”Jeg trives med forandring – men vi skal passe på hinanden”

Gitte Stuhr Petersen fra Sparekassen Kronjylland i Odense glæder sig til det politiske arbejde som nyt kredsbestyrelsesmedlem.

29. jan. 2024

Hvad venter i fremtiden for sektoren? Det er nyt kredsbestyrelsesmedlem Gitte Stuhr Petersen meget optaget af.

”Jeg glæder mig til at få indsigt i og at få lov til at arbejde med de muligheder og udfordringer en verden i forandring medfører. Hvordan passer vi bedst på hinanden, når alting går så stærkt og der er så travlt? Og hvordan kan vi understøtte organisationernes trivselsarbejde?”

Det fremadskuende i det politiske arbejde har længe interesseret den 42-årige erhvervsrådgiver i Sparekassen Kronjylland, hvor hun har været tillidsrepræsentant i snart to år.

”Det styrkede yderligere min interesse for at blive del af kredsbestyrelsen at blive tillidsrepræsentant. Som tillidsrepræsentant kan man, som jeg ser det, vælge to spor – primært at være sagsbehandler eller primært lægge vægt på det politiske arbejde i forbundet og virksomhederne og være bindeleddet til medlemmerne. Det er helt klart det politiske, der trækker i mig.”

Talent og drive

Hun fortæller, at hendes kollega - der er lig med afgående kredsformand og ny næstformand i Finansforbundet, Jakob Thorgaard - har hjulpet hende hele vejen. Han så talentet og interessen og guidede hende til at tage hul på den fagpolitiske karriere.

”Indtil videre kender jeg ikke rigtigt indholdet af det arbejde, der venter i kredsen, men jeg glæder mig utrolig meget til det. Noget at det, der driver mig, er diversitet og inklusion. Både ud fra et samfundsansvarligt perspektiv, men også ud fra den betragtning, at udbuddet af arbejdskraft bliver mindre og mindre.”

”Jeg tror på, man kan skabe profit ved at fokusere på værdier. Vi kan som branche skabe talenter, se mulighederne også i det skæve og skabe arbejdspladser med plads til alle,” siger det nye kredsbestyrelsesmedlem, der også er medarbejdervalgt medlem af bankens bestyrelse.

Hun fortæller, at hun og ægtefællen – som hun mødte allerede som 17-årig – har to børn, Benjamin på 10 år og Emilie på 13 år:

”Vores datter har kognitive vanskeligheder, og måske har det skærpet min interesse for diversitet og inklusion. Jeg håber, at der er en arbejdsplads, der kan se, at alle hendes måske lidt anderledes styrker kan gøre en forskel, så hun også får muligheden for at bidrage og føle sig som en vigtig del af noget.”

”Mere overordnet tænker jeg i forhold til diversitet blandt andet på de mange, der går tidligt på pension - måske fordi arbejdslivet bliver for overvældende. Jeg er nysgerrig på at finde ud af, hvad man kan gøre for at fastholde dem og gøre arbejdslivet attraktivt for de erfarne.”

Stor energi

Gitte Stuhr Petersen har altid haft meget energi og virkelyst – tidligere har hun brugt den i Totalbank og i sin tid i Sydbank, hvor hun blev uddannet.

Desuden har hun igennem mange år været engageret i forskellige netværk, og det er den energi, hun nu vil kanalisere over i kredsarbejdet.

”Lige nu har jeg stort set kun plads til yoga ved siden af familielivet og arbejdslivet. Især her som forholdsvis nyt bestyrelsesmedlem i Sparekassen og som nyt kredsbestyrelsesmedlem, hvor jeg skal sætte mig ind i rigtig meget nyt.”