Menu luk

Klumme: Rådgiverne slår fast, at manglende konkurrence er en myte

Kender man den finansielle sektor bare en smule indefra, har man nok rystet på hovedet mere end en enkelt gang, når man er stødt på påstande og politiske vildfarelser om, at konkurrencen mellem bankerne skulle være mangelfuld.

25. okt. 2021
Af Michael Budolfsen, tidligere næstformand
mb@finansforbundet.dk
Fakta er nemlig, at oplevelsen fra mere end 9 ud 10 af dem, der møder de konkrete krav fra kunderne til daglig, er, at rådgiverne arbejder i en sektor klart præget af konkurrence

Ikke desto mindre har det præget den debat, der blussede op omkring de negative renter i sektoren, og hvor man blandt andet fra sektorens egen minister måtte forstå, at konkurrencen blandt pengeinstitutterne var for ’slap’. Lad mig sige det med det samme: Det har – sådan mildt sagt – undret mig.

Den undren har vi ikke været alene med, og både tænketanken Kraka og Copenhagen Economics har i løbet af de seneste par måneder kunnet tilbagevise konkurrencekritikken.

Men hvordan ser det egentlig ud hos dem, der har hænderne på kogepladen? Det perspektiv har manglet, og derfor har vi spurgt rådgiverne.

Konklusionen? Den er klar og utvetydig: Fakta er nemlig, at oplevelsen fra mere end 9 ud 10 af dem, der møder de konkrete krav fra kunderne til daglig, er, at rådgiverne arbejder i en sektor klart præget af konkurrence. Og den accelereres: 7 ud af 10 påpeger oveni købet, at konkurrencen er intensiveret i løbet af de seneste tre år.

De rådgivere, der er i kontakt med kunderne hver eneste dag, er altså ikke i tvivl: At der skulle mangle konkurrence i sektoren er en myte med meget lidt hold i realiteterne. Det er desværre ikke det første eksempel på, at historiefortællingen omkring finanssektoren har det med at ligge et stykke fra de faktiske forhold, og at få ryddet ud i vildfarelserne er nødvendigt for en mere konstruktiv debat om finanssektoren. 

Derfor tager vi naturligvis også konklusionerne med videre i det arbejde, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er ved at gennemføre på opdrag for Erhvervsministeriet. Den rapportering kommer sandsynligvis inden årets udgang, og den kommer vi naturligvis til at følge tæt, for der er brug for fakta – og opgør med myterne – omkring finanssektoren.

Og så et lille P.S. til vores arbejdsgivere: God rådgivning er enormt vigtigt, når kunderne vælger – eller skifter - bank. Også i 2021. Der er kort sagt god forretning i at give medarbejderne plads til at gøre det, de er gode til: Nemlig at rådgive kunder.

Derfor er det bekymrende, at at en tredjedel af rådgiverne fortæller, at de ikke har tid nok til at yde den rådgivning, de gerne vil. Det er utilfredsstillende for både medarbejder og kunde – og i konkurrenceperspektivet jo også skidt for forretningen.