Menuluk

Hjemmearbejde vinder frem internationalt

Den schweiziske velhaverbank UBS overvejer permanent at lade op til en tredjedel af medarbejderne arbejde hjemmefra. Også andre storbanker vurderer lignende tiltag, der vil kunne reducere behovet for kontorbygninger.

30. jun 2020
4 min
Af Bjørn Willum, freelancejournalist

Erfaringer med at lade medarbejderne arbejde hjemmefra under nedlukningen har været så gode, at mange af verdens største banker nu overvejer at indføre virtuelt arbejde i stor stil.

Den hidtil mest markante udmelding kommer fra den schweiziske velhaverbank UBS, hvis chief operating officer Sabine Keller-Busse fortæller, at der kan blive tale om op til en tredjedel af arbejdspladserne.

"Det vil være markant. Det kan godt være op til måske en tredjedel, der kunne blive hjemme og arbejde hjemme", sagde hun i forbindelse med onlinekonferencen Bloomberg’s Invest Global.

"Det kan tænkes, at op til en tredjedel af personalet fremover vil arbejde eksternt på roterende basis", uddyber en talskvinde for UBS til nyhedsbureauet Reuters.

 

Behov for færre bygninger

Keller-Busse forventer dermed, at banken "har behov for færre ejendomme", en trend man også ser hos Lloyds i London, hvor man over de kommende måneder vil gennemgå sin ejendomsstrategi. 

Den britiske banks ejendomsdirektør Matt Sinnott siger til Financial Times, at man i fremtiden "sandsynligvis vil få behov for færre bygninger og forskellige typer kontorområder".

Det sker efter en undersøgelse blandt medarbejderne, der viste, at op mod to tredjedele af medarbejderne gerne vil arbejde hjemmefra som led i rotationsordninger. Det giver "fordele såsom en bedre balance mellem arbejde og fritid og mindre hektisk pendling", supplerer Matt Sinnott.

Det er således ikke kun bankernes ledelse, der har ændret syn på hjemmearbejde, men også i høj grad de bankansatte selv, tilføjer en unavngiven schweizisk bankdirektør til finansavisen: "At arbejde hjemmefra genererer højere produktivitet, og det er bedre for mangfoldigheden. Vi har forsøgt at opmuntre til det i London i et par år, men der har altid været en modvilje. Folk ønsker at blive set på kontoret, men nu har vi endelig ændret den filosofi".

 

Vil brede sig i Danmark

Psykolog Susie Kjær har i et videointerview med Finansforbundet fortalt, at hun også tror fænomenet vil brede sig i danske banker. 

"Jeg tror helt klart, at det vil brede sig mere med det virtuelle arbejde, fordi der er mange, der har fået øjnene op for, at der kan være nogle fordele ved det. Blandt andet at man kan passe tingene derhjemme samtidig med at man arbejder virtuelt, og at man ikke skal have så lang transporttid til arbejde," siger psykologen.

"Der er mange af telefonsamtalerne, man kan tage med kunderne hjemmefra, og man kan også lave en del beregninger og tal hjemme på sin computer", tilføjer Susie Kjær. 

 

Ny transportkultur for bankansatte

Corona-epidemien synes i øvrigt også at have ændret på transportkulturen for de bankansatte i eksempelvis London, der møder på arbejde. Således har Goldman Sachs i London oplevet, at flere og flere cykler eller løber på arbejde.

De kan i så fald booke tid til et brusebad, så der kan gøres rent efter en særlig 'Covid-standard' mellem hver brusebads-gæst.

Indtil videre har de fleste internationale storbanker i byer som London, Zurich og New York gjort det fuldstændig frivilligt om medarbejdere ønsker at vende tilbage til kontoret. Hvor kontorstolene fortsat er meget sparsomt bemandet.

 

Ikke alle kan arbejde hjemmefra

Mens HSBC's kontorer i Hong Kong og Shanghai allerede stort set er tilbage til normale tilstande, forventer den britiske storbank at køre med blot 10-20 procents bemanding i hovedkvarteret i London i de kommende tre måneder. Og de første, der bliver lukket ind igen, vil være handlere af værdipapirer.

Der er nemlig stor forskel på, hvilken type medarbejdere bankerne vurderer bedst kan arbejde hjemmefra. Hos UBS ser Keller-Busse også at handlere bedre kan udføre deres hektiske arbejde i kontorlandskaberne, ligesom hun vurderer, at det er vigtigt for medarbejdere, der forbereder børsnoteringer, at være fysisk tilstede i bankens lokaler.

Derimod mener hun, at de såkaldte 'back office'-funktioner, såsom regnskab, IT og HR, bedre kan udføres på distancen. Akkurat som en stor del af kundekontakten sagtens kan udføres virtuelt.

 

Uenighed om besparelser

Hvorvidt øget virtuelt arbejde vil føre til besparelser er der dog delte meninger om i branchen.

Nogle eksperter forudser store besparelser på grund af færre ejendomme og færre rejser.

Andre - især på Wall Street - er mindre optimistiske, fordi der kan opstå nye udgifter der trækker i den anden retning. Eksempelvis i form af bidrag til medarbejdernes udgifter til hjemmekontoret.

Desuden kan kontorudgifterne per medarbejder, der er fysisk tilstede på arbejdspladsen, også komme til at stige, hvis der skal være mindst én meter eller mere mellem kollegerne.