Trygt sikkerhedsnet og udviklende sparringspartner

Udvikling af faglige kompetencer, skarpere retning på karrieren og visheden om støtte. Group Risk Learning Coordinator Lene Mønster opfordrer uden tøven nye kolleger til at melde sig ind i Finansforbundet

3. jan. 2024
Dansk / English

Fra land til storby. Fra filial til hovedkontor. Fra trainee til Group Risk Learning Coordinator. Og fra Dannmark til Frankfurt og Australien og tilbage igen. Siden Lene Mønster begyndte i Andelsbanken i Esbjerg og Vester Nebel i 1989, har karrieren budt på masser af forandringer. Men én ting har været konstant: Hun har været medlem af Finansforbundet siden dag ét.

”Jeg er slet ikke i tvivl om, at jeg har fået rigtig meget ud af mit medlemskab. Lige fra nye faglige kompetencer, skarpere retning på karriereren og visheden om støtte, hvis der skulle ske noget i mit ansættelsesforhold,” siger Lene Mønster, som derfor også uden tøven opfordrer nye kolleger til at melde sig ind.

Lidt ekstra tryghed

I en årrække fra midten af 00’erne arbejdede Lene i Nordeas HR/People-afdeling. Det var dengang forholdsvis nyt, at Nordea også rekrutterede engelsktalende medarbejdere, og Lene, som netop havde boet tre år i Australien, var én af dem, der kunne holde rekrutteringssamtaler på engelsk. Senere - i 2017-19 – var hun med til at bygge ’job mobility’-teamet op i HR/People.

Lene Mønster

”Det team blev etableret for at støtte medarbejdere, som havde fået jobbortfald. Det fik mig naturligvis også til at overveje min egen situation, hvis der skete noget med min egen ansættelse, men det gav mig lidt ekstra tryghed at vide at, at jeg have fagforeningen i ryggen.”

Giver en anden balance

En enkelt gang i hendes lange karriere i Nordea har hun selv oplevet at få et jobbortfald i forbindelse med en organistionsændring.

”Det var trygt og godt at have en tillidsrepræsentant med til samtalen, så jeg ikke kun var mig selv i mødet. Det giver en anden balance at have en med, som også kan høre alt, hvad der bliver sagt, når man selv går lidt i chok. Samtidig har tillidsrepræsentanten erfaring fra andre forløb og kan være med til at udfordre de vilkår, man bliver tilbudt, og fortælle, om udspillet er fair,” fortæller Lene Mønster.

Lene blev i forbindelse med jobbortfaldet tilbudt nye spændende muligheder i et andet team.

Sparring om næste skridt

Undervejs i sin ansættelse har Lene Mønster brugt Finansforbundets rådgivere til at få hjælp til at sætte retning på sin karriere.

”Det har været godt at have nogle at kunne sparre med, om hvad mit næste skridt skulle være. Det har jeg naturligvis også talt med min leder om, men Finansforbundets karriererådgivere har kunnet give nogle andre input. De har givet mig feedback på mit cv, og så har vi haft en god snak om karrieremuligheder og uddannelsesretning. Det har jo faktisk lagt grunden til den rolle, jeg har i dag, hvor jeg koordinerer træning fra Group Risk – noget jeg befinder mig supergodt i.”

Nysgerrig efter at lære nyt

Lene Mønster har gennem tiden taget mange kurser gennem Finanskompetencepuljen og Finansforbundet for at udvikle sine kompetencer.

”Jeg er meget nysgerrig efter at lære nyt. Før min PLD plejer jeg blandt andet at reflektere over, hvilke udviklingsbehov jeg har, og så gennemgå kursusoversigterne i Finanskompetencepuljen og Finansforbundet. Det er lettere at gå til min leder med et uddannelsesønske, når det er velovervejet og ikke koster noget eller er meget billigt.”

Senest har Lene taget kurset Advanced Excel, men hun har også uddannet sig i agil projektledelse, innovation i praksis og i scrum. Gennem tiden har hun desuden deltaget i talrige af Finansforbundets morgenmøder og gå-hjem-møder.

”Jeg tror, der er ret mange - specielt vores nye og unge kolleger i sektoren - der desværre slet ikke kender til de mange fordele man har af at være medlem af Finansforbundet.”