Folkemødet gav nye vinkler på arbejdslivet

Politikere og pensionister. Finansansatte og forskere. Teenagere og tv-værter. Alle mødtes til nysgerrige samtaler og levende debatter i Allinge

20. jun. 2023
Dansk / English

Unges drømme om arbejdsmarkedet. Lederes trivsel. 4 dages arbejdsuge. Kvinders pensionsopsparinger. Hvordan er fagbevægelsen et relevant fællesskab i 2023?

Emnerne var mange og debatterne endnu flere på årets Folkemøde på Bornholm i sidste uge. Repræsentanter fra op mod 2.000 foreninger, virksomheder og organisationer mødtes til mere end 2.800 events, og Finansforbundet i Nordea var med.

Problemstillinger twistet

Bestyrelsen tog del i debatter, hvor Finansforbundet og Nordea deltog, men fik også netværket med gamle og nye forbindelser. Vi fik desuden hentet inspiration fra helt andre emner, som rør sig – fra politikere på sociale medier til dyst om den grønne omstilling. Ofte var emnerne og holdningerne kendte, men i mange arrangementer lykkedes det at twiste problemstillingerne og få dyrket uenighederne til nye perspektiver.

”Vi kommer hjem med nye vinkler på arbejdslivet, som vi kan bruge i vores fagforeningsarbejde til gavn for medlemmer og kolleger i Nordea og i den finansielle sektor,” skriver formand Dorrit Brandt i sit LinkedIn-opslag på bagkant af folkemødet.

Trivsel og overenskomst i Rønne-filialen

Folkemødets første dag faldt sammen med, at Finansforbundet i Nordea sendte den nye virksomhedsoverenskomst til afstemning. Samme morgen deltog næstformand Mette Balck Mejlby i et møde i Nordeas Rønne-filial, hvor hun sammen med Nordeas danske ledelse og de lokale medarbejdere bl.a. tog temperaturen på trivslen netop nu og talte om den nye overenskomst.

Se mere på LinkedIn

Du kan læse mere om de indtryk, Finansforbundet i Nordeas bestyrelse fik ud af Folkemødet, ved at se deres opslag på LinkedIn. Se dem her: