Taler du om din fagforening ved kaffemaskinen? Det gør Frederik

Frederik Steenfeldt synes ikke, det er akavet at tage snakken om medlemskab med nye kolleger i BEC. Det har han indtil videre fået 1.200 kroner ud af.

15. mar. 2023

Frederik Steenfeldt

Frederik Steenfeldt bliver som regel mødt med nysgerrighed, når han tager emnet fagforening op. Han har det fint med at spørge. Foto: Christian Stæhr.

Når snakken går om stort og småt hen over frokostbordet i kantinen, er Frederik Steenfeldt ikke bleg for at spørge nye kolleger, om de ikke skal være medlem af Finansforbundet.

Tre gange har den 30-årige softwareingeniør i BEC fået kolleger til at melde sig ind. Det har hver gang sikret ham et gavekort på 400 kroner, som kan bruges til oplevelser eller i hundredvis af valgfrie butikker eller webshops.

”Det ligger lige til højrebenet at spørge, om de vil være medlem af Finansforbundet, hvis de ikke er det i forvejen,” siger han og fortæller, at han er med til at undervise nye kolleger, der bliver ansat i graduate-stillinger.

Skal din kollega også være med til at stemme om den nye overenskomst?

Så tip din kollega, før det er for sent.

Senest 21. marts skal du sende din kollegas kontaktoplysninger til os på formularen her

Læs mere om overenskomsten og afstemningen

Derfor taler han ofte med folk, der ikke er medlemmer og måske heller ikke på forhånd har gjort sig overvejelser om, hvorvidt det er noget for dem.

Har det fint med at spørge

Og for Frederik Steenfeldt er det ikke grænseoverskridende at bringe fagforeningsmedlemskab på banen, når snakken går i kantinen eller ved kaffemaskinen. Tværtimod.

”Jeg har det fint med at spørge. Jeg er selv så glad for at være medlem, og eftersom vi har overenskomst, er det også vigtigt, at vi er medlemmer, så vi ikke risikerer at miste den,” siger han.

Han slår ofte også på, hvad han selv får ud af sit medlemskab.

”Jeg tænker, at vi har en af Danmarks bedste overenskomster, ligesom vi har Finanskompetencepuljen, som jeg selv gør brug af. Og så har vi nogle fantastiske tillidsmænd,” fortæller han.

Skal din kollega være medlem?

Du får et gavekort på 400 kroner, hver gang du hjælper Finansforbundet til at få et nyt betalende medlem.

Det eneste, du skal gøre, er at invitere din kollega til at tage en uforpligtende snak med Finansforbundet.

Når din kollega har meldt sig ind, får vedkommende de første tre måneders medlemskab gratis. Og du får et gavekort på 400 kroner, som du kan bruge i hundredvis af butikker, webshops eller til oplevelser – for eksempel Matas, H&M eller Wolt.

Som regel bliver han mødt med nysgerrighed, når han bringer emnet på banen.

”Nogle har tidligere været medlem i en anden fagforening, så taler vi om, hvorvidt det gavner noget her. Andre siger: ’Hvad er det for noget?’ og ’Hvorfor skal jeg det?’ og så taler vi om det, og så sker det tit, at de siger: ’Nå okay, så giver det faktisk god mening at melde sig ind,’” forklarer han.

Og tre gange har kolleger taget skridtet videre og rent faktisk meldt sig ind, hvilket har sikret Frederik Steenfeldt et valgfrit gavekort, der alle er blevet brugt i den lokale Power eller Elgiganten.

”Jeg har én gang købt et nyt tastatur, men de er generelt gået til elektronik,” siger han.