TEMA: Forebyg seksuel chikane

Seksuel chikane på arbejdspladsen er uacceptabelt. Der er god grund til at have fokus på forebyggelse og håndtering af seksuel chikane i finanssektoren, ganske enkelt, fordi én sag er én sag for meget. 2 ud af 100 finansansatte har inden for de seneste tre år oplevet uønskede seksuelle tilnærmelser på arbejdspladsen. Selv om tallet ikke er alarmerende, er det en god ide at debattere emnet.

Udfordrende kamp mod seksuel chikane
2%

af de finansansatte er inden for de seneste 3 år blevet udsat for uønskede seksuelle tilnærmelser

Og det er ligeligt fordelt mellem mænd og kvinder.

1ud af 5

af de chikanerede fik psykiske gener som følge af chikanen

4% blev sygemeldt.

42%

af dem, der har oplevet grænseoverskridende adfærd, sagde direkte fra i situationen

41% gjorde det indirekte f.eks, ved at forlade rummet.

"Chikane skal stoppes, og et skridt på vejen er at tale åbent om, hvor vores grænser går."
- Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet

CHEFENS TILNÆRMELSER FØRTE TIL SYGEMELDING

Grænseoverskridende opførsel og opfordringer til hjemlig hygge fik konsekvenser for en kvindelig bankansat. Med hjælp fra tillidsrepræsentant, øverste chef og kolleger kom hun videre.

Chefens tilnærmelser førte til sygemelding

Stop chikanen - tag debatten

Selvom uønskede seksuelle tilnærmelser ikke er hverdag, skal debatten stadig tages i sektoren, mener næstformand i Finansforbundet Michael Budolfsen. Vi skal starte med at tale om grænserne.

Klumme: Stop chikanen – tag debatten
Michael Budolfson Finansforbundet6t9a4889 1200Px

8 gode råd om forebyggelse af seksuel chikane

Finansforbundet har i samarbejde med Forsikringsforbundet og Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) udarbejdet otte gode råd til, hvordan seksuel chikane kan forebygges og håndteres på arbejdspladsen. Vi har udarbejdet rådene i fællesskab, fordi en fælles indsats mellem ledere, medarbejderrepræsentanter og medarbejdere er nødvendig. Seksuel chikane opleves individuelt, men skal forebygges i fællesskab.