Folkemødet – et unikt møderum

Shorts og gummisko er uniformen, der er højt til himlen og åbne debatter, når politikere møder borgere, erhvervsfolk og organisationer til uformelle debatter. Læs kredsformand Pia Stæhrs klumme.

23. jun. 2023

Bornholmske Allinge danner rammen om et årligt folkemøde under åben himmel i uge 24, og har gjort det siden 2011. Her mødes folk og ’fæ’ - politikere, fagforbund, hovedorganisationer på tværs af sektorer debatterer alt mellem himmel og jord. Man kalder også Folkemødet for hele Danmarks politik- og demokratifestival.

Folkemødet er et unik møderum med højt til himlen. Der er åbne debatter, hvor politikere møder borgere, erhvervsfolk og organisationer under ret uformelle debatter.

Et sted, hvor alt kan ske upoleret. Hr. og fru Jensen løfter en hånd i vejret og krydrer en debat med observationer fra dagligdagen. Giver politikere en verbal ørefigen.

I andre debatter er det mødet med toppen af erhvervslivet, som er væsentligt mere afslappet klædt end normalt. Jakkesættet er efterladt hjemme, shorts og gummisko er Folkemøde uniformen - som på enhver anden festival.

Meget på hjerte

Undertegnede deltog i to af Folkemødets i alt fire dage. Ingen tvivl om at stemningen er god, når alverdens blandede landhandel af organisationer, græsrodsbevægelser, interesseorganisationer, sundhedsområdet, politi, psykiatere med flere har deres stand, telt eller scene, og en masse på hjertet.

Der var også en Geopolitisk gårdscene, hvor nuværende og tidligere folkevalgte har set bagud på mangt og meget af det, der har dannet vores ind- og udlandspolitikker.

Der var fortællinger fra lange politiske liv. Mange spændende historier, fortalt af Lars Løkke Rasmussen og Anders Fog Rasmussen. De to x Rasmussen har mødt statsoverhoveder fra spændende lande, hvis kulturelle forskelle og levevis stod i stærk kontrast til vor demokratis love og regler.

Krystalkuglen støvet af

Finansforbundet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening og Finans Danmark delte telt og scene, som man har gjort i en del år.

Spændende emner blev drøftet, som opgør med nutidens arbejdsliv, Scenarie 2035, hvor krystalkuglen er støvet af og man forsøger at sætte sig ind i fremtidens bank- it-sektor.

Også det kontantløse samfund, unges trivsel, unge og fællesskaber, brug af data på jobbet og meget mere blev debatteret i Finansteltet.

1100 pølser

Traditionen tro serverer Finansteltet pølser, brød og fadøl torsdag aften. En stor succes, hvor 1100 pølser blev langet over disken og man mødes på tværs, netværker og ikke mindst redder sig aftensmaden og en kold fadøl!

Der er så mange emner, debatter osv. så skal man nå at dække det hele, er to dage ikke helt nok.

Vejret var fint til at gå rundt til de mange arrangementer. En enkelt byge kom der, så kryber man ind i det nærmeste organisationstelt og får en ny debatoplevelse med på vejen, eller konkurrerer med en kollega i kendis-banko. Det er ganske let at få fuld plade, for kendisser var der mange af på årets folkemøde, hvor der både var Sol over Gudhjem og Allinge - Sandvig.