Stress tilbage på før corona-niveau

”Virkelig ærgerligt, at vi har lært så lidt,” siger næstformand i Finansforbundet, Michael Budolfsen. Ny trivselsundersøgelse blandt medlemmerne viser markant stress. Hver fjerde er på kanten af stress – blandt privatrådgivere hver tredje.

Det tegnede til en ny æra med mindre stress i finanssektoren under coronaen. Stress og mistrivsel blev banket markant ned. Desværre varede det ikke ved, viser en ny undersøgelse blandt Finansforbundets medlemmer. Tværtimod er stressniveauet galoperet tilbage til samme problematiske højde, det lå på før pandemien.

”Jeg var virkelig ærgerlig, da jeg så tallene fra den nye undersøgelse. Coronaen viste os, at medarbejderne med øget selvbestemmelse trivedes bedre, tog ansvar og skabte endnu bedre resultater. Men det er åbenbart ikke noget, man rigtig har lært noget af i sektoren,” siger Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet.

Han ser det som en særdeles alvorlig tendens på kun ét år:

"Vi har sat så meget over styr og risikerer at misse chancen for at skabe et markant bedre arbejdsliv for de ansatte i finanssektoren."

Udsatte privatrådgivere

Konkret viser undersøgelsen, som 11.000 medlemmer har besvaret i oktober, at næsten hvert fjerde medlem er så stresset, at de er i risikozonen for at udvikle helbredstruende stress. Helt galt står det til blandt privatrådgiverne. Her er hver tredje i stresssumpen.

I 2020, da hjemsendelserne var på sit højeste, var det til sammenligning godt hvert tiende medlem – 12 procent mod nu 23 procent - der var stresset. Dermed er stress og mistrivsel lige så markant en faktor i arbejdslivet i finanssektoren som før corona.

”Man har simpelthen oversat god trivsel under coronaen med, at hjemmearbejde giver god trivsel. Så enkelt er det bare ikke”.
- Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet
Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet, er ærgerlig over at stressniveauet igen er højt.

Hverdag i regnearket

Michael Budolfsen vurderer, at et gennemgående problem er, at virksomhederne i stor stil er gået tilbage til traditionel tænkning og ledelsesstyring og har besluttet sig for fast definerede hjemmearbejdsordninger:

”Man har simpelthen oversat god trivsel under coronaen med, at hjemmearbejde giver god trivsel. Så enkelt er det bare ikke.”

For hvis man har to faste hjemmearbejdsdage, er det så som så med fleksibiliteten i arbejdslivet.

”Det er som om, man har behov for at kunne lægge tingene i et regneark. Man har fx hjemmearbejde tirsdag og torsdag, og kan ikke flytte rundt på dagene. Det kan være begrænsende,” siger han og fastslår:

”Det, der skaber trivsel, er fleksibilitet og selvbestemmelse: hvor, hvornår og hvordan vil jeg arbejde. Det understreger undersøgelsen.”

Arbejdsmængde og tidspres

Der er to dominerende faktorer, når det gælder stress: Arbejdsmængde og tidspres. Her har næstformanden særligt løftede øjenbryn:

”Arbejdsmængde er en virkelig negativ driver i forhold til stress hos de kundevendte finansansatte," siger han og kalder det et kæmpe problem, at den loyalitet overfor kunderne, som rådgiverne har, går markant ud over deres helbred.

"Derfor er det særligt bekymrende, at arbejdsmængden har udviklet sig voldsomt i den forkerte retning.”

80 procent af dem, der hele tiden eller ofte er stressede oplever, at arbejdslivet er den primære kilde til stress. Seks ud af ti af dem oplever, at de altid får uventede opgaver, der presser dem tidsmæssigt.

Udsatte it-medarbejdere

Undersøgelsen viser også markant mistrivsel. Her er it-ansatte i særklasse de hårdest ramte, og under en tredjedel af dem trives på deres arbejdsplads.

”Den manglende trivsel er en enorm udfordring både for it-medlemmerne og for virksomhederne. Det vil vi dykke ned i for at finde flere svar. Der er i det hele taget meget i undersøgelsen, vi bliver nødt til at tale med arbejdsgiverne om," siger Michael Budolfsen.

Trivselsundersøgelse med stor deltagelse

Finansforbundet har i oktober 2022 gennemført en større undersøgelse af medlemmernes trivsel. Mere end 11000 medlemmer har deltaget.

Mental sundhed og trivsel

Hvordan skaber vi mental sundhed og god trivsel, når arbejdslivet er under konstant forandring? Og hvilke læringer og initiativer skal vi gøre brug af for at sikre både fællesskab og fleksibilitet? Få viden og inspiration her.