel af væsker i forbindelse med arbejdet, for at få anerkendt smitten som en arbejdsskade.
  • 1. april 2023:
    Covid-19 skal som udgangspunkt ikke længere anmeldes som en arbejdsskade. Det skyldes, at Sundhedsstyrelsen ændrer kategoriseringen af covid-19 fra at være en alment farlig sygdom til at være kategoriseret som en smitsom sygdom som fx influenza.

Ikke større risiko for smitte på jobbet

Udover de første nedlukninger blev der fra myndighederne side løbende indført forsamlingsforbud, krav om mundbind og andre tiltag i et forsøg på at begrænse smitten.

Da de mange tiltag blev ophævet 1. februar 2022, skete det samtidig med, at der var en udbredt smitte i samfundet med den smitsomme omikron-variant.

Derfor ændrede man vejledningen med det udgangspunkt, at ”risikoen for smitte på arbejdspladsen ikke er større end uden for arbejdspladsen,” som Arbejdstilsynet skriver i den tekst, der følger med den opdaterede vejledning.

Og herefter er det derfor de almindelige procedurer for at få anerkendt infektionssygdomme som en arbejdsskade, der gælder, forklarer Michael Dreyer.

”Efter skæringsdatoen er det altså ikke nok, hvis man har siddet i kassen i banken og haft en kunde smittet med corona. Dem, der får anerkendt infektionssygdomme, er i høj grad sundhedspersonale eller andre, der beviseligt har været i kontakt med en patient, og det er helt utvetydigt, at smitten er sket på jobbet,” siger han.

Tallene kan ændre sig over tid

Nyhedsbrevet Finans har taget udgangspunkt i tal fra Arbejdsmarkeds Erhvervssikring AES, der er trukket i december 2023.

Hos AES understreger man dog, at tallene kan ændre sig, også tilbage i tid, når de bliver trukket på forskellige tidspunkter. Det skyldes blandt andet, at sagerne modtages og afgøres løbende. Derudover kan sagerne være omjournaliseret, genoptaget, ændret i Ankestyrelsen eller lignende. Derfor kan de optræde i forskellige statistikker på forskellige tidspunkter.

(Artiklen fortsætter efter boksen)