Ferie, ferie, ferie - slap nu af, du har fri!

Jeg elsker sommer og min sommerferie. Tanken om, at jeg kan gøre lige præcis det, jeg gerne vil, er så vidunderlig.

Der er ikke grænser for, hvad jeg drømmer om at gøre for krop og sjæl, så jeg får tanken fyldt godt op og tager fat på arbejdet efter ferien med fornyet energi. Jeg får måske ikke læst alle de bøger, jeg havde tænkt, men så har jeg lavet noget andet og givet plads til spontaniteten.

Alle jeg møder på min vej glæder sig til at holde ferie. Jeg har kun hørt om en præst, der ikke glæder sig. Han synes, det er skræmmende at holde ferie med sine børn! De forventer så meget, at han slet ikke kan leve op til det. Sådan har jeg aldrig haft det. Samværet med familie og venner har altid været balsam for sjælen for mig. Det er selvfølgelig helt ok, at vi ikke tænker ens. Men jeg bliver lidt trist over det på hans vegne. For hvornår mon han så får den vigtige restitution, som ikke bare han, men vi alle har gavn af?

Krop og hjerne har brug for restitution for at blive bedre (og ikke dårligere). Line, Sine og Selma har fortalt os, at daglige pauser er nødvendige. Men det er endnu bedre, når krop og hjerne får mulighed for restitution i længere tid, fx i sommerferien.

Der har været tryk på kedlerne hos os i Jyske Bank koncernen i 2023 – ikke mindst arbejdet med integration af Handelsbanken, hvor rigtig mange allerede har arbejdet ekstra for at få enderne til at nå sammen. Vi har alle samme mål – en god og velfungerende arbejdsplads, uanset om man er blå eller grøn. Vi skal være en ”Bedre Bank”. Det er en rigtig god overskrift for vores fælles rejse. Vi ser på praksis i de 2 organisationer, udvikler og viderefører de ting, vi tror kan gøre os til en ”Bedre Bank”. Spændende, men også krævende. Det syder og bobler alle steder. Nogle steder vil kolleger måske mene, at det snart er i overkanten, for der er områder, hvor aktivitetsniveauet er virkelig højt.

Alle steder er viljen til at kigge mod fælles horisonter dog enorm. Vi er på vej til at få en sammenhængskraft på tværs i organisationen, som vi i kredsen ikke har set magen til nogensinde før.

Men uanset hvor god viljen er til at få tingene til at glide, så begynder vi for alvor at se de kulturforskelle, der også er. Alle ved, at der vil være kulturforskelle, når man sammensmelter to organisationer. Det skal vi som organisation arbejde med på alle niveauer. Det har vores øverste ledelse heldigvis øje for. Jeg vil gerne kvittere for den måde, hvor ledelsen - bl.a. ved at spørge et udsnit af medarbejderne i både blåt og grønt ben - får en pejling af, hvor temperaturen ligger. Det gør det nemmere at tage fat der, hvor ting kan løbe af sporet.

Foran os venter en konvertering fra BEC til Bankdata. Vi ved, det er en ordentlig omgang, der berører stort set alle i organisationen. Masser af kolleger har arbejdet med forberedelsen i lang tid, og det tærer på kræfterne for endnu flere, da vi jo også har en daglig drift, der skal fungere ved siden af.

Og ja – så har vi også købt PFA Bank i den mellemliggende periode. Det er en meget positiv case for banken, men det vil også gribe ind i dagligdagen for mange kolleger. Først gælder det dog konverteringen i november.

Det skal nok gå. Konverteringen er heldigvis en opgave, mange glæder sig til og over at være en del af. Det er spændende. Men hvis vi skal holde til de ekstra opgaver, så skal der også være strøm på batteriet. Vi kan lade godt op i en ferie – og ved også at supplere med daglige pauser og åndehuller.

Jeg håber, du får tanket godt op og ”glemmer” det daglige arbejde og lader din arbejds-PC blive i tasken hen over ferien. Hold fri, når du holder fri.

God sommer!