Mange danskere betaler stadig med kontanter

Selvom det finansielle system i Danmark for længst er blevet tungt gennemdigitaliseret, er der fortsat mange danskere, der betaler med rede kontanter.

14. apr. 2023

Måske ikke så overraskende er kortet den betalingsmetode, som danskerne absolut oftest tyr til, når der skal afregnes.

Kortbetaling var således i løbet af 2022 det foretrukne betalingsmiddel for 4 ud af 5 borgere mellem 15 og 89 år.

Det viser undersøgelsen 'It-anvendelse i befolkningen 2022 fra Danmarks Statistik', der udkom i slutningen af marts.

Så mange bruger kontanter

Efter kortet er det mobilbetalinger som for eksempel MobilePay, der foretrækkes af flest danskere – nemlig hver syvende.

Selvom penge for længst er blevet digitaliserede, og mange af os hjemmevant slynger om os med virtuelle kroner og øre, bliver kolde kontanter stadig flittigt brugt, viser tallene fra Danmarks Statistik.

7 procent af befolkningen benytter oftest kontanter til at betale med, og samlet betaler 62 procent stadig kontant en gang imellem.

Det giver også goodwill i lokalsamfundet, at man hjælper dem, der har udfordringer med det digitale.
- Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet.

Banker skal huske deres samfundsansvar

Undersøgelsen peger samtidig på, at det kontantløse og digitale samfund ikke er lige nemt for alle. Hver femte borger finder det eksempelvis svært at gennemføre en betaling, hvis kontanter blev afskaffet som betalingsmiddel. Det melder næsten halvdelen af de 80- til 89-årige.

En ud af ni borgere mellem 15 og 89 siger videre, at de i 2022 fik hjælp til at bruge netbank eller mobilbank til for eksempel at overføre penge eller betale en regning.

To procent af befolkningen svarende til cirka 90.000 personer bruger udelukkende kontanter. Det er især gældende blandt de ældste borgere, som oftest har sværest ved at begå sig digitalt, fremgår det videre af undersøgelsen.

Samtidig står det klart, at mange af de digitalt udfordrede er afskåret fra at henvende sig i kassen hos en bank – ganske enkelt fordi mange af bankerne i Danmark har skåret kassebetjening helt eller delvist fra.

Finansforbundets næstformand, Steen Lund Olsen, har tidligere pointeret, at finanssektoren skal huske sit samfundsansvar og passe på med at efterlade digitalt udfordrede på perronen.

Her opfordrede han til, at bankerne hjælper deres kunder med omstillingen og også tager sig den tid, det tager.

"Det giver også goodwill i lokalsamfundet, at man hjælper dem, der har udfordringer med det digitale," sagde han.

LÆS MERE: Banker skal huske deres samfundsansvar

Bag om undersøgelsen

Publikationen fra Danmarks Statistik bygger primært på oplysninger fra interviewundersøgelsen It-anvendelse i befolkningen 2022, som udarbejdes i samarbejde med Eurostat, Digitaliseringsstyrelsen og Ældre Sagen.

Resultaterne er baseret på en EU- og en national undersøgelse med besvarelser fra et repræsentativt udsnit af den danske befolkning med over 4.000 deltagere i begge.

Du kan finde hele undersøgelsen her.