Menu luk

Forandring har altid været en del af mit job

Første gang Nick Trads Routhe skiftede afdeling, var det noget, der fyldte voldsomt. Nu har kunderådgiveren prøvet det mange gange, og han ser forandring som en naturlig del af det at arbejde i finanssektoren

Taastrup, Skovlunde, Herlev, Rødovre, Hvidovre, Køge. Seks lokationer fordelt på to pengeinstitutter har foreløbig været Nick Trads Routhes mål, når han fra morgenstunden forlader hjemmet for at gå på arbejde.

I den seneste tid har den 31-årige kunderådgiver arbejdet mest hjemmefra, ligesom størstedelen af Finansforbundets medlemmer, og den forandring har været mere markant end noget andet, han hidtil har prøvet i sit arbejdsliv. Med tre små børn om ørerne har det været en fornemmelse af at være på fra morgen til aften. Det er gået endda, for der har været udvist stor forståelse og givet mulighed for fleksibilitet fra arbejdspladsen og hans kone er stadig på barsel med den syv måneder gamle nytilkomne.

Ud over skift fra fysiske til flere virtuelle møder med kunder og sin afdeling, har han måttet ringe en del gange til kollegerne fra Køge afdelingen i Sparekassen Kronjylland for at få assistance.

”Jeg har kun nået at være på mit nye arbejde som kombineret erhvervs- og privatrådgiver siden november, så jeg er endnu ikke helt vant til de nye systemer. Ellers fungerer det egentlig fint at arbejde hjemmefra og videomøder med kunderne er langt hen ad vejen en god erstatning for fysiske møder, fordi du får øjenkontakten med. Men jeg glæder mig til at se mine kolleger igen”.

”Det er vigtigt for mig at kende baggrunden for forandringer, så jeg søger svar på, hvad der ligger bag. Når jeg kender det og kan se det rigtige og logiske i de forandringer, det medfører for mig, tager jeg den derfra."

Konstante forandringer

Det hjælper Nick Trads Routhe i den nuværende situation, at han er vant til forandringer. Der er ikke så meget, der kan vælte ham af pinden:

”Før mit jobskifte arbejdede jeg i Nordea i næsten ti år, der var konstant forandringer, store og små, jeg har aldrig kendt til andet. Nogle af dem betød også, at jeg skiftede fysisk arbejdsplads. Første gang var efter min elevtid i Taastrup, og det var stort at skifte dengang. Men det har aldrig været noget, der gjorde mig utryg – tværtimod har jeg set muligheder for at udvikle mig i forbindelse med forandringerne”.

Det betyder ikke, at han ukritisk lader sig rykke omkring som en skakbrik eller underlægger sig nye arbejdsrutiner uden at stille spørgsmål.

”Det er vigtigt for mig at kende baggrunden for forandringer, så jeg søger svar på, hvad der ligger bag. Når jeg kender det og kan se det rigtige og logiske i de forandringer, det medfører for mig, tager jeg den derfra. Når det er større forandringer, arbejder jeg på, at de også kommer til at betyde noget spændende nyt for mig”.

Den seneste større forandring til jobbet i Sparekassen Kronjylland tog han selv initiativ til – eller rettere, han forlod frivilligt Nordea og fik tilbudt sit nye job, da familien flyttede til et større hus i Solrød.

Jobskiftet har som nævnt ført ham tilbage til rollen som den, der stiller spørgsmålene om systemet, i stedet for at være den, der svarede kollegerne omkring ham om systemet i Nordea. Måden man arbejder på, er også en anden, der er en anden kultur - og i det hele taget er der meget at lære.

”Jeg tror, det er sundt at være i den rolle. At lære noget nyt, som jeg også gør nu i kraft af, at jeg også har fået erhvervskunder for første gang. At jeg har haft mange skift og skullet danne mange nye relationer, både til kunder og kolleger, det tror jeg er rigtig godt at kunne og udviklende i forhold til de forandringer, der også venter i fremtiden, siger Nick Trads Routhe, der ikke kun danner nye relationer, men også bevarer et netværk bagud til sine tidligere kolleger.

At der kommer flere forandringer, er han ikke i tvivl om. De har altid været indlejret i hans arbejdsliv, og med Coronaen bliver der formentlig lagt lag ovenpå. Det bekymrer ham ikke.

”Der er meget stor forskel på, hvordan man møder forandringer rundt om i sektoren. For mit eget vedkommende har jeg en stærk tro på, at det jeg arbejder med, vil bestå, også på trods af øget digitalisering. Den personlige kontakt med kunderne vil ikke kunne undværes”.

Vi oplever ikke bare en forandring

Der kan komme meget godt ud af Corona-krisen, mener erhvervspsykologisk rådgiver Sebastian Nybo, der i tre årtier har rådgivet virksomheder om forandringer. Det kræver bevidst brug af omstillingsparathed.

Vi oplever ikke bare en forandring – vi har taget hul på en forvandling