Menuluk

Coronasituationen gør ledelse svær

At lede på distancen via digitale møder udfordrer lederens relationer til medarbejderne. I fase 2 af coronakrisen, der kan vare flere år, udfordres lederen yderligere af at skulle præsentere medarbejderne for en plan og at indfri virksomhedens forventninger, mener ledelseseksperterne Tune Hein og Helle Folden Dybdal.

30. apr 2020
4 min
Af Carsten Jørgensen
cjo@finansforbundet.dk

At lede på distancen via digitale møder udfordrer lederens relationer til medarbejderne. I fase 2 af coronakrisen, der kan vare flere år, udfordres lederen yderligere af at skulle præsentere medarbejderne for en plan og at indfri virksomhedens forventninger, mener ledelseseksperterne Tune Hein og Helle Folden Dybdal.


Nogle Sydbank-ansatte oplevede i marts, at de pludselig blev nødt til at sidde hjemme og arbejde, da regeringen på grund af corona-epidemien lukkede samfundet ned. Dermed forsvandt den daglige fysiske kontakt til kolleger og ledere.

Lederne skulle nu lede medarbejderne fra distancen via telefon og onlinemøder, og det er ifølge ledelsesekspert Tune Hein en svær opgave.

”Den skandinaviske ledelsesstil er baseret på det relationelle forhold mellem leder og medarbejder. En stor del af den går tabt, når der kommunikeres virtuelt. Digitale møder skal være mere faktabaserede, og dagsordenen skal være skarp og præcis, for at møderne fungerer, og det giver udfordringer i forhold til at få dækket det relationelle hul mellem lederen og den enkelte medarbejder”, siger han.

Kreativiteten under coronakrisen har været stor i samfundet, når det gælder fælles aktiviteter hver for sig som digitale koncerter og sang fra altaner. I arbejdsmæssig sammenhæng har mange holdt digital fredagsbar med kollegerne som erstatning for det fysiske sociale samvær.

”Som leder kan man, hvis det er geografisk muligt, mødes med nogle af sine medarbejdere ude i naturen og tage en walk and talk for at holde fast i relationerne. En anden mulighed er også, at man holder møder med for eksempel seks personer i et mødelokale, der er beregnet til det dobbelte antal deltagere, med god afstand mellem personerne og håndsprit inden for rækkevidde. Man behøver jo ikke gå helt i baglås under krisen”, mener Tune Hein.

Medarbejdere er forskellige

Han opfordrer ledere til at skabe sig et overblik over medarbejderne i deres team og finde ud af, hvordan de har det med at arbejde hjemmefra i denne tid.

”Alle medarbejdere er forskellige. Nogle er introverte, som ikke mister deres energi ved at sidde hjemme og arbejde alene. Andre har det helt omvendt, og mister deres motivation, når de er isoleret fra kolleger og chef. Hvis en leder kan ’mappe’ sit team og vide, hvordan de har det, kan lederen få mest muligt ud af dem. Eller man kan som leder spørge hver enkelt medarbejder direkte og tage dialogen med dem”, lyder Tune Heins råd.

Og når nu de virtuelle møder i hverdagen er så dominerende, er det vigtigt, at lederen bliver fortrolig med, hvordan de skal styres.

”Ledere er nødt til at blive eksperter i Microsoft Teams og Zoom og de andre online-mødeprogrammer (Pexip i Sydbank red.) og sætte sig ind i at bruge dem”.

Langvarig fase 2

Tune Hein forudser, at ledelsesopgaven bliver endnu sværere, når coronakrisen nu bevæger sig ind i fase 2. Hvor der i første fase af samfundets månedlange lockdown har været fokus på bare at trække vejret og overleve, og hvor aktivitetsniveauet er skåret drastisk ned, vil forventningerne nu stige.

”Fase 2 kan blive lang, formentlig resten af året og måske helt til 2022 med social distance. Derfor kan du som leder blive kraftigt udfordret på at indfri forventningerne om, at virksomheden skal hurtigt tilbage på fuld kraft. Det vil kræve, at mange kontaktpunkter som fx salg, service og kontor skal gentænkes – med distance, og mindst lige så effektive som før”, vurderer Tune Hein.
Med en langvarig fase 2 af coronakrisen er det vigtigt for lederens succes at lægge en plan og retning frem for medarbejderne, mener Helle Folden Dybdahl, der er chefpsykolog og direktør i rådgivningsfirmaet PPclinic.

”Jeg har bidt mærke i, at medarbejdere nu kigger mod ledelsen og håber på en god plan. Her er det vigtigt at forstå, at de ledere, der klarer det godt, er dem, der åbner for, at planen også kan laves om”, siger hun til FinansWatch.

På den måde vil der nemlig kunne skabes en psykologisk tryghed, så medarbejderne kan acceptere kompleksiteten i den nuværende situation.

”Ledere bør sørge for, at der er en retning, selv om den justeres undervejs og på trods af kompleksiteten. Det er der, at lederne skal hjælpe medarbejderne”, siger Helle Folden Dybdahl​.