Menu luk

Godt at vende hjem til Nordea

Efter en afstikker til en anden bank måtte bankrådgiver Bettina Kaas Hansen konstatere, at hun ikke kunne undvære Nordea. Heldigvis blev det muligt for hende at komme retur til et andet job i banken

5. feb. 2024
4 min
Dansk / English

”Er du helt sikker?”

Kollegerne i filialen i Rønne var vantro, da bankrådgiver Bettina Kaas Hansen indviede dem i, at hun ville sige op for at begynde i den nærliggende Sydbank-filial.

”De kunne ikke forstå det, for de vidste, at jeg var meget glad for mit job i Nordea. Og det var jeg virkelig, men jeg fik tanken om, at nu var mine børn store, og måske skulle jeg videre i min karriere.”

Derfor begyndte hun i 2022 i stillingen som leder af privatdelen af Sydbank i Rønne. Her skulle hun både lede fem medarbejdere og have kontakt med kunder. Det viste sig dog forholdsvis hurtigt, at det ikke var det rigtige valg, hun havde truffet.

”Jeg føler, at jeg er kommet hjem igen – der er noget om det med, at Nordea er en familie," siger bankrådgiver Bettina Kaas Hansen.

”Jeg har tidligere være tillidsrepræsentant, men aldrig været leder, så det var spændende at prøve det af. Men jeg mærkede inden længe, at mit hjerte brænder for arbejdet med kunderne. Jeg vil hellere levere end motivere medarbejdere, og min arbejdsglæde svandt ind,” siger hun og understreger, at der ikke var noget galt med hverken Sydbanks kultur eller kollegerne.

Hjertet er bundet til Nordea

”Det er nok bare sådan, at mit hjerte er bundet til Nordea og de værdier, jeg har arbejdet med i banken igennem mange år. For mig blev det virkelig tydeligt, hvor stærke de værdier er hele vejen igennem værdikæden i Nordea, da jeg forlod banken.”

Bettina Kaas Hansen oplever ganske enkelt, at Nordea-ansatte brænder for at gøre noget ekstra for at få det til at lykkes for kunderne – og er gode til at arbejde sammen om det på tværs af organisationen.

Den har hun haft under huden i tyve år. 

Hun blev oprindeligt elev i Nordea i Vordingborg, hvor hun er opvokset. Siden var hun omkring Taastrup-filialen og arbejdede efterfølgende rundt i forskellige afdelinger i Københavnsområdet, før hun og familien slog sig i 2008 ned på Bornholm, hvor hendes børns far har rødder.

Kom tilbage

Da Bettina Kaas Hansen efter ansættelsen i Sydbank begyndte at tvivle på, om hun kunne undvære Nordea som arbejdsplads, gav hun ikke straks efter:

”Jeg sagde til mig selv, at jeg skyldte både Sydbank og mig selv at give det en ordentlig chance.”
Efter godt et halvt år ville hun ikke udskyde det længere.

”Hver dag, når jeg cyklede på arbejde, havde jeg mere lyst til at dreje til højre mod Nordea end til venstre mod Sydbank. Jeg var nødt til at lytte til mine værdier, der talte højt og tydeligt til mig.”
Derfor var der ikke langt til handling, da Nordeas regionsdirektør Gitte Carlsen rakte ud, efter hun havde hørt, at bankrådgiveren savnede Nordea.

”Gitte Carlsen sagde: ’Vi vil supergerne have dig tilbage i familien’. Det var virkelig en lettelse.” 
Bettina Kaas Hansen fik mulighed for at tiltræde i en ny stilling, da hendes tidligere stilling i mellemtiden var blevet besat til anden side.

I sin nye stilling, som hun begyndte i for knapt et år siden, er hun ansat i Lyngby-filialen, men arbejder hovedparten af tiden fra Bornholm, hvor hun også har mulighed for at sidde på en plads blandt de gamle kolleger – når hun ikke vælger at arbejde hjemmefra.

”Jeg føler mig virkelig heldig i det her job. Det er et forsøg, Nordea også gør andre steder i øjeblikket, at man kan være rådgiver i en filial, uden at være tæt på den. Efter corona siger mange kunder, at de gerne vil tage møder online. Hvis det er for stor en udfordring for dem, møder jeg dem også gerne fysisk,” siger Bettina Kaas Hansen, der tager til Lyngby-filialen cirka én gang hver 14. dag.

Udviklet sig arbejdsmæssigt

”Det er vigtigt for mig at være fuldgyldig del af teamet i Lyngby. Samtidig oplever jeg, at både jeg og kollegerne i Rønne har fornøjelse af, at jeg kan dele input på tværs af afdelingerne og områderne.”

Arbejdet med kunderne i Lyngby byder på mere komplekse lånsammensætninger end med den typiske kunde i Rønne, og det har også betydet, at Bettina Kaas Hansen har udviklet sig arbejdsmæssigt.

”Jeg føler, at jeg har fået det bedste fra tre verdner: Et fantastisk team i Lyngby, som tæller mange unge, som giver mig inspiration - og som jeg omvendt kan være i uddannelsesrollen for. Et fast skrivebord i filialen i Rønne med mulighed for ping-pong og fællesskab. Og muligheden for at arbejde hjemme, når det passer.”

Og dertil altså følelsen af at være kommet tilbage til den rigtige organisation:

”Jeg føler, at jeg er kommet hjem igen – der er noget om det med, at Nordea er en familie.”

Seneste nyt