Rift om pladserne i kredsbestyrelsen

Kampvalg til både bestyrelsen og suppleantposter skabte en intens stemning fra morgenstunden, da Finansforbundet Jyske Bank Kreds holdt generalforsamling lørdag.

22. mar. 2024
3 min

”Det er svært at vælge nogen fra. De kan sikkert alle sammen lægge en god indsats. Men vi må jo kun vælge fire...”

En stump af de summende bemærkninger i en pause i foyeren på Vingsted hotel og konferencecenter, hvor Finansforbundet Jyske Bank Kreds lørdag havde inviteret til generalforsamling. En invitation 149 deltagere havde taget imod, heraf 94 stemmeberettigede delegerede.

De var meget optaget af specielt, hvilke fire krydser, de skulle sætte på den elektroniske stemmeseddel samme dag. Hvem af de seks opstillede, så de helst besætte de fire bestyrelsesposter, der var valg om.

Morgenrock

Dagens kampvalg satte sit præg på stemningen fra morgenstunden. Aftenen forinden havde mange deltaget i middagen på konferencecentret, men nu var det alvor, og der var nervøse og seriøse miner.

Matilde Falch gjorde sit for at få tankerne afledt lidt med morgenrock - en både følsom og stærk blanding af koncert og foredrag om et liv med misbrug og anoreksi.

Da det lange bifald var ebbet ud, var det tid for beretningen, der kom omkring en stribe centrale punkter, som kredsbestyrelsen har arbejdet med og fremadrettet vil kaste sig over.

Du kan læse beretningen her.

Næstformand Johnny Christensen lagde ud, og rundede sin del af beretningen af med ønsket om, at de forsamlede fortsat vil arbejde for et stærkt fællesskab. Han går som varslet på pension og fik en stående applaus, inden kredsformand Marianne Lillevang tog ordet.

Færre bestyrelsesmedlemmer

Hun kom i sin del af beretningen blandt andet ind på, at kredsen af banken er blevet pålagt at skære antallet af bestyrelsesmedlemmer ned.

Formand og næstformand var givet på forhånd, da der ingen modkandidater var til disse poster – Marianne Lillevang fortsætter og ny på næstformandsposten kommer fra bestyrelsen Henriette Hoffmann, som du kan læse et interview med her.

Ud over Johnny Christensen gik Helle Rank, tidligere Handelsbanken, og kasserer Susanne Bach Jensen på pension.

I sidste ende betød det, at der var fire bestyrelsesposter på valg og seks kandidater til dem. Dels dem, der allerede sad på posterne, og derudover Line Skov Fuglkjær, der ønskede at flytte sig fra sin rolle som arbejdsmiljørepræsentant i kredsbestyrelsen, samt bankrådgiver Louise Kofod Sonnesen, Roskilde Privat.

De seks kandidater holdt hver deres tre minutter lange valg- og præsentationstale om mærkesager, og prøvede at få eventuelle flytbare stemmer i salen til at lande hos sig selv.
Om det lykkedes, skal være usagt, men mange steder blev sagen vendt med sidemændene rundt om ved bordene i salen, før krydserne blev sat.

Farvel efter 17 år i bestyrelsen

Genvalgt blev Thomas Nedergaard, Henning Johansen, og May-Britt Mygh.
Line Skov Fuglkjær blev ligeledes valgt, mens Louise Kofod Sonnesen ikke fik nok stemmer.
51-årige Thomas D. K. Ljungdahl måtte forlade bestyrelsen efter 17 år som fuldtidsansat i rollen - og før det adskillige år som deltidsansat.

”Både kredsen og banken vil hjælpe med at få Thomas godt videre. Han er en fantastisk sagsbehandler og har gjort en kæmpe forskel i forhold til hvervning af medlemmer,” sagde Marianne Lillevang i forbindelse med sin gratulationstale til de valgte.
”Det er hans ønskejob, han er for berørt til at være her – men det er nu en gang gamet,” sagde hun og opfordrede de forsamlede til at klappe for hans indsats.

Hun takkede også særligt Loise Kofod Sonnesen for at have ”modet til at stille op mod os erfarne rotter”, og glædede sig til at komme videre med kredsarbejdet med sin bestyrelse.

Louise Kofod Sonnesen blev senere valgt som suppleant, læs mere om kampvalg til suppleantposterne og dets udfald her.
Efter en buffet, hvor kampvalgene og deres udfald blev drøftet over frokosten, kørte de delegerede hver til sit efter en intens generalforsamling.

Den nye kredsbestyrelse består af fra venstre: Pernille Sværke, May-Britt Mygh, Henriette Hoffmann, Thomas Nedergaard, Marianne Lillevang, Line Fuglkjær og Henning Johansen.

Der vil senere blive valgt en ny arbejdsmiljørepræsentant, Vest som træder ind i kredsbestyrelsen.