Prøv jer frem med ChatGPT

På seminar for de tillidsvalgte i Finansforbundet Jyske Bank Kreds var topchefen klar i sin anbefaling til de ansatte. ”Vi vil omfavne AI.”

25. sep. 2023

”Prøv nu at downloade ChatGPT og træn lidt med den.”
Et af højdepunkterne på årets seminar for tillidsvalgte i Kolding i sidste uge var dialog med ledelsen, og i den forbindelse faldt den klokkeklare anbefaling fra topchef Anders Dam.
Efter mødet med de tillidsvalgte stillede han, flankeret af direktør for forretningsstrategi Lars Mørch og HR-afdelingsdirektør Line Højer Fogde, op til et kort interview.

”Vi vil omfavne AI. Vi tror på, at det kan blive en hjælp for os,” konstaterede Anders Dam.
Betyder det, at der bliver behov for massiv efteruddannelse?
”I det omfang, det griber ind i arbejdsfunktioner, kan der blive behov for det.”
Opfordringen til at forsøge sig med ChatGPT var bredt rettet til de tillidsvalgte, som generelt blev opfordret til at dele budskaberne fra ledelsen med deres kolleger:
”Se, hvad ChatGPT egentlig kan. Så forsvinder angsten for den slags lynhurtigt. Man finder ud af, at den har masser af fejl – men også masser af muligheder for at shortcutte processer. Der bliver en række kontrolopgaver, der stadig skal udføres af almindelige mennesker ved siden af.”

Ærlige spørgsmål

De tre ledere var enige om, at stemningen ved mødet var god. De tillidsvalgte havde vilje til at stille alle typer af spørgsmål – også dem, de på forhånd vidste, de ikke ville få svar på.
Som hvornår Anders Dam, der er fyldt 67 år, har tænkt sig at gå på pension…

”Det er meget relevante og velforberedte spørgsmål, vi får. Fx i relation til integrationen med Handelsbanken. Den fylder meget, for hvordan skaber man en fælles kultur, når man pludselig får 600 nye medarbejdere? Det betyder meget, at man flytter sammen, har fælles opgaver og har sociale aktiviteter sammen.”

Og det går godt med at få Handelsbanken om bord, sagde Lars Mørch:
”Her til efterårsferien er alle de afdelinger, der skal lægges sammen, lagt sammen. Tonen er god derude.”
It-sammenlægningen udestår, den kommer i november og er kompleks, sagde han:
”Den anden vanskelige ting er kultur, den kan man i mindre grad styre, men man kan påvirke den – jeg er meget imponeret over, hvordan man fra begge organisationer arbejder med at få det til at lykkes.”

Noget med hjem

Både ledelse og tillidsrepræsentanter noterede flittigt under debatten.
På Lars Mørchs blok blev skrevet flere ting, han skulle hjem at se lidt nærmere på:
”Der er blandt andet nogle, der sidder og arbejder i væsentlige funktioner i banken og har meget kundekontakt, som ikke synes, de internt i banken er godt nok kendt for, hvad de kan. Der skal værdikæden gøres mere synlig.”

Line Højer Fogde lagde vægt på det gode samarbejde med kredsen:
”Vi har et helt unikt samarbejde med kreds og tillidsrepræsentanter. Det betyder, at vi får rigtig mange gode løsninger. Både, når det er svært og når tingene går godt. Vi har et fælles mål og oplever ikke at hive i hver vores retning.”
Anders Dam supplerede:
”Sammen har vi et ekstra gear til at løfte virksomheden.”

Stolte medarbejdere

Hvilken betydning har det for bankens gode økonomiske resultater, at medarbejderne er stolte af virksomheden?
”Det betyder utroligt meget, ligesom på et fodboldhold, at man er stolt af sin arbejdsplads og kan sige, at der er man glad for at arbejde og ikke bliver ugleset. Og der har jo været udfordringer, ikke bare for os, men for sektoren i almindelighed”, sagde Anders Dam og nævnte i flæng negative renter, hvidvask og rentemarginaler.

”Det man også skal være i stand til som medarbejder, er at forklare vores samfundsgavnlige betydning. Det bruger vi også en dag som i dag til at italesætte. Tænk på, hvor mange tusinde kunder vi har, som klarer den, fordi de får gode råd fra banken. Der er virkelig meget at være stolt over.”