Dine gode arbejdsvilkår er ikke kommet af sig selv

Sofie Berg Meyer er kendt for at sige, hvad hun mener – og som tillidsrepræsentant finder hun det naturligt at hverve og gøre opmærksom på, hvor stor en rolle overenskomsten spiller for arbejdsforholdene.

5. feb. 2024

”Har du tænkt over, at dine gode arbejdsvilkår hænger sammen med, at Finansforbundet har forhandlet overenskomsten?”

Sofie Berg Meyer er endnu ikke færdig med sin uddannelse som tillidsrepræsentant, men hun er trådt i karakter i rollen allerede. Hun har kastet sig over at hverve blandt sine kolleger i MobilePay, hvor en del er kontraktansatte og indtil videre cirka 110 medlemmer ud af omkring 200 mulige.

”Lige nu er det rigtig vigtigt for os at hverve en masse medlemmer, helst alle de 200 medlemmer vi har i Danmark. Vi er på fintechoverenskomst, og det er vigtigt, at vi får samlet tropperne, så vi står stærkt før næste overenskomstforhandling.”

Hver gang, hun har muligheden, gør hun derfor potentielle medlemmer blandt kollegerne opmærksomme på, at de er ansat på vilkår, som læner sig op ad overenskomsten.

Og det virker. Hun og hendes kollega, der sammen udgør tillidsmandskorpset, har løbende held til at få flere til at melde sig ind i forbundet.

”Det har altid været noget naturligt for mig at være medlem af en fagforening, også i mine tidligere job. Så det er nemt for mig at argumentere for, at man bør være med,” siger hun, der oprindeligt er uddannet lærer.

Siden har hun blandt andet arbejdet i daginstitution og callcenter, blandt andet i lederroller, og i dag har hun rollen som Payment Strategy Manager hos MobilePay, hvor hun har arbejdet i syv år.

Det rigtige match

”Da mine venner hørte, jeg skulle arbejde i finanssektoren, troede de, jeg lavede sjov med dem. Det kunne de slet ikke forene med mig og mine værdier. Men jeg har oplevet omsorg for både kunderne og dem, der udfører arbejdet, så det har vist sig at være den helt rigtige hylde for mig.”

Sofie Berg Meyer har et bredt netværk på sin arbejdsplads og er også kendt for at være en af dem, der ikke lægger skjul på sine holdninger i forhold til ordentlighed på alle niveauer - og hun siger gerne tingene lige ud.

”Da jeg blev bedt om at stille op som tillidsrepræsentant, var jeg beæret, men jeg skulle lige mærke efter, om det var noget for mig og vende det med mine nærmeste. Jeg fandt frem til, at jeg stadig kan være den, der siger, når kejseren ikke har noget tøj på – bare jeg er meget omhyggelig med at sige, hvornår jeg udtaler mig som tillidsrepræsentant, og hvornår jeg alene udtaler mig som medarbejder.”

Bisidder ved 11 opsigelser

Oprindeligt var der lagt op til, at Sofie Berg Meyer stille og roligt kunne komme ind i rollen som tillidsrepræsentant og iagttage fra bænken. Sådan kom det ikke til at gå. Af forskellige årsager skiftede de tidligere tillidsrepræsentanter roller, og de er nu to helt nye tillidsrepræsentanter i virksomheden, der er fordelt i Århus og København.
Samtidig har de deltaget i sparring om forskellige problematikker som jobløn og rådighedsvagter – og nednormeringer af funktionsområder efter fusion mellem MobilePay og norske Vipps.

”Jeg har allerede været bisidder ved 11 opsigelser. Første gang oplevede jeg, at vi tillidsrepræsentanter mere blev orienteret end taget med på råd, men efterfølgende er min kollega og jeg blevet taget meget mere med om bord. I det hele taget er det min oplevelse, at ledelsen lytter til og inddrager os.”
Selv om Sofie Berg Meyer og hendes tillidsrepræsentantkollega overkommer meget selv, har de selvfølgelig haft stort behov for hjælp fra Finansforbundet:

”Vi bruger forbundet rigtig meget, og det er simpelthen fantastisk – ligegyldigt, hvem i forbundet, vi har haft brug for, har vi haft en følelse af at være den eneste kunde. De har virkelig hjulpet os godt og hurtigt.”
På samme måde har Sofie Berg Meyer stor ros til Finansforbundet Kreds Øst:
”Der er blevet taget rigtig godt imod mig, jeg føler allerede, at jeg kender mange rigtig godt – blandt andet i kraft af de gode arrangementer, de inviterer os til.”