De hurtige it-notifikationer

Sådan klarede BEC 2023. Lunar taber 411 millioner kroner - men det går godt. Bankdata jubler over nye it-uddannelser - 'kunne aftage hele årgange fra datalogi'. Bankdata sender kager til alle i JN Data - se dem her.

1. maj 2024

Sådan klarede BEC 2023

BEC, landets største datacentral, kommer ud af 2023 med en god fornemmelse i maven. I 2023 formåede BEC at levere flere udviklingstimer til en lavere timepris og uden flere omkostninger til medlemsbankerne.

”I 2023 blev BEC igen mere effektiv. Vi har holdt vores ejeres omkostninger til BEC i ro, mens vi har taget markante strategiske skridt frem, der frigiver endnu flere kræfter til it-udvikling – i et år, hvor inflation fortsat bankede på,” lyder det fra Jesper Nielsen, CEO i BEC, i en meddelelse.

Enhedsomkostninger til it-drift faldt med 3 %, mens it-udvikling faldt med 4 %.

Omsætningen, der dækker over pengeinstitutternes omkostninger – endte på 2,2 milliarder kroner i 2023 på linje med forventningerne og i samme niveau som 2022.

Resultatet blev 3,4 millioner kroner, og BEC har nu en egenkapital på 1,6 milliarder kroner.

Du finder BEC’s årsrapport for 2023 her.

Lunar taber 411 millioner kroner - men det går godt

Selvom Lunar kommer ud af 2023 med et resultat efter skat på minus 411 millioner kroner, er der begejstring at spore hos den digitale banks CFO.

Nettorente- og gebyrindtægterne blev nemlig øget med 83 % til 428 millioner kroner som følge af mere end 150.000 nye brugere, et højere renteniveau, 44 % flere transaktioner og en stigning på 30 % i betalende abonnementskunder.

”Regnskabet for 2023 viser, at Lunars forretning står stærkere end nogensinde. Vores indtjening stiger markant, mens vi reducerer driftsomkostningerne med 24 % og ser en kraftigt forbedret bundlinje,” udtaler Rie Ruby, Chief Financial Officer hos Lunar, i en meddelelse.

”Hele vores forretning er i en positiv udvikling, som vil fortsætte i 2024 i takt med, at vi får flere nye kunder og udvikler vores produktudbud og services til privat- og erhvervskunder i hele Norden.”

850.000 brugere nåede Lunar samlet op på i Norden.

I 2024 forventer Lunar især et betydeligt potentiale i mindre erhvervskunder. Derudover er Lunar på vej med nye produkter til privat- og erhvervskunder til det svenske marked.

Lunar forventer i 2024 et resultat efter skat i intervallet -250 mio. kr. til -150 mio. kr.

Som situationen er lige nu, har Lunar dog måtte lukke for udlån til privatkunder, efter tab af retssag i Norge. Men banken arbejder på en plan, der skal øge solvensen, skriver Finanswatch.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
"Vi kunne faktisk aftage hele årgange fra Datalogi, hvis vi var alene om konkurrencen."
- Esben Kolind Laustrup, direktør hos Bankdata.

Fra 2025 åbner Aarhus Universitet (AU) for tre nye, engelsksprogede bacheloruddannelser i it.

Der er tale om uddannelserne Computer Science, Data Science og IT Product Development, som netop er blevet godkendt af uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund.

De skal trække endnu flere studerende fra udlandet til smilets by, hvilket vækker begejstring hos Bankdata.

”Vi har allerede mange it-kandidater fra AU ansat, men vi har brug for mange flere. Vi kunne faktisk aftage hele årgange fra Datalogi, hvis vi var alene om konkurrencen," lyder det fra Esben Kolind Laustrup, direktør i Bankdata, i en meddelelse fra AU.

"Derfor er det en rigtig god nyhed, at der nu bliver mulighed for at uddanne endnu flere studerende fra udlandet. Man kan roligt sige, at de falder på et tørt sted."

Det første kuld studerende begynder på de nye uddannelser sommeren 2025.

Microsoft Copilot kan nu tale dansk

Godt nyt. Du kan nu skrive til Microsofts AI-værktøj Copilot på dansk.

Den populære AI-assistent er netop vendt retur fra sprogundervisning og kan nu tale og forstå dansk blandt 15 nye sprogfærdigheder.

Det oplyser Microsoft om på et blogindlæg.

”Vi arbejder konstant på forbedringer. I dag forstår Copilot for Microsoft 365 måske endnu ikke enhver slangudtryk eller sproglig konvention i et givet sprog. Vi forbedrer løbende Copilots sprogfærdigheder og opfordrer brugerne til at give os brugbar feedback. Vi fortsætter også med at udvide listen over understøttede sprog og vil dele mere i de kommende måneder,” lyder det i indlægget.

Udover dansk dækker den seneste opdatering arabisk, tjekkisk, hollandsk, finsk, hebraisk, ungarsk, koreansk, norsk (Bokmål), polsk, portugisisk (Portugal), russisk, svensk, thai, tyrkisk og ukrainsk.

Disse tilføjes til den voksende liste af sprog, hvor Copilot allerede er understøttet: Kinesisk (forenklet), engelsk (US, GB, AU, CA, IN), fransk (FR, CA), tysk, italiensk, japansk, portugisisk (BR) og spansk (ES, MX).

Bankdata sender kage til alle i JN Data - se dem her

Der var ekstra sødt til kaffen til de ansatte hos JN Data forleden.

Flere store kager, pyntet med bær, marcipan og ordene 'Venlig Hilsen Bankdata' , var således shippet fra Bankdata til JN Data forleden.

Kagerne sendte Bankdata som tak for stabil drift i marts, og JN Data’s direktør Søren Lindgaard kvitteret med et opslag på Linkedin med billede af lækkerierne og ordene.

”Det skal siges, at det også er for at minde os om, hvor vigtig driften er for dem og samtidig, at den har været udfordret tidligere – så med budskabet er klart: Fortsæt endelig på samme måde.”

”Vi giver den gas,”  pointerer JN Data-direktøren i opslaget, som i skrivende stund har fået over 350 likes.

Se kagerne herunder.

IT-ansatte

Finansforbundet er også for dig, der arbejder med it i den finansielle sektor. Du får adgang til nogle af Danmarks bedste it-kurser, arrangementer, netværk og nyheder om finans-it, tech og digitalisering.

Tjek vores tilbud til dig som it-medlem