Klumme: Vi skal tage den etiske debat om data

Vi ved det godt: Vi sætter digitale fodspor hele tiden - og også på vores arbejdsplads. Men ved vi egentlig nok om, hvad vores arbejdsgivere ved om os? Og ved de det selv?

17. apr. 2023
Dansk / English

Mens vi lukker øjnene og er hastigt videre, aflejrer vores digitale adfærd data om os. Det sker konstant og hele tiden. Og betingelserne rulles altså langt fra ud hver gang.

At dataaftrykkene vokser både i mængde og kompleksitet gælder også som medarbejdere over for vores arbejdsplads. Her sætter vi enorme mængder af digitale spor i de systemer, vi bruger til at passe vores arbejde – og måske også allerede inden, man overhovedet er ansat.

Virksomhederne har for længst fundet ud af, at data kan bruges til at optimere processer og træffe beslutninger på et mere oplyst grundlag.

"Vi har brug for data. Men vi har også brug for at tage debatten om, hvordan vi sikrer transparens og gennemsigtighed i hvilke fodspor, vi sætter hvor – og hvad de egentlig bruges til."
- Steen Lund Olsen, næstformand Finansforbundet

Som udgangspunkt er der ikke noget galt i data – heller ikke i at bruge dem rigtigt. Data og indsigt i dem kan bruges til at gøre vores liv nemmere, bedre, mere struktureret og mere frit.

Men er der en gråzone og en grænse et sted? Og hvordan får vi fastholdt, at data skal bruges fornuftigt og forsvarligt?

Hvad nu hvis man bruger algoritmer til at udpege – og afskedige - medarbejdere, der ikke performer? Hvad hvis man overvåger ansattes skrivebord og regulerer lønnen, hvis man registrerer faldende aktivitet? Eller hvad hvis man som virksomhed overvåger ansattes fysiske placering via geotrackingen på telefonen?

Eksemplerne er baseret på historier fra det virkelige liv. Heldigvis ikke fra finanssektoren i Danmark.

Alt tyder tværtimod på, at vi i Danmark har en udpræget tillidskultur som vigtigt dataetisk bolværk. Vi stoler grundlæggende på, at vores arbejdsgivere agerer ansvarligt ift. de data, der handler om os.

Det hænger givetvis sammen med en stor erfaring i datahåndtering i den finansielle sektor og en grundlæggende stærk tillidskultur i Danmark i forholdet mellem arbejdsgiver og medarbejder.
Det skal vi værne om.

Men vi kan også se, at bekymringerne stiger, når blikket løftes lidt ud mod fremtiden. Fordi det er tydeligt, at data kommer til at fylde endnu mere i en stadig mere digital virkelighed, som både medarbejdere og virksomheder helt forståeligt kan have svært ved at få greb om.

Derfor er vi er nødt til at få startet en fælles debat om dataetik. Om hvad der opsamles, om hvad det bruges til – og hvilke beslutninger det fører med sig.

Sammen om dataetik

I et digitaliseret samfund gemmes flere tusinde dataspor hver eneste dag. Hvordan skaber vi gennemsigtighed omkring, hvilke data der gemmes på arbejdspladsen? Og hvad disse data bruges til? Få viden og inspiration her.